مقالات

تاریخ ایران ( قبل و بعد اسلام ) قسمت اول


خلاصه :

تاریخ ایران پر از رمز و راز های بسیار است که من می خواهم قسمتی از آن را به شما بگویم.

تاریخ قبل از اسلام

مادها

مادها اولین سلسله ایرانی آریایی بودند که به رهبری دیاکو بابلی های ظالم را شکست دادند و توانستند پادشاه ایران شوند. همدان و شهر سوخته شهر های اصلی این سلسله هستند. کوروش کبیر تصمیم گرفته بود به مادها حمله ور شود و پادشاه ایران شود. پس با سپاهی عظیم به آنها حمله ور شد. خیلی ها کشته، خیلی ها فرار و خیلی ها به هخامنشیان روی گرداندند.

هخامنشیان

هخامنشیان عظیم ترین سلسله ی ایران بودند که بنیان گذار آنها کوروش کبیر بود. او کمک های بسیاری به مردم ایران کرد و در جنگ های بسیاری پیروز شد. ولی در جنگ آخر که خودش شخصا وارد جنگ شد زخمی شد و پس از مدتی کشته شد و در پاسارگاد دفن شد. اما پسرش همه چیز را خراب کرد و به مصر که آن موقع فقط بیابان بود حمله کرد. برای اینکه اگر مرد حکومت دست برادرش نیفتد برادرش را شبانه و مخفیانه خودش شخصا کشت. اما در جنگ کشته شد. پادشاهان بزرگ هخامنشی کم بوئدند که دوتای آنها خشایارشا و داریوش کبیر بود که او هم کمک های بسیاری به مردم ایران کرد.کارهای داریوش در یکی از درس های مطالعات اجتماعی سال چهارم دبستان آمده است.

تخت جمشید کاخ اصلی شاهان هخامنشی بود که در شهر شیراز و در استان فارس قرار دارد که خیلی از این آثار ریخته ولی چندین کیلومتر این اثر بزرگ مانده است.

در سالهای آخر حکومت هخامنشیان اسکندر مقدونی با هزاران بدبختی به ایران حمله کرد و با خوش شانسی بسیار بالا توانست هخامنشیان را شکست داد. یکی از فرماندهان معروف هخامنشیان آریوبرزن بود که با لشگر 300 نفره خودش جلوی سپاه چندهزار نفری اسکندر ایستاد و خودش هم کشته شد.

مقدونیان ( سلوکیان )

مقدونیان با غلبه بر هخامنشیان توانست ایران را بگیرد. اسکندر مقدونی برای کشورگشایی از ایران خارج شد ولی تب شدیدی گرفت و مرد. مقدونیان یونانی بودند و می خواستند که فرهنگ یونان را به زور وارد کشور ایران بکند ولی پارت ها یا همان اشکانیان جلوی این بدبختی را گرفتند و نگذاشتند بیگانگان ایران را برای همیشه داشته باشند.

اشکانیان

اشکانیان با غلبه بر یونانی ها پادشاه ایران شدند که معروف ترین پادشاهان آنها اردوان ها بود. اشکانیان در سوارکاری و تیراندازی مهارت خاصی داشتند و یکی از سربازان دلیر آنها سورنا بود. ولی در سالهای آخر نوه بابک ( یکی از پادشاهان شهر های ایران ) که اردشیر نام داشت می خواسشت جواب گستاخی اردوان چهارم را بدهد. پس به شمال شرقی کشور حمله ور شد و به هیچ کسی رحم نکرد و اردوان را گرفت و کشت. 

ساسانیان

ساسانیان با اردشیر توانستند اردوان چهارم ظالم را شکست دهند و سلسله ساسانیان را تشکیل دهند.

بزرگترین پادشاهان ساسانی عبارتند از : « اردشیر، یزدگرد، ... . »

آخرین پادشاه ساسانی یزدگرد سوم بود که اعراب و مسلمان های سنی و الکی همانند عمر و ابوبکر به آنها حمله ور شدند و یزدگرد فرار کرد. ولی یک آسیابان او را گرفت و کشت. دختر یزدگرد که شهربانو نام داشت اسیر مسلمانان شد و به شهر به عنوان برده رفت و در بازار برده فروشان رفت. اما امام علی و امام حسین او را خریدند و او را همسر امام حسین کردند. شهربانو امام سجاد را به دنیا آوردند و بعد از چند سال کوتاه فوت کردند و به ایران رفته خاکسپاری شدند. 

پایان قسمت اول

با قسمت دوم ( تاریخ بعد از اسلام ) همراه شما هستیم.

فعلا خداحافظ !! .

عالی
خیلی خوبه که قسمت قسمتش می کنی بیننده رو نگه می داره فقط نباید قسمت هاش رو طولانی کنی

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پیارسال
آره. ولی کلا 3 قسمت هستش.
من هم نمی خواهم زیاد قاطی بشود به خاطر همین قسمت قسمت و کوتاهش می کنم.

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران