بدون مجموعه

روز دانش آموز

۱۳ آبان


خلاصه :

🌺🌻سلام علیکم 🌻🌺 بنده امروز می خواهم درباره روز دانش آموز و ۱۳ آبان صحبت کنم . امیدوارم که این مطلب برای شما مفید باشد. 👇یاعلی👇

🌸بسم الله الرحمن الرحیم🌸

 

روز ۱۳ آبان چه اتفاقی افتاد.

  در روز ۱۳ آبان ۱۳۵۷ دانش آموزان معترض تهرانی در حالی که مدارس را تعطیل کرده بودند، به سمت دانشگاه تهران حرکت کرده و به نشانه اعتراض در محوطه دانشگاه تهران تجمع کردند. این دانش آموزان پرشور و خداجو که به همراه برخی دانشجویان و گروه‌هایی از مردم تجمع اعتراضی به راه انداخته بودند، هدف تیراندازی مأموران دولت جعفر شریف امامی قرار گرفته و کشته شدند. این اعتراض با همراهی دیگر قشرهای جامعه نیز همراه بود و با شلیک گاز اشک‌آور و سپس گلوله توسط مأموران حکومتی به مجروحیت و شهادت تعدادی از افراد معترض منجر شد.

 

روز دانش‌آموز چه روزی است. 

در تقویم جمهوری اسلامی ایران روز ۱۳ آبان به منظور گرامی داشت شهدای این روز در سال ۱۳۵۷، هر سال به نام روز دانش‌آموز نام گذاری شده است.

 

علت نامگذاری روز دانش‌آموز .

در صبح روز ۱۳ آبان ۱۳۵۷ تعدادی از دانش آموزان تهرانی در محوطه دانشگاه تهران جمع شدند تا اعتراض خود را به حکومت پهلوی اعلام کنند. کشته شدن تعدادی از این دانش آموزان در آن روز باعث شد تا به منظور گرامی داشت شهادت این دانش آموزان روز ۱۳ آبان به نام روز دانش‌آموز نامگذاری شود.

 

تاریخچه نامگذاری روز دانش‌آموز

به دنبال حادثه روز سیزدهم آبان ۱۳۵۷، تعدادی از دانش آموزان مدارس تهران در روز دوشنبه شانزدهم بهمن ۱۳۵۷ در بیانیه‌ای اعلام کردند که همه ما دانش آموزان ایرانی روز سیزدهم آبان را به نام روز دانش‌آموز اعلام کرده و قصد داریم از این پس هر ساله به یاد شهیدان دانش‌آموز در این روز بر وحدت و یکپارچگی خود بیفزاییم. بعد از این سال به منظور گرامی داشت مقام دانش آموزان، روز ۱۳ آبان در تقویم جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز دانش‌آموز نامگذاری شد.

روز جهانی دانش‌آموز 

روز جهانی دانش آموزان (دانشجویان) هر ساله در روز هفدهم نوامبر گرامی داشته می‌شود. این رویداد بین‌المللی که به جامعه دانش آموزان مرتبط است با هدف یادآوری واقعه هولناک حمله نازی‌ها به دانشگاه‌های چکسلواکی که در سال ۱۹۳۹ اتفاق افتاد برگزار می‌شود. این واقعه باعث کشته شدن و زندانی کردن تعداد زیادی از دانشجویان در کمپ‌ها شد. لازم به ذکر است در برخی از کشورها مانند ایران روز دیگری به نام روز دانش‌آموز وجود دارد.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران