«حساسیت شنیداری»


۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۰۹:۲۱:۵۴
۵۶


یکی از مشکلات کودکان در دوره دبستان که در دیکته نویسی خودش را نشان می دهد، ضعف حساسیت شنیداری کودکان است.

کودکی که ضعف حساسیت شنیداری دارد معمولا” دردیکته نویسی این نوع اشتباهات را تکرار می کند :
دنبال…………….دمبال
بشقاب…………بشگاب
صبح……………….صب
مسواک………..مسباک
پنبه…………………پمبه
ژاله…………………جاله
تلویزیون…….تلفزیون
آمدند……………..آمدن
رفتتند……………رفتن

با کمی دقت متوجه می شویم که کودک صداهای نزدیک یا شبیه به هم را نمی تواند به درستی تشخیص دهد.ونیز در نوشتن دیکته دچار اشکال می شود.

قبل از هر چیز اقدامات لازم برای سلامت دستگاه شنوایی کودک ضروریست فقدان لوزه و عفونت گوش و حلق و بینی، ضربه به گوش پارگی پرده گوش، وجود سرومن زیاد در گوش، دوزبانه نبودن کودک (معاینه معلم در کلاس با اسپیچ در صورت وجود مشکل معاینه توسط پزشک ودریافت تاییدیه اودیومتری و اودیوگرام توسط شنوایی سنج)، و یا اطمینان از سلامت کامل موارد عنوان شده،برای تقویت حساسیت شنیداری فرزندتان می توانید تمرینات زیر را انجام دهید:

«تمرینات حساسیت شنیداری»
تمرین شماره ۱
تعداد سه یا چهار کلمه را گفته و ازدانش آموز بخواهید صدای اول کدام کلمه با بقیه فرق دارد.
سیب شانه سبد
شکلات ماشین شیرینی
زنگ زیپ موز زرافه
تمرین شماره ۲
تعداد سه یا چهار کلمه را گفته و ازدانش آموز بخواهید صدای آخر کدام کلمه با بقیه فرق دارد.
موش کفش درخت
لباس، دست گیلاس
موز، بازی، نماز، روز
تمرین شماره ۳
تعداد سه یا چهار کلمه را گفته و ازدانش آموز بخواهید صدای اول کدام کلمه دوکلمه مثل هم هستند؟
باری، کاری، بادی، یاری
شانه، چانه، خانه، شاخه
سوپ، توت، شوت، سوت

تمرین شماره ۴
تعداد سه یا چهار کلمه را گفته و ازدانش آموز بخواهید صدای آخر کدام دوکلمه مثل هم هستند؟
سبد، درخت، کتاب، کمد
کیف، علف، فرشته، دفتر
ساعت، صندلی، خیابان، بخاری
تمرین شماره ۵
دوکلمه به دانش آموز گفته شود تا تشخیص دهد آیا این دوکلمه مثل هم است یا فرق دارد.
مثال:
شیر/سیر
سنگ/زنگ
گوش/دوش
کوکو/توتو
برق/برگ
گاز/غاز
کوسه/کوچه
پارچ/پارک

البته در ببن کلمات گاهی هم کلمات مشابه بیان شود.



نمايش ديدگاه‌هاي بيشتر

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.