مقالات

معرفی کتاب


خلاصه :

مبادی سواد بصری

***بیاید کتابخانه های شخصی خود را مرور کنیم و آنها را با هم به اشتراک بگذاریم .***

 (( در این کتاب نویسنده به روش های استفاده صحیح از سواد بصری میپردازد . ))

سواد بصری به‌معنای فهمیدن معنای تصویر، یکی از مهارت‌های مهم انسان است. این توانایی با عمل دیدن پرورش می یابد در ضمن این که پیوند میان تجربیات بینایی با تجربیات سایر حواس، ذخیره‌های ذهنی فرد را در خوانش اثر و درک معنای تصویر غنی تر می سازد. "سواد بصری" به این مهارت انسانی در فهم و ترجمه تصویر اطلاق می شود. البته این درک عموماً از نوع آگاهانه است و گونه‌های مختلف بازنمایی تصویری و قواعد بصری برای درک عملکرد و معنی آنها، در حیطه دانش سواد بصری قرار می گیرد.

امروزه "سواد بصری" زمینه مطالعاتی بین رشته ای شده است که تخصص‌های متنوعی در پیش برد و مطالعات آن مشارکت می کنند از جمله : علوم شناختی، روانشناسی، جامعه‌شناسی، تاریخ هنر، نقد، آموزش، نشانه شناسی، طراحی گرافیک، علوم رسانه ای و فلسفه. اکنون دراین زمینه مطالعاتی به حوزه‌های گوناگونی توجه می‌شود که در ظاهر رابطه مستقیمی با هنرهای تجسمیندارند اما در خوانش اثر تجسمی مؤثر هستند. گستره سواد بصری نه تنها سواد رسانه ای را در بر می گیرد بلکه از آن فراتر رفته و تعاملات انسانی و ارتباطات غیر کلامی را در چارچوب خود جای داده است. مثلاً بسیاری از مفاهیم که در ارتباطات روزانه از طریق حالات صورت، دستها و بدن به فرد مقابل منتقل می‌شود در سواد بصری هم قابل بررسی و تحلیل است.

** ((بیایید چیدمان مدرسه و محیط زندگی را همچون یک تصویر متناسب با استاندارهای بصری مناسب و تصیوری با میزان و تعادل تهیه کنیم تا برای نوآموزان آرامش را به ارمغان بیاوریم )) **

توازن یا تعادل، نحوه قرار گرفتن عناصر صفحه را از لحاظ ظاهری نشان می دهد، به طوری که نصف صفحه را با نصف دیگر آن مقایسه می کند. صفحه ای که تعداد عناصر مساوی در دو طرف صفحه داشته باشد دارای تعادل متقارن و صفحه ای که تعداد عناصر آن در دو طرف مساوی نباشد دارای تعادل غیر متقارن است. به طور کلی تعادل متقارن، حالت حرفه ای تر و رسمی تری را نشان می دهد، در حالیکه تعادل غیر متقارن، غیر رسمی تر و زیباتر است. به بیان دقیق تر هر چه یک تصویر یا قاب تصویر (Frame) دارای محور تقارن‌های بیشتری باشد و توزیع وزن المانهای بصری و رنگ در صفحه بیشتر باشد، آن تصویر از دید کلاسیک زیباتر است و به بیان دیگر رسمی تر به نظر خواهد رسید به همین دلیل شکل دایره، از دید کلاسیک، زیباترین شکل هندسی می باشد، زیرا دارای بینهایت محور تقارن است.

یا به عنوان مثالی از زیبایی کلاسیک می توان طرح یک قالی را در نظر گرفت.

طرحهای نامتقارن یا طرحهایی که توزیع المانهای تصویری یا رنگ در آنها یکنواخت نیست اصطلاحاً طرحهای گرافیکی یا مدرن نامیده می شوند.

 

 

** در آخر با تشکر از شما اگر در مضوع بالا اگر کتابی را میشناسید  که به تکمیل و تصحیح اطلاعات منجر مشود حتما معرفی کنید و اگر نیاز به مطالعه بیشتری داشتید خوشحال میشوم کتاب های دیگری مرتبط با آن را به دوستان علاقه مند معرفی کنم .

کتابشناسی :

نویسنده : Donis A.Dondis

ترجمه : مسعود سپهر

چاپ : 1368

انتشارات : سروش

قیمت : 1000 ریال

 

 

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران