آموزش

پروژه‌یِ آبــــــــــ (۱)

کارگاه الفـــــــبازی کلاس اول


خلاصه :

بچه‌ها نشانه‌ی «آا» را کشف کردند...

جلسه‌ی اول (ساخت جمله با کارت‌های تصویر):

آقا، صداهای مختلفِ «آب» در طبیعت را پخش می‌کند. بچه‌ها خوب دقت می‌کنند و صداهای «باران»، «دوش حمام»، «ریختن آب در لیوان» و... را تشخیص می‌دهند.. سپس درباره‌ی اهمیت آب در طبیعت گفت‌وگو می‌شود و در ادامه به هرکدام از بچه‌ها چهار کارت داده می‌شود که یکی از آن‌ها واژه‌ی آب است. دانش‌آموزان با این کارت‌ها قصه می‌سازند و دوستانشان گوش می‌دهند.. بعضی قصه‌ها به قدری بامزه هست که برای آقاها هم خنده دار است.

 

جلسه‌ی دوم (بازی گروهی دست و صدا):

کلاس اولی‌های میزان در قالب هفت گروه به رقابت با هم پرداختند.. بازی جالبی بود! دانش‌آموزان باید گوش‌هایشان را تیز می‌کردند تا اگر صدای واژه‌ی «آب» را شنیدند، دست بزنند؛ در این صورت برای گروه یک چوب خط لحاظ می‌شد. مرحله‌ی بعدی این بازی به این شکل بود که بچه‌ها در گروه خود به کشف واژگانی می‌پرداختند که در آن‌ها صدای «آ» وجود داشت.. هیجان بسیار بالایی بین بچه‌ها شکل گرفت..

 

جلسه‌ی سوم (کشف نشانه‌ی «آا») :

سه تصویر روی پرده‌ی ویدئو پروژکتور نمایان است. «شیرآب»، «خمیازه» و «شیر جنگل».. از بچه‌ها می‌خواهیم تا صدای هرکدام را تقلید کنند. از کنار هم قرار گرفتن این صداها، واژه‌ی «شــــاخ» ساخته می‌شود.

در ادامه با هم‌خوانی صدایِ سه عکس دیگر نیز، کلمه‌ی «رز» پیدا شد.

بعد از این واج آگاهی از دانش‌آموزان خواستیم کارت‌هایی که صدای «آ» دارند را جدا کنند و به آقاها بدهند.

 

جلسه‌ی چهارم (بازی گروهی؛ نوشتن گروهی):

ابتدا گروه‌ها با کشیدن صدای «آ» به رقابت با یکدیگر پرداختند. زمان‌های مختص به هر گروه روی تابلو نوشته می‌شد. سپس به هرگروه یک تخته وایت‌برد داده شد تا بچه‌ها کلماتی که صدای «آ» دارند را از روی کارت‌ها بازنویسی کنند.

 

ان‌شاءالله ادامه دارد....

 

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران