آموزش

ارزشيابی


خلاصه :

ارزشيابی و صدور كارنامه در دبيرستان دوره اول ميزان

  1. ارزشيابي

 

تجزیه و تحلیل  عملكرد دانش آموزان در مدرسه

   براي تجزیه و تحلیل و ارزشيابي صحيح بايد ابتدا طرح درس منطقي و قابل قبولي تنظيم كرد. طرح درسي كه يادگيري دانش آموزان را به حداكثر رساند. طرح درسي كه موجب فهم عميق علمي گردد و ماندگاري طولاني مفاهيم را در بر داشته باشد. سپس مكانيزمي طراحي كرد تا دانش آموزان از راههاي متفاوت به يادگيري بپردازند. هر دانش آموز بسته به توانايي‌هاي خود، از روشها و طرق متفاوت بهره ببرد.

   اگر ميخواهيم يادگيري دانش آموزان به شيوه هاي مختلف انجام شود بايد ارزشيابي دانش آموزان نيز به شيوه هاي متفاوت صورت پذيرد. يعني براي يادگيري يك موضوع ممكن است دبير يك فعاليت عملي طراحي نمايد، يا تحقيق و پژوهش توصيه كند و يا يك آزمايش در نظر داشته باشد. بعد از اينكه طراحي مناسب براي ارائه درس انجام شد و اين طراحي به مرحله اجرا درآمد، سپس ارزشيابي مي تواند به طرق مختلف و شيوه هاي متفاوت انجام شود.

   براي ثبت ارزشيابي هاي دقيق، معلم نياز به ليست ثبت عملكرد دانش آموز دارد. اين ليست بايد به گونه اي باشد كه تمام فعاليت هايي كه معلم طراحي نموده است و دانش آموزان بايد انجام دهند را در خود جا داده باشد و دبير در هر جلسه عملكرد دانش آموزان را ارزيابي نموده و در آن ليست ثبت نمايد. (نمونه در پيوست 13)

   ثبت عملكرد دانش آموزان و ارزشيابي از آنها در نهايت به كارنامه هاي متفاوت منجر مي شود. دركارنما اطلاعاتي است كه خود دانش آموز و خانواده ايشان بتوانند تجزیه و تحلیل خوبی از عملكرد خود داشته باشند. در این نوع ارزشیابی ها هیچ دانش آموزی با دانش آموز دیگر مقایسه نمی شود بلکه فعالیت دانش آموز با سایر فعالیتهای خودش ارزیابی می‌شود.

  

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران