محتوای درسی
آزمایشگاه کوچک
خلاصه :
مهارت های پایه ی یادگیریسر کلاس علوم در مورد مهارت های پایه ی یادگیری گفت و گو کردیم، بعد از مرور مهارت های پایه ای که سال های گذشته باهاشون آشنا شده بودند، با مهارت فرایندی دیگری آشنا شدند، مهارت پیش بینی! با هم صحبت کردیم که حدس و گمان زدن با پیش بینی کردن بر پایه ی دلیل فرق داره و برای اینکه یه تجربه ورزی کوچیک تو این زمینه داشته باشیم، شروع کردیم به انجام یه آزمایش ساده و بچه ها قبل از شروع آزمایش، پیش بینی های خودشون رو به همراه دلایل اون پیش بینی نوشتند.
(آزمایش مقایسه ی دمای جوش آب با آب نمک)
البته آب روی چراغ الکلی تو زمانی که به صورت معمول جوش می آمد، جوش نیامد و مراحل آزمایش کامل انجام نشد!
که خودش یه فرصت خوب برامون فراهم کرد که تو جلسه ی بعدی درمورد دلایلی که باعث شد آزمایشمون کامل انجام نشه گفت و گو کنیم😊
واسه بیشتر تجربه کردن مهارت پیش بینی، با دخترامون رفتیم سراغ یه آزمایش دیگه. شنای تخم مرغی!
واسه آزمایش به جز تخم مرغ به آب و نمک و آرد هم نیاز داشتیم. قبل از اینکه آزمایش رو انجام بدن قرار شد هرکی با توجه به مشاهداتی که تا الآن داشته و دلایلی که به ذهنش میرسه پیش بینی کنه که برای تخم مرغ تو هر کدوم از آب ها چه اتفاقی میفته؟ غرق میشه و زیر آب میره یا می مونه روی آب؟🤔
با چهره هایی متفکر مشغول یادداشت کردن پیش بینی هاشون شدن، با توجه به اینکه هنوز چیزی از چگالی نمی دونن پیش بینی ها و دلایلی که به اندازه ی مفاهیم موجود تو ذهنشون میچیدن قابل تحسین بود!
بعد رفتیم سراغ انجام آزمایش و راستی آزمایی پیش بینی ها...
دیدن هیجان و ناراحتیشون وقتی تخم مرغ مطابق و خلاف پیش بینیشون روی آب میموند یا زیر آب می رفت لذت بخش بود...
بعد از اینکه یکبار آزمایش رو انجام دادم نوبت دخترامون بود که معلم بشن و ضمن انجام آزمایش، اون رو برای بقیه توضیح بدن.
و جالب اینکه هر کدوم از یه سبک و روش و بیان استفاده کردن و یادم رفت که دارم انجام یه آزمایش تکراری رو برای بار هفتم نگاه می کنم!
حتی تو انجام یه آزمایش ساده هم منحصر به فرد بودنشون رو بهمون یادآور میشن!