معرفی

از میزان پرسیده اید

چرا آزادی عمل حد اکثری لازم است؟

پرسش ۳


خلاصه :

تعریف ، ضرورت و چرایی اصل آزادی عمل حداکثری؟

سوال 3

تعریف ، ضرورت و چرایی اصل آزادی عمل حداکثری  چیست ؟

پاسخ : ایجاد فضایی که آزادی و انتخاب حداکثری در آن میسور باشد .

نکته : رعایت همین اصل است که خود باعث قانونمند شدن افراد می شود .

گرچه برای چرایی اصل آزادی عمل حداکثری نیاز به دلیل و برهان نیست چراکه  آفتاب آمد دلیل آفتاب ! اندکی توجه به درونیات شخص وی را به وجود این نیاز فطری که خداوند به وی هدیه داده است آگاه می کند . این مسئله در تاریخ زندگی بشری آنقدر مهم بوده تا جایی که اکثر جریان های انسانی ، انقلابهای مردمی و ... با استناد به این نیاز انسانی شکل گرفته اند و رهبران جریانها همواره موفق شده اند با این شعار مردم را گرد خویش جمع کنند . اینکه انسانها برای رسیدن به آزادی در طول تاریخ همواره در تلاش بوده اند خود بیان گر ضرورت توجه به این مسئله است .

عنایت به پیامهایی قرآنی و دینی و تدبر در کلام اهل بیت علیهم السلام خود بزرگترین گواه بر این مسئله است که اصلا تعبد بدون اختیار در انسان امکان پذیر نیست . انسانی که توانسته با چراغ عقل خویش ، مهارتمندانه انتخاب های مومنانه انجام دهد ، در خود زمینه تعبد را ایجاد خواهد کرد و راهی جز این برای عبد بودن متصور نیست . این جا همان جایی است که برخی افراد  با برداشت اشتباه از اسلام ، گاهی اوقات انسان را به مثابه یک ربات فرض می کنند که هیچ اراده و اختیاری از خود ندارد و برای عبد شدن لازم است تمامی افعالش به او حقنه شود .

نیک می دانیم اختیار انسان در انتخاب هایی که انجام می دهد متجلی خواهد بود و انتخاب بدون حق انتخاب و آزادی عمل قطعا واژه ای بی معنی است . به همین استدلال در روش میزان (آزادی عمل حداکثری) به عنوان یک اصل قرار داده شده است .

 

پذیرای نکات ارزشمند و سوالات شما هستیم 

برای این مهم می توانید 

 

یا ذیل همین مطلب کامنت مرقوم کنید 

یا با کلیک روی لینک آیدی تلگرامی واحد پشتیبانی روش میزان  https://t.me/raveshmizan مکاتبه بفرمایید . 

 

 

 

.

۶ سال پیش
در مورد سؤال 2 و 3 علاوه بر توضیحات مفیدی که داده شد، این نکات را میشود بیان کرد:
اصل آزادی عمل حداکثری را در 7 سال اول و دوم میتوان جداگانه بررسی کرد.
در 7 سال اول، آنچه که اهمیت دارد " احساس" آزادی طفل است؛ در محیطی که توسط والدین و مربی طوری طراحی شده که از آنچه مضر برای کودک است پاک است.
در چنین محیط طیبی، لازم است طفل احساس أزادی داشته باشد. رشد قوای جسمانی، ذهنی، عاطفی و روانی طفل در محیطی دور از باید نبایدها و محدودیتهای نامناسب و غنی از تجربه های مفید محقَق میشود.
طفل در این سن از درونمایه های قوی برخوردار است. حدیث " دع ابنک یلعب سبع سنین" ، فرزندت را آزاد بگذار تا 7 سال بازی کند؛ نشان دهنده این مطلب است که آنچه خداوند از انگیزه ها و کششهای درونی در طفل قرار داده برای رشد او لازم و ضروری است و محیط تربیتی باید او را آزاد بگذارد تا بتواند در راستای این درونمایه ها دست به عمل زند، قوای مختلف خود را قوت بخشد و به شکوفایی و سازندگی برسد.
محیط محدود و مقید، طفل را مضطرب و با احساس ناامنی مواجه خواهد کرد که به رشد توان و امیال طبیعی او آسیب جدی خواهد زد.
درباره اینکه احساس آزادی در 7 سال اول چگونه به عبودیت در آینده منجر خواهد داشت، میتوان چنین تبیین کرد که لازمه شکل گیری حس اعتماد، ایمان و توکل به خداوند در بزرگسالی، احساس امنیت، سیادت و کرامت در رابطه با والدین و مربی در دوران طفولیت است.
بدون احساس آزادی، حس امنیت و سیادت شکل نخواهد گرفت.
اما در 7 سال دوم روحیه کودک متفاوت شده است. او قلباً شرایط مناسبتری برای پذیرش دستورات بزرگسالان و همراهی آنان داراست( عبد)
از آنجا که بهترین راه رشد، مواجهه امن با موضوعات مختلف و تجارب متنوع و سپس عبرت آموزی از آنهاست، مربیان با دادن آزادی به متربی برای انتخاب گزینه های طراحی شده در محیط تربیتی، و سپس همراهی با وی جهت بررسی نتایج انتخاب و عبرت آموزی( کودک در این سن قابلیت همراهی و پذیرش مربی را دارد، البته بدون اجبار و سرزنش و...) ، بهترین شرایط را برای خیرگزینی وی فراهم خواهد کرد. بدین ترتیب قوه عاقله کودک رشد خواهد کرد .

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران