رویدادهای عمومی

هفته وحدت مبارک

هفته وحدت و اتحاد شیعه و سنی


خلاصه :

هفته وحدت فاصله میان ۱۲ ربیع‌الاول سالگرد میلاد پیامبر اسلام(ص) بنابر روایات اهل سنت، تا ۱۷ ربیع‌الاول تاریخ ولادت حضرت محمد(ص) بنابر روایات شیعه است.

هفته وحدت در سال ۱۳۶۰ش، به‌پیشنهاد آیت‌الله منتظری و با تأیید امام خمینی به این نام شناخته شد.

کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی توسط مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به‌صورت سالانه در ایران و در هفته وحدت برگزار می‌شود.

 

خداوند در قرآن مسلمانان را امت واحده خوانده است:

«إِنَّ هَٰذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّکُمْ فَاعْبُدُونِ»(سوره انبیا، آیه 92)؛

و بی تردید این [اسلام] آیین [حقیقی] شماست در حالی که آیینی یگانه است و منم پروردگار شما پس مرا بپرستید.

 

خداوند در قرآن مؤمنان را برادر یکدیگر معرفی کرده است:

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ( سوره حجرات، آیه 10)

جز این نیست که همه مؤمنان با هم برادرند؛ بنابراین [در همه نزاع ها و اختلافات] میان برادرانتان صلح و آشتی برقرار کنید، و از خدا پروا نمایید که مورد رحمت قرار گیرید.

 

امام صادق(ع) فرمود:

    الْمُسلمُ اخُو المُسلِم لایَظلِمُهُ ولایَخْذُلُهُ و لایَخُونُهُ و یَحِقُّ عَلَی الْمُسلمینَ الاجتهاد فی التواصل والتعاون علی التعاطف ( بحارالانوار, ج 74 ص 166)

    مسلمان برادر مسلمان است , به او ستم نمی کند و خواری او را روا نمی دارد, و بر مسلمانان است که در ایجاد پیوند و همکاری برای جلب محبّت با یکدیگر کوشش کنند.

 

حضرت امام خمینی(ره) یک روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی فرمودند:

«ما با مسلمین اهل تسنن یکی هستیم؛ واحد هستیم که مسلمان و برادر هستیم. اگر کسی کلامی بگوید که باعث تفرقه بین ما مسلمانها بشود، بدانید که یا جاهل هستند یا از کسانی هستند که می‏خواهند بین مسلمانان اختلاف بیندازند. قضیه شیعه و سنی اصلًا در کار نیست، ما همه با هم برادریم» (صحیفه امام،ج6،ص133 )

 

مقام معظم رهبری در خصوص هفته وحدت و لزوم اتحاد مسلمانان می فرماید:

«این هفته وحدت، این هفته مشترک الاحترام بین مسلمین را قدر بدانید، همه سعی کنند وحدت و اتحاد نیروها و در یک جبهه قرار گرفتن نیروهای مسلمین را که رمز سعادت و مایه سربلندی مسلمین و بزرگ ترین حربه ملت ها در مقابل استکبار جهانی است مغتنم بشمارند و قدر بدانند» (مقاله «وحدت اساس اسلام»، نشریه راه مردم، 3/2/84)

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران