دلنوشت

عجیب اما.......جالب

ضررهای بازی های رایانه ای

توضیحات درمورد بازی ها رایانه ای


خلاصه :

این روزها بازی‌های ویدیویی بسیار محبوب هستند و افراد زیادی فارغ از سن و سال، ساعت‌ها وقت خود را در طول روز صرف این بازی‌ها می‌کنند. 

مزایای بازی‌های ویدیویی برای سلامت روان و افزایش مهارت‌ها

۱. مدیریت منابع و برنامه‌ریزی

بازی‌های ویدیویی می‌توانند به گیمرها کمک کنند تا یاد بگیرند که منابع محدود خود را مدیریت کنند و در مورد مؤثرترین روش استفاده از منابع خود تصمیم بگیرند. افراد می‌توانند همین روش را در دنیای واقعی نیز اعمال کنند.

۲. هماهنگی دست و چشم، مهارت حرکت ظریف و مهارت‌های انتزاعی

تجزیه و تحلیل‌های متعدد نشان داده است که نوجوانان می‌توانند مهارت‌های انتزاعی، بصری و هماهنگی چشم و دست را از بازی‌های ویدیویی، عمدتاً از بازی‌هایی که تیراندازی دارند، بیاموزند. برخی از بازی‌ها برای رسیدن به موفقیت به مهارت‌های بسیار بالایی در این زمینه نیاز دارند.

به عنوان مثال، بازیکنان باید موقعیت‌ها، سرعت، هدف، جهت‌ها و… را پیگیری کنند. در انجام این کار، مغز موقعیت‌های مختلف را شناسایی می‌کند و در حین هماهنگی با دست‌ها با استفاده از صفحه کلید یا کنترل‌کننده‌ی بازی، عمل می‌کند.

۳. بهبود حال روحی

پرندگان خشمگین یکی از انواع بازی‌های ویدئویی هستند که شادی آنی را به ارمغان می‌آورند و حال روحی فرد را بهبود می‌بخشند. همچنین این بازی‌ها به کودک می‌آموزند که شکست‌ها نیز بخشی از بازی و زندگی هستند.

۴. بهبود عملکردهای روانی

مغز ما مسیرهای عصبی و فرستنده‌های جدیدی ایجاد می‌کند و زمانی که چندین بار از یک مهارت استفاده می‌کنیم، ساختار خاصی برای تکرار آن ایجاد می‌کند.

وقتی کودک به شدت روی چیزی تمرکز می‌کند، مغز، خود را در موقعیت پاسخگوتر قرار می‌دهد که در نهایت ممکن است به تحلیل مشکلات زندگی واقعی کمک کند.

تاثیرات منفی بازی‌های ویدئویی بر روان افراد

1. اعتیاد به بازی‌های ویدیویی

سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۸ اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای را به عنوان یکی از اختلالات گیمینگ و نوعی اختلال روانی، اعلام کرد. یک تحقیق در موسسه ملی رسانه و خانواده نشان می‌دهد که بازی‌های ویدیویی برای جوانان، اعتیادآور است و این اعتیاد، سطح افسردگی و اضطراب آن‌ها را افزایش می‌دهد. علائم هشداردهنده‌ی اعتیاد به بازی‌های ویدیویی عبارتند از:

  • بازی کردن برای مدت‌های بسیار طولانی
  • فکر کردن به بازی در حین انجام سایر فعالیت‌ها
  • بازی برای فرار از مسائل زندگی واقعی، اضطراب یا افسردگی
  • دروغ گفتن به دوستان یا خانواده و انجام بازی‌های ویدیویی به‌صورت مخفیانه
  • احساس تحریک‌پذیری در صورتی که از افراد خواسته شود تا به بازی پایان دهند

2. افزایش خشونت و پرخاشگری

بسیاری از محققان انجمن روان‌شناسی آمریکا (APA)، با توجه به ماهیت خشونت‌آمیز برخی بازی‌ها، ادعا می‌کنند که بین بازی‌های ویدیویی خشونت‌آمیز و پرخاشگری «رابطه‌ی ثابتی» وجود دارد.

به گفته‌ی آن‌ها، این نوع بازی‌های ویدیویی حتی زمانی که بازی تمام می‌شود تأثیرات عاطفی روی افراد می‌گذارند و حتی آن‌ها را در سنین پایین، مستعد ارتکاب جرم می‌کند. در بازی‌های نامناسب، بازیکنان به نشان دادن خشونت در بازی تشویق می‌شوند و به آن‌ها پاداش داده می‌شود. گیمرها اعمال خشونت‌آمیزی مانند قتل، لگد زدن، چاقو زدن و تیراندازی را در بازی تجربه می‌کنند.

این نوع بازی‌های ویدئویی می‌تواند کودکان را نسبت به این اعمال خشونت‌آمیز، بی‌تفاوت کند. این بی‌تفاوتی می‌تواند کودک را تشویق کند که رفتار پرخاشگرانه را در زندگی واقعی هم از خود نشان دهد و همچنین مرتکب خشونت‌های جنایی شود.

3. تمایل به انزوا و کناره‌گیری از جمع

انجام بازی‌های ویدیویی به شکل افراطی و بیش‌ازحد، جوانان را از نظر اجتماعی منزوی می‌کند. آن‌ها علاقه‌ی خود را به فعالیت‌های جایگزین مانند خواندن، یادگیری، انجام تکالیف و تعامل با خانواده و دوستان خود از دست می‌دهند.

4. دروغ گفتن در مورد بازی

اگر برخی گیمرها را سرزنش کنید یا از انجام بازی‌های ویدیویی منع کنید، شروع به جستجوی راه‌های دیگری برای بازی کردن می‌کنند. وقتی می‌خواهند بدون اطلاع یا تایید شما بازی کنند، به شما دروغ می‌گویند و پنهان‌‌کاری می‌کنند. آن‌ها همچنین ممکن است بهانه‌ای بیاورند که فرصت پیدا کنند فقط چند دقیقه بیشتر بازی کنند.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.


پسران

دختران