روش میزان

عزت فردی

اجرای روش میزان در کلاس پژوهش (۹)

رویکرد عزت مدارانه


خلاصه :

برخورد صحیح مربی عامل رشد عزت فردی در دانش آموزان

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از اصول روش میزان حفظ عزت فردی دانش آموزان است.

عزت نفس یعنی باور خودتوانمندی به معنای داشتن اطمینان به توانائی، فکر کردن . درک کردن . آموختن . انتخاب کردن و تصمیم گیری برای خود .

عزت نفس یک نیاز اولیه برای انسانهاست . قدرت تصمیم گیری هر انسان بستگی به میزان عزت نفس او دارد بنابراین نقش عزت نفس در زندگی انسان بسیار مهم وچشمگیر می باشد . عزت نفس در ما ودیگران به شکلهای متفاوتی ظاهر می شود اما به طورکلی عزت نفس را میتوان در حالت چهره . رفتار . صحبت و حرکت اشخاص مشاهده کرد . برخورد باز و گشوده با انتقادها .راحتی در پذیرش اشتباهات نمونه هائی از شکل عزت نفس است . کلام و حرکات شخص دارای عزت نفس از کیفیت راحت برخوردار است . به عبارت دیگر طرز کلام و حرکات شخص دارای عزت نفس از کیفیت راحت برخوردار است . به عبارت دیگر طرز کلام و حرکات شخص نشان می دهد که او در جنگ با خویشتن نیست و با دیگران نیز جنگی ندارد . هماهنگی میان آنچه شخص می گوید و انجام می دهد یعنی از خود پنهان نمی شود و با خود در جنگ و ستیز نیست . دروغ . ریاکاری و پنهانکاری در افراد دارای عزت نفس سالم وجود ندارد .

براین اساس در کلاس پژوهش کلیه فعالیت ها طوری برنامه ریزی شده است که خود دانش آموزان در قبال تصمیمات خود مسئول باشند و در فرآیند کار گروهی اشکال مختلف برخورد با مشکلات و بدست آوردن عزت نفس مثبت را بدست آورند.

برای نمونه انتخاب و گروه بندی دانش آموزان توسط خود آن ها بر اساس اصل یادگیری مبتنی بر تلاش باعث می شود تا بچه ها با موضوعات مختلفی که باعث ایجاد عزت فردی در آن ها می شود روبرو شوند و با تعاملی که مربی با آن ها دارد پایه های اصلی عزت فردی در آن ها شکل بگیرد و بتوانند در مواجه با مشکلات انتخاب درست را داشته باشند.

مثلا انتخاب سرگروه ، انتخاب هم گروهی ها ، انتخاب موضوعی که فرد در آن توانایی دارد.

نمونه دیگر روش ارائه پژوهش ها در کلاس است که بصورت گروهی است . این بدان معنا است که باید دانش آموز ابتدا در گروه خود نوع روش ارائه را انتخاب کرده باشد و توانایی لازم برای ارائه به کلاس را پیدا کند و در مواجه با مشکلات پیش آمده و انتخاب هایی که کرده است با بالا بردن عزت فردی خود بتواند پژوهش خود را به بهترین صورت و با روش های جدید به کلاس ارائه کند.

در تعامل مربی و دانش آموز در فرآیند پژوهش محوری حرف های دانش آموز و ایده های جدید و یا تکراری او به خوبی و با رویی باز شنیده می شود. به تک تک افراد گروه احترام گذاشته می شود. بطور مثال برای حضور غیاب که اول کلاس توسط خود دانش آموزان انجام می گیرد هر جلسه یکی از بچه ها کلاس را با خواندن قرآن آغاز می کند سپس از روی لیست اسامی افراد کلاس را با لفظ " آقايِ..." صدا می کند و او در پاسخ با گفتن سلام حضور خود را اعلام می کند. و یا در ابتدای ارئه پژوهش ها توسط گروه ها سرگروه مسئول معرفی اعضا گروه می باشد که سخن خود را با گفتن بسم الله الرحمن الرحیم آغاز کرده و اسامی افراد گروه را با لفظ آقایِ ... معرفی می کند.

در طی فرآیند پژوهش پیوسته مسائلی پیش میاید که بستری برای تشخیص میزان عزت فردی دانش آموزان و قرار دادن مسیری توسط مربی برای افزایش عزت فردی در دانش آموزان فراهم می گردد.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران