مقالات

درمان سنتی بیش فعالی کودکان


خلاصه :

طبع بچه‌ها اغلب "گرم و تر" است و فعالیت زیاد نشانه سلامت آنهاست.

در ابتدا لازم است توجه داشته باشید، در سنین پایین طبیعی است که بچه ها یک جا بند نشوند! و طبیعی است که در تمام ساعات بیداری در حال فعالیت باشند. انرژی بچه‌ها در پاهای‌شان است و به دنبال تخلیه آن هستند. آن ها را محدود نکنید و تا زمانی که خطری تهدید نمی‌کند در بازی و فعالیت آزاد باشند.

بیشتر پدر و مادرها هستند که در زندگی ماشینی و آپارتمانی بدون فضای سبز کافی دچار کم‌فعالی شده‌اند و فرزندان‌شان را با حیرت از فعالیت به پزشک می‌برند!

کودکان چه کارهایی را نباید انجام دهند؟

هر شیطنت و بازیگوشی کودک را به حساب بیش‌فعالی نگذارید؛ طبع بچه‌ها اغلب “گرم و تر” است و فعالیت زیاد نشانه سلامت و لازمه رشد آنهاست. اگر فرزند شما دروس مدرسه را یاد می‌گیرد و نمره قبولی می‌آورد بیش‌فعال نیست؛ بچه‌های واقعاً بیش‌فعال، قدرت تمرکز و یادگیری ندارند‌.

پرهیز از تنقلات غیر‌طبیعی مثل چیپس، پفک، نوشابه، کاکائو و … برای پیشگیری و درمان بیش‌ فعالی بسیار ضروری است؛ والدین مراقب باشند از همان ابتدای تولد، چنین خوراکی هایی را به کودک خود ندهند و ذائقه او را علاقمند به این مواد نکنند.

پرهیز از موبایل و تبلت و خصوصاً بازی های رایانه‌ ای علی‌ الخصوص بازی ها و صحنه‌ های به‌ اصطلاح اکشن نیز ضروری است؛ پدر و مادری که تصور می‌کنند با این کار به بچه خود لطف می‌کنند یا قصد دارند چند صباحی او را با این وسایل، زمین‌گیر و آرام کنند باید آگاه باشند که با این اقدام، روان کودک و آینده‌اش را تباه می‌کنند و ظرف چند سال آینده مشتری روان‌پزشکان خواهند شد.

باز هم اگر به نظرتان فعالیت فرزندنتان زیاد است موارد زیر را رعایت کنید:

مواد غذایی که طبیعت گرم دارند به خصوص درجه گرمی بالا مثل حلوا ارده، عسل و خرما برای این گروه از کودکان مناسب نیستند ولی شیره انگور و شیره توت با طبیعتی معتدل و اندک گرم انتخابی خوب و بی‌عارضه در وعده صبحانه محسوب می‌شوند.

تخم‌مرغ عسلی، نان و کره و مربا به خصوص مربای گل محمدی در کنار چای کم رنگ که با یک قاشق شیره انگور شیرین شده صبحانه خوبی است.

البته خوردن شیر و غلات و شکر نیز مشکلی ندارد.

در میان وعده‌ها سیب، انار و گلابی را به خاطر داشته باشید.

در وعده‌های غذا علاوه بر پروتئین کافی، سبزی‌جات را حتما لحاظ بفرمائید.

درمان بیش فعالی کودکان در طب سنتی با خوردن بادام

بادام شیرین کمی گرم و تر است. برای کودکان (که زیاد فعالیت دارند) بسیار مفید است و موجب رشد آنان می شود، همان طور که گیاهان برای رشد به حرارت و رطوبت کافی نیاز دارند و عدم وجود هر یک موجب عدم رشد می شود، بدن انسان و کودکان (به خصوص) نیز از این امر مستثنی نیست. بادام دوست دستگاه گوارش و تنفس است و انرژی را افزایش می دهد. «روغن بادام» از نظر حرارت معتدل و از نظر رطوبت بخشی بسیار قوی است و این خاصیت برای افرادی که فعالیت ذهنی فراوانی دارند، بسیار مفید است.

این افراد می توانند روزی چند عدد بادام را کاملا بجوند و یک قطره از روغن آن را در بینی بچکانند. ماساژ با روغن بادام نیز عضلات را نرم و آماده فعالیت می نماید. متأسفانه روغن بادام تقلبی که با پارافین و اسانس تهیه می شود، فراوان شده است و باید از جای معتبر روغن بادام را تهیه نمود.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران