رسانه بعد از ناهار میچسبه...
بعد از صرف ناهار بچه های کلاس اول به دیدن کارتون علمی پرداختند
ادامه...بازی ریاضی البته بدون کتاب
بازی مربوط به صفحه ی ۲
(پلیس بازی)
......فیلمی از خیابان گرفته می شود که
ادامه...کتاب های تصویری بدون کلام در گفتار درمانی
ادامه...کودک و طبیعت
دوست داشتن طبیعت را به کودکان مان بیاموزیم
کودکان از لذت کشف طبیعت بی بهره مانده اند. این بیماری دوران ماست
ادامه...تقویت حافظه دیداری
حرف های (ه ، ح)، (ض ، ز ، ذ ، ظ)، (ث ، س ، ص)، (ق ، غ)، (ت ، ط)، (ع ، ا) در الفبای فارسی از لحاظ آوایی شبیه هم تلفظ می شوند.
ضعف در حافظۀ دیداری به این معنا است که کودک کلمات را درست می شنود ولی هنگام دیکته نوشتن، از شکل های دیگر همان حرف استفاده می کند. یعنی کلمه از لحاظ آوایی درست است ولی املای آن نادرست می باشد. به عبارت دیگر:
اگر کودکی حافظۀ دیداریِ ضعیفی داشته باشد، هنگام املا نویسی، املای فارسی این حروف را جابجا می نویسد. مثلاً حوله را هوله می نویسد، مهتاب را محتاب، صنم را سنم، سطل را ستل و ... می نویسد.
چه عاملی باعث می شود دانش آموز چنین اشتباهی را انجام بدهد؟
اگر حافظۀ دیداری شخصی پرورش نیافته باشد، آن فرد نمی تواند از ظرفیت کامل حافظۀ دیداری خود استفاده کند. فقط با تمرین کردن است که می تواند با یک بار نگاه کردن به اطراف، همه جزئیات را به خاطر بسپارد.
در واقع کودکانی هم که ضعف حافظۀ دیداری دارند، نمی توانند جزئیات را به خاطر بسپارند. درنتیجه زمانی که دیکته می نویسند، نمی توانند به طور کامل از حافظۀ دیداری خود استفاده کنند و تصویر آن حرف مورد نظر را در ذهن خود مجسم کنند.
اگر این ضعف در کودکان درمان نشود، در سال های بعد هم همین مشکل را خواهند داشت. اگر غلط های املایی کودکان از این نوع باشد، می توان با تمرین های مناسب، به تقویت حافظۀ دیداری بپردازیم.
برخی از والدین و معلمان کودک را وادار می کنند از روی کلماتی که اشتباه نوشته است، چند بار بنویسد. این کار در طولانی مدت نتیجه ای نخواهد داشت و فقط به طور موقت به درست نویسی کودک کمک می کند. زیرا این کار به تقویت حافظۀ دیداری کودک کمکی نکرده است.
حافظه در زندگی روزمرۀ کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است. و برای تقویت این نوع حافظه در کودک، احتیاج به ابزار و تمرین های پیچیده ای نداریم. تنها لازم است در طول روز در هنگام بازی با کودک از تمرین های خاصی استفاده کنیم.
حتی این تمرین ها را می توان با کودکانی که حافظۀ دیداری خوبی دارند هم انجام داد تا مهارت های آنها افزایش پیدا کند.
تمرین هایی که در زیر بیان می شوند، برای تقویت حافظۀ دیداری خیلی مفید هستند و والدین و مربیان باید با حوصله این تمرین ها را انجام دهند تا به مرور زمان شاهد پیشرفت کودک باشند.
اهمیت آموزش رسانه ای به کودکان
اهمیت آموزش رسانه ای به کودکان
درجه نفوذ رسانه در جوامع و تاثیرات آن به حدی است که آموزش رسانه، به ضرورتی اجتناب ناپذیر تبدیل شده است. باید تاکید کرد که کودکان و نوجوانان که رسانه و تاثیر پذیری از آن با والدین خود تفاوت کامل دارند. آنها بین « جهان » و «جهان رسانه ای» فرق نمی گذارند و در به کارگیری رسانه بسیار راحتتر از والدین خود عمل می کنند. آموزش رسانه به گفته کومار: « تحلیل اجتماعی- انتقادی رسانه است. بنا بر این هدف اصلی آموزش رسانه ، هوشیار کردن ، اختیار بخشی در مواجهه با رسانه و برنامه ها و محتوای آن است. آموزش رسانه به افراد می آموزند پیام را تفسیر وتولید کنند ، مناسب ترین رسانه را انتخاب کنند و نقش بیشتری در تاثیر پذیری از آنها به عهده گیرند.»
ادامه...کاربردها و فواید اوریگامی
فایده و کاربردهای اوریگامی برای بسیاری از خانواده ها و کودکان مجهول و نامفهوم می باشد که در این نوشته سعی شده است برخی از فواید و کاربردهای این رشته ی جذاب ارائه شود.
ادامه...