آموزش
از نَقّاشیِ داســـتان تا طراحیِ نمـــــاد
کارگاه الفـــــبازی کلاس اول
خلاصه :
همهی آنچه که در روز شنبه اتفاق افتاد..جلسهی اول:
امروز پاگورای قصهی ما بیشتر معرفی شد! او در سرزمینی زندگی کرده است که مورد حملهی پرندگان اژدها قرار میگیرد. مردم این سرزمین از شهر فرار میکنند و پاگورا نیز به غاری پناه میبرد و همان جا میخوابد! وقتی بیدار میشود، در بیرون غار حرکت پرندگان اژدها را به سمت کوه میبیند؛ همین که میآید دوباره به غار پناه ببرد، ناگهان در پایین کوه پسری را میبیند. هرچه فریاد میزند پسرک صدایش را نمیشنود. پرتاب سنگ هم فایدهای ندارد. او در غار فقط یک برگ درخت و کمی ذغال دارد و میخواهد پسرک را از خطر پیشآمده آگاه کند؛ به نظرتون چه کاری انجام میدهد؟!...
فارغ از همهی پاسخهای بچهها و حل مسئلهای که انجام دادند اصلیترین هدفِ اولین فعالیتِ کارگاه، تصویرسازی داستان بود. این هدف به افزایش قدرت پردازش دیداری بچهها میانجامد. آنها [بچهها] در نهایت به این نتیجه میرسند که میشود با یک نقاشی بر روی برگ و پرتاب آن به شکل موشک، پسرک را از خطر حتمی نجات داد... دانشآموزان مثل پاگورا شروع به کشیدن نقاشی کردند.
اهداف فعالیت:
- رشد مهارت پردازش دیداری
- افزایش قدرت درک متن (شناخت اجزاء)
- افزایش توان حل مسئله
جلسهی دوم:
ابتدا تعدادی از علائم راهنمایی رانندگی نمایش داده شد. سپس به سراغ موضوع بسیار مهم «نماد» رفتیم. نماد مدرسهی میزان را نشان دادیم و بعد با نشان دادن چند علامت، وارد دنیایِ زبان تصویری شدیم. الفبایی که در گذشته و در میان مصریان باستان رواج داشت : خط هیروگلیف
از کلاساولیها خواستیم تا برای واژگانِ آب، خورشید، کمک خواستن، خوردن و... نماد بسازند و در پایان برای پایهی اول نیز یک آرم یا همان نماد طراحی کنند..
اهداف فعالیت:
- تشخیص نشانهها و علائم راهنمایی رانندگی
- رشد مهارت پردازش دیداری