آموزش

آیا در دوره ی ابتدایی ماشین حساب در اختیار دانش آموزان قرار دهیم ؟

ماشین حساب در دبستان


خلاصه :

آیا از ماشین حساب در اختیار دانش آموزان قرار دهیم یا خیر ؟

آیا در دبستان یا راهنمایی می توان از ماشین حساب استفاده کرد؟                                    

باید بدانیم که امروزه به  هر کجا می رویم ، استفاده از ماشین حساب در فروشگاهها،سوپر مارکتها،ترمینالها و... برای پرداخت صورت حساب و موارددیگر  بکار می رود. 

ماشین حسابها به صورت ساده تا پیشرفته موجود می باشد . که در امور مهندسی ،حسابداری ،برنامه نویسی کامپیوتر و ...مورد استفاده قرار میگیرند  که  به گونه های متفاوت در دسترس می باشند.

حال سوال این است که آیا از ماشین در سن دبستان می توان استفاده کرد یاخیر؟

بعضی معلمان معتقدهستند که استفاده از ماشین حساب  باعث کندی ذهن شده ودر محاسبات ریاضی دچار مشکل می شود ویا در تثیت مفاهیم ریاضی که معلم تدریس می کند، چون تمرین نداشته اند فراموشی ایجاد می کند و یا ایجاد حواس پرتی می کند ، این موضوعات احتمالا مهمترین  نگرانی معلمانی است که به ورود  تکنولوژی در کلاس درس انتقاد می‌کنند.

مفاهیمی که دانش آموز در این دوران باید آموزش ببیند  به ترتیب عبارتنداز:

مفهوم اعداد(عدد،کسرو...)،چهار عمل اصلی(محاسبه ضرب، تقسیم،جمع ،تفریق)مفاهیم هندسه وتساوی ،معادل ،تشابه،  محیط ومساحت اشکال،معادلات، و... را بیاموزد.

باتوجه به موارد بالا اگردانش آموز در حال یادگیری مقدمات هر مفهوم است ، مثلاچگونگی ضرب دو رقم در یک رقم را آموزش می بیند ویا در حال آموزش عملیات تقسیم است و یا جمع و تفریق را یاد میگیرد  تا کودک روش محاسبه رایاد نگرفته نباید از ماشین حساب استفاده کند. 

بطور مثال می گویم اگر دانش آموز ی در کلاس سوم  که در حال آموزش  ضرب یک رقم در یک رقم یا یک رقم در چند رقم  است ونیاز به انجام عملیات ضرب دارد ،  اگر   مراحل عملیات ضرب را انجام داد  و روش محاسبه را هماهنگ با آموزگار انجام داد می تواند  برای درستی جواب خود از ماشین حساب استفاده کند، زیرا در اینجا هدف آموزش روش  محاسبه و انجام عملیات است.

پس اگر در حال آموزش مراحل مقدماتی مفاهیم ریاضی است وبرای رسیدن به جواب باید عملیاتی انجام دهد ، استفاده از ماشین حساب  مناسب نیست.

مفاهیم ریاضی مثل دانه های زنجیر به هم وابسته اند  اگرروش  یک مفهوم را یاد نگرفته باشد در یادگیری مفاهیم بعدی دچار مشکل می شود. وحتی در پایه های بالاتر از درک ریاضی می ماند.

البته دانش آموزی که به مرحله پیشرفته رسیده دراستفاده از آن ایرادی نیست .

استفاده آگاهانه از ماشین حساب مارا با دنیای شیرین ریاضیات بیشتر آشنا کرده و ریاضی را برای ما جذاب تر می کند . امروزه دنیا دنیای فن آوری است ودانش آموز نباید در استفاده از ابزارعقب بماند.

پس خلاصه مطلب اینکه : 

- اگر در مراحل ابتدایی یادگیری یک مفهوم هستیم ، استفاده از وسایل کمک آموزشی مانند ماشین حساب ، کامپیوتر و ... مناسب نیست .

- تا از تثبیت مفهوم مطمئن نشده اید به مرحله بعدی نروید.

- به تفاوت های فردی دانش آموزان توجه لازم را داشته باشید وبرای همه ی دانش آموزان امکان استفاده از ماشین حساب را در یک زمان فراهم نکنید .

- ساختار آموزشی متمایز  به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد تا با سرعت خودشان پیشرفت کنند.

 -  یکی از اهداف ادغام تکنولوژی با کلاس درس، تسهیل دسترسی دانش‌آموزان به روش‌های متفاوت یادگیری است . دادن حق انتخاب به دانش‌آموزان در مورد گزینش روش‌های  مختلف یادگیری به این خاطر است که به آنها این امکان داده شود که راه‌های متفاوت را امتحان ‌کنند و درنهایت بهترین روش‌ را برای خودشان به عنوان یک دانش‌پذیر مستقل، برگزینند.

http://s8.picofile.com/file/8312255350/%DB%B2%DB%B0%DB%B1%DB%B7%DB%B1%DB%B1%DB%B2%DB%B0_%DB%B1%DB%B3%DB%B4%DB%B6%DB%B0%DB%B3.jpg

http://s9.picofile.com/file/8312255534/%DB%B2%DB%B0%DB%B1%DB%B7%DB%B1%DB%B1%DB%B2%DB%B0_%DB%B1%DB%B3%DB%B4%DB%B5%DB%B4%DB%B2.jpg

http://s8.picofile.com/file/8312255618/%DB%B2%DB%B0%DB%B1%DB%B7%DB%B1%DB%B1%DB%B2%DB%B0_%DB%B1%DB%B3%DB%B3%DB%B8%DB%B1%DB%B9.jpg

http://s9.picofile.com/file/8312255750/%DB%B2%DB%B0%DB%B1%DB%B7%DB%B1%DB%B1%DB%B2%DB%B0_%DB%B1%DB%B3%DB%B3%DB%B3%DB%B1%DB%B3.jpg

http://s8.picofile.com/file/8312255892/%DB%B2%DB%B0%DB%B1%DB%B7%DB%B1%DB%B1%DB%B2%DB%B0_%DB%B1%DB%B3%DB%B3%DB%B1%DB%B0%DB%B3.jpg

http://s9.picofile.com/file/8312256184/%DB%B2%DB%B0%DB%B1%DB%B7%DB%B1%DB%B1%DB%B2%DB%B0_%DB%B1%DB%B3%DB%B2%DB%B9%DB%B1%DB%B1.jpg

 

 

 

 

 

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران