محتوای درسی

آزمایشگاه کوچک


خلاصه :

مهارت های پایه ی یادگیری

سر کلاس علوم در مورد مهارت های پایه ی یادگیری گفت و گو کردیم، بعد از مرور مهارت های پایه ای که سال های گذشته باهاشون آشنا شده بودند، با مهارت فرایندی دیگری آشنا شدند، مهارت پیش بینی! با هم صحبت کردیم که حدس و گمان زدن با پیش بینی کردن بر پایه ی دلیل فرق داره و برای اینکه یه تجربه ورزی کوچیک تو این زمینه داشته باشیم، شروع کردیم به انجام یه آزمایش ساده و بچه ها قبل از شروع آزمایش، پیش بینی های خودشون رو به همراه دلایل اون پیش بینی نوشتند.
(آزمایش مقایسه ی دمای جوش آب با آب نمک)
البته آب روی چراغ الکلی تو زمانی که به صورت معمول جوش می آمد، جوش نیامد و مراحل آزمایش کامل انجام نشد!
که خودش یه فرصت خوب برامون فراهم کرد که تو جلسه ی بعدی درمورد دلایلی که باعث شد آزمایشمون کامل انجام نشه گفت و گو کنیم😊

واسه بیشتر تجربه کردن مهارت پیش بینی، با دخترامون رفتیم سراغ یه آزمایش دیگه. شنای تخم مرغی!
واسه آزمایش به جز تخم مرغ به آب و نمک و آرد هم نیاز داشتیم. قبل از اینکه آزمایش رو انجام بدن قرار شد هرکی با توجه به مشاهداتی که تا الآن داشته و دلایلی که به ذهنش میرسه پیش بینی کنه که برای تخم مرغ تو هر کدوم از آب ها چه اتفاقی میفته؟ غرق میشه و زیر آب میره یا می مونه روی آب؟🤔
با چهره هایی متفکر مشغول یادداشت کردن پیش بینی هاشون شدن، با توجه به اینکه هنوز چیزی از چگالی نمی دونن پیش بینی ها و دلایلی که به اندازه ی مفاهیم موجود تو ذهنشون میچیدن قابل تحسین بود!
بعد رفتیم سراغ انجام آزمایش و راستی آزمایی پیش بینی ها...
دیدن هیجان و ناراحتیشون وقتی تخم مرغ مطابق و خلاف پیش بینیشون روی آب میموند یا زیر آب می رفت لذت بخش بود...
بعد از اینکه یکبار آزمایش رو انجام دادم نوبت دخترامون بود که معلم بشن و ضمن انجام آزمایش، اون رو برای بقیه توضیح بدن.
و جالب اینکه هر کدوم از یه سبک و روش و بیان استفاده کردن و یادم رفت که دارم انجام یه آزمایش تکراری رو برای بار هفتم نگاه می کنم!
حتی تو انجام یه آزمایش ساده هم منحصر به فرد بودنشون رو بهمون یادآور میشن!

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران