بدون مجموعه

مسجد وکیل شیراز

مسجدی بدون گنبد


خلاصه :

🌺باسلام 🌺امروز می خواهم درباره مسجد وکیل شیراز صحبت کنم مسجدی که گنبد ندارد😳😳 . امیدوارم که این مطلب برای شما مفید باشد . 👇یاعلی 👇

🌸بسم الله الرحمن الرحیم🌸

معرفی مسجد وکیل شیراز

  در قسمت غربی بازار وکیل مسجدی قدیمی و زیبا قرار دارد که در دوران حکومت زندیه و به دست کریم‌ خان زند ساخته شده است. طرح مسجد وکیل یک طرح دو شبستانی است و دارای دو شبستان جنوبی و شرقی است که هر دو معماری خیره‌کننده‌ای دارند.

 تاریخچه مسجد وکیل شیراز

  کریم خان زند در زمان حکومت خود، مجموعه‌ بناهایی ارزشمند و باشکوه را ساخت. همین امر سبب شد شهر شیراز به‌عنوان مرکز فرماندهی وی، به یکی از نقاط آباد و دوست داشتنی آن روزگار تبدیل شود. مسجد وکیل، حمام وکیل و بازار وکیل عماراتی هستند که به مجموعه‌ وکیل شهرت دارند و در مرکز شهر شیراز احداث شده‌اند.

آسیب به مسجد وکیل ویرایش 

در خرداد 1401 گودال بزرگی درست در پشت دیوارهای مسجد ایجاد شده است و بخشی از عرصه مسجد وکیل شیراز دچار فروریزی شده است. دیوارهای بلندی که حائل بین فضای مسجد و گذر مجاور بازار وکیل جنوبی است، در برخی بخش‌ها بر اثر نم، تغییر رنگ داده و به شکل آشکاری در بعضی قسمت‌ها هم شکم داده است.

بخش‌های مسجد وکیل شیراز 

مسجد وکیل شیراز مساحتی بالغ بر ۱۱ هزار متر مربع و ۸۶۶۰ متر زیربنا دارد و ابعاد بنا از قسمت بیرونی، دارای طولی برابر با ۱۲۰ متر و عرضی بالغ بر ۸۰ متر است. برخی از بخش‌های این مجموعه شامل ورودی، حیاط، شبستان بزرگ، شبستان زمستانی، حیاط‌ خلوت، طاق مروارید و... می‌شود.

معماری مسجد وکیل شیراز 

با معماری کم‌نظیر، حجاری‌های فوق‌العاده، کتیبه‌های منقوش به خطوط نستعلیق، نسخ و ثلث و کاشی‌کاری‌های متنوع، مسجد وکیل شیراز همیشه از تحسین‌برانگیزترین بناهای تاریخی و مکان های دیدنی استان فارس بوده است. معماری ستودنی این مسجد، نمونه‌ای از معماری ایران است و هماهنگی قابل‌توجه و ملموسی را بین زیبایی‌های هنری و فرهنگ مذهبی و دینی مردم آن دوران را به نمایش گذاشته است.

ساعات بازدید و بلیط مسجد وکیل شیراز

  ساعات بازدید مسجد وکیل شیراز از ۸ صبح آغاز می‌شود و تا ۸:۳۰ شب ادامه دارد. هزینه بازدید در سال ۱۳۹۹، برای گردشگران داخلی چهار هزار تومان  و برای گردشگران خارجی ۲۰ هزار تومان بوده است.

 

بسیار زیبا

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

ممنون از مقاله خوب تون

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران