وارونه نویسی و قرینه نویسی


۱۵ مهر ۱۳۹۶ ۱۴:۱۸:۰۶
۷۱
۱


برای درمان این مشکل ، اقدامات زیر را می توان انجام داد

برخی از کودکان به هنگام نوشتن دیکته  واژه ها را صحیح اما وارونه  یا قرینه ( آیینه نویسی )  می نویسند .

اگر وارونه نویسی و قرینه نویسی در سنین قبل از دبستان اتفاق افتاده باشد و حتی در کلاس اول دبستان ، چنانچه زیاد و پی در پی تکرار نشود امری طبیعی است . اما اگر با گذشت چند ماه از سال تحصیلی ، حتی در مورد واژه هایی که دانش آموز در ابتدای سال فرا گرفته است رخ دهد نیاز به ترمیم و درمان دارد . برای درمان این مشکل ، اقدامات زیر را می توان انجام داد :

 

1 – تن آگاهی : دانش آموز باید بتواند اندام هایش را بشناسد . به این منظور از او می خواهیم  هر اندامی را که نام می بریم نشان دهد  و یا برعکس اندام هایی را که نشان می دهیم نام ببرد .

 

2 – عروسک را که دست ها و پا هایش قابلیت حرکت داشته باشد را تهیه می کنیم  . اندام های او را یک به یک به چپ و راست و بالا و پایین حرکت می دهیم  و از کودک می خواهیم همان حرکت ها را تقلید کند .

با انجام این بازی کودک مفهوم قرینه را تشخیص داده و قادر خواهد بود بین واژه ای که خوانده  است و واژه ای که وارونه و یا قرینه آن است ، تمیز قائل شود .

 

3 – مربی می تواند روبروی کودک بایستد و هر کدام از اندام هایش را حرکت دهد و کودک همان حرکت ها را تکرار کند . بدیهی است که در این تمرین  و تمرین شماره 2  اگر بخشهایی از طرف چپ بدن مربی حرکت  کند ( یعنی به عنوان  مثال پای چپ مربی ) ، دانش آموز باید پای راستش را بلند کند  ، یعنی پایی را که روبروی پای چپ مربی قرار دارد .

 

4 – مربی می تواند از تصاویر گزینه  1 تا 8 آزمون پنجم فراستیگ استفاده کند :

در این تصویر دانش آموز باید شکل هایی را که در نقطه چین ها می بیند ، در قسمت پایین تصویر رسم نماید

برچسب‌های این مطلب:

علمی


سیدحسن رحیمی(ساداتی)[۱] ۲۳ مهر ۱۳۹۶ ۱۴:۳۰:۳۰

احسنت بسیار عالی


برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

مطالب مرتبط