افزایش جذابیت ریاضی


۱۵ مهر ۱۳۹۶ ۱۴:۳۷:۰۵
۷۰
۰


رياضيات، علمي با مفاهيم ذهني و انتزاعي است

رياضيات، علمي با مفاهيم ذهني و انتزاعي است،  يعني بسياري از مفاهيم رياضي،  تصوّراتي از اشيا هستند که ترجمان آن ها به همان صورت ذهني در دنياي واقعي ميسر نيست.  انتزاعي بودن علم رياضيات امکان احساس مفاهيمش را دشوار  و در نتيجه آموزش و يادگيري آن را سخت کرده است به طوري که روش هاي آموزشي خاصي را مي طلبد.

 

در کشور ما، در اکثر مدارس، روش هاي سنّتي براي ياد دهي و ياد گيري رياضي به کار مي روند و برخي از اين روش ها ، از پايه اشکالاتي دارند بخصوص اگر از دوره ی ابتدايی مورد استفاده قرار گيرند که در اين صورت مي توانند در آينده مشکلات جبران ناپذيري براي دانش آموزان ايجاد نمايند، چون بخش عمده اي از وضعيت نامطلوب و مشکلات آموزش رياضي، به دوره ي ابتدايي بر مي گردد.

 

در اين دوره از روش هاي مناسب و جديد آموزش مفاهيم رياضيات استفاده نمي شود و دانش آموزان از همان ابتدا با روشهاي غلط آموزش مي بينند که نتيجه ی آن درک نکردن درست مفاهيم رياضي است. بيشتر روش هاي سنتي آموزش رياضي، معلم محور هستند . يعني در هنگام تدريس معلم، دانش آموزان نقش فعالي در ياد گيري ندارند و فقط معلم فعاليت مي کند. در اين صورت اصلاً ياد گيري عميقي اتفاق نمي افتد. یا در بسیاری از موارد بيشتر به نکته های امتحانی توجه می شود که در اين صورت، دانش آموزان رياضيات را سطحی ياد می گيرند.

 

مشکلاتی که در روش هاي آموزش رياضيات در دوره ي ابتدايي وجود دارد، ما را ملزم مي سازد که به دنبال روش هاي نوين آموزشي باشيم. دانش آموزان ابتدايي، بايد از همان ابتدا رياضيات را درک کرده و بفهمند. فهميدن رياضيات به معناي انجام دادن رياضي و توانايي حل مسائل آن محسوب مي شود. توانايي حل مسائل رياضي نیز تنها محدود به مسئله هاي ساده نمي شود. روش های مختلفی وجود دارد که به کمک آن ها فراگیری مفاهیم علم ریاضی برای کودکان دبستانی بسیار جذاب خواهد بود.

 

آموزش مفاهيم رياضی از طريق نقاشی- رسم (آموزش هندسه و اندازه گيری). با استفاده از اشکال هندسی و خط کش و وسايل نقاشی مثل مداد رنگی ها صورت می گیرد. اين نقاشی ها برخلاف نقاشی های معمولی دانش آموزان هستند و در واقع ترسيمات هندسی در آن ها ديده می شود که با اندازه گيری دقيق رسم شده اند. این روش، باعث می شود که دانش آموزان در سال های بعد، قوه ی بالاتری برای تطبيق مسائل با اندازه گيری ها داشته باشند.

 

آموزش مفاهيم رياضي با استفاده از بازي هم روش دیگری است. در آموزش از طريق بازی ، وضعيتی برای دانش آموزان  ايجاد می شود تا خودشان معانی ، روش ها و ادراک معنای عدد را برای خود بپرورانند و در نتيجه ژرفای قابليت دانش آموزان در درک معنای عدد تقويت می شود. بسياري از بازي ها ، نه تنها حاوي مطالبي هستند كه به فعاليت هاي حافظه كمك مي كنند ، بلكه حاوي نكاتي هستند كه به دانش آموزان ابتدايي  مي آموزند  كه چگونه به خاطر بسپارند . در اين بازي ها ، يادگيري و روش هاي تمرين براي تقويت حافظه عملي مي شوند.و در نتيجه ياد گيري بسياري از موضوعات رياضي كه با حافظه سر و كار دارند بهبود مي يابند. در اين گونه بازی ها ، موقعيتی برای دانش آموزان بوجود می آيد که خود را موظّف به استفاده از رياضيات می بينند و در نتيجه مفاهيم رياضيات را بهتر ياد می گيرند.

 

کار گروهی روش موثر دیگری در آموزش ریاضی است. در واقع در کار گروهی کلاسی بدین ترتیب که دانش آموزان، به گروه های 3 الی 5 نفره تقسیم می شوند، باعث می شود که روح مشارکت و همکاری در دانش آموزان تقویت شود. فضای کلاس درسی که برای کودک خسته کننده بود تبدیل به محیطی فعال و شلوغ و پرجنب و جوش می شود. همچنین حل فعالیت های کلاسی و تمرینات و مثالهای طرح شده توسط معلم، توسط خود آن ها انجام می گیرد و نتیجه تحقیقات از زبان آن ها مطرح می شود.

 

گردش علمی يکی از روش هايی است که می تواند در ياد گيری موثر باشد. مقصد میتواند موسسات یا موزه های علمی باشد. معلم می تواند از آن ها بخواهد که اشکال هندسی را که می بينند، نام ببرند. برای تثبيت اين آموزش نیز می توان از اتوبوس هايی استفاده کرد که رياضی وار طراحی شده اند. يعنی وقتی دانش آموز ابتدايی وارد اين اتوبوس ها می شود، همه چيز به صورت اشکال هندسی با رنگ های شاد باشد.

 

دانش آموزان باید بتوانند هر چه بیشتر آموخته های خود را به یاد بیاورند و درباره اطلاعاتی که ضمن آموزش درس دریافت کرده اند فکر کرده و آنها را بررسی کنند. تا زمانیکه دانش آموزان ما خود به شناخت نرسند، قدرت طبقه بندی مسائل را نداشته باشند، تبدیل علم به عمل، فکر به برنامه و خلاقیت به تولید ممکن نخواهد بود. بنابراین بزرگترین و مهمترین خدمت معلم وادار کردن دانش آموزان به تفکر، استدلال و ارائه راه حل برای مشکلات است. جذابیت روش های آموزش ریاضی موجب ایجاد انگیزه در کودکان شده و آنان را در فهم هر چه بیشتر مطالب ریاضی یاری خواهد داد.

برچسب‌های این مطلب:

علمی



برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

مطالب مرتبط