آموزش

الفبازی در هفته‌ای که گذشت:

نون مثل نـان

بازی، شیرینی پزی و کتاب!


خلاصه :

کلاس‌اولی‌های میزان صدای نون را با طعم نان و شیرینی یاد گرفتند!

جلسه‌ی اول (کاردستی نان و رونویسی کلمات):

از بچه‌ها پرسیدیم که «آیا تا به حال به نانوایی رفته‌اید؟ اگه رفتید چه نانوایی بود؟ چه‌جوری بود؟»
در ادامه از دانش‌آموزان خواستیم نانی را که بیشتر دوست دارند، برای خود با مقوا درست کنند. سپس با توجه به نانی که بچه‌ها درست کردند؛ روی تخته تصاویر انواع نان را با نام آنها نشان داده شد. از بچه‌ها می‌خواهیم نام هر نان را از روی تخته رونویسی کنند.
در پایان از بچه ها خواستیم نان خود را معرفی کنند، خود را جای آن بگذارند و احساسشان را از اینکه «خورده نشوند، خشک شوند و..» را بگویند.
 

جلسه‌ی دوم (داستان‌پردازی و بازی)

تصویر کلمات (نان، نانوایی، برادر، بستنی، آرد و مادر) را روی تخته نشان داده شده است. از دانش‌آموزان خواستیم تا در گروه برای این کلمات یک داستان بامزه بسازند.
در ادامه به کمک بازی، آگاهی واجی نشانه‌ی «ن» تمرین شد. بچه‌ها هر جا کلمه‌ی نان را شنیدند، دست بلند می‌کنند. تعدادی کلمه مثل (نانوایی، آب دانان، آنان و...) و کلماتی مثل (نادان، آشنا، آسمان و...) گفته شد. در ادامه بعد از هجای نان به سراغ واج «ن» رفتیم.
 

جلسه‌ی سوم (کارت بازی)

به هر گروه دسته‌ای کارت کلمه دادیم و از آن‌ها خواستیم کلماتی که صداهای مختلف دارند را جدا کنند. صدای میم؛ صدای سین؛ صدای «ر» و صدای نون.. اگر کمتر از سه اشتباه در جداکردن کارت‌ها بود، برای تمام بچه‌ها روی تخته، یک نشانه (تانک، هواپیمای جت....) نقاشی می‌شد و در غیر این‌صورت، سلطان کپکی امتیاز می‌گرفت! سلطان کپکی یک شخصیت خیالی بود که عامل اصلی تولید کپک در نان معرفی شد! از این دست شخصیت‌های خیالی در کارگاه الفبازی کم نداریم که همه‌ی آن‌ها به جذابیت کلاس کمک کردند.
 

جلسه‌ی چهارم (مسابقه‌ی جذّاب گروهی)

هر دو گروه که با قرعه‌کشی مشخص می‌شوند؛ یک نماینده برای پاسخ به سؤالات مسابقه معرفی می‌کنند. سوالات بر روی پرده نمایش داده می‌شود. نماینده‌ی گروه باید به سه سؤال پاسخ دهد و تا یک بار می‌تواند از دوستان گروهش درخواست راهنمایی کند.

 

کارگاه قصه گویی؛ 35 دقیقه

داستانی با موضوع نان برای بچه‌ها گفته می‌شود و بعد از آن سوال‌های اطلاعات صریح و استنباط درباره‌ی عناصر داستان پرسیده می‌شود. در ادامه به هر دانش‌آموز تعدادی کارت تصویر داده می‌شود تا با آن‌ها قصه بسازند.

 

پخت شیرینی در یک جلسه‌ی کارگاه خلاقیت
از قبل خمیر شیرینی را تهیه کردیم. به هر نفر مقداری از خمیر را دادیم تا حسابی ورز بدهند و به شکل‌های مختلف الفبا، کلمات و..  درآورند. سپس با کمک مربی خمیرهای‌ آماده شده درون فر گرمکن قرار داده شد و بعد از پخت، بچه‌ها حاصل تلاش خود را نوش جان کردند!

 

جلسه‌ی پنجم (دومینوی کلمات و نشانه‌ها)

هر گروه تعدادی دومینو در اختیار دارد. مربی اعلام می‌کند تا بچه‌های کلاس اول، فلان نشانه یا کلمه را در زمان مشخص بسازند! زمان که تمام می‌شود، آقا کار هر گروه را ارزیابی می‌کند و براساس تلاش، دوستی و مشارکت اعضای گروه برای آن‌ها چوب‌خطِ تلاش لحاظ می‌کند.

 

جلسه‌ی ششم (کاربرگ تمرین خواندن)

به هر کدام از دانش‌آموزان کاربرگی داده می‌شود که در آن تعداد زیادی واژه‌ی با معنا و یا بدون معنا نوشته شده است. بچه‌ها دور هرکلمه‌ای را که می‌توانند بخوانند، دایره می‌کشند و برای ارزیابی خواندنشان نزد مربیان می‌روند.
 

 

جلسه‌ی هفتم؛ 45 دقیقه (پایان پروژه)

تولید کتاب داستان با موضوع نان:

دانش آموزان، داستان مصوری را تولید کنند و با کمک معلم برای آن نوشته‌هایی بنویسند و مطالب آن را تکمیل کنند.

 

اهداف به کار رفته در طرح درس:

  • تقویت مهارت خواندن (کل خوانی؛ درک متن و واج آگاهی)
  • تقویت مهارت نوشتن (کلمه نویسی؛ الفبا نویسی و نوشتن یک متن یا جمله‌ی کامل)
  • پردازش شنیداری و گفتمان
  • شناخت بیش‌تر نان و پیامد اسراف آن

اصول به کاررفته‌ی روش میزان:

  • اصل خلاقیت
  • اصل یادگیری مبتنی بر تلاش
  • اصل شادابی و نشاط
  • اصل کشف استعدادهای نهفته

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران