آموزش

کلاس‌اولی‌های میزان و کشف نشانه‌ها:

«یـ ی» و «اُ-ُ» در دُنیـــایِ آیَـــــنده

گزارش هفتگی کارگاه الفــــبازی کلاس اول


خلاصه :

دنیای آینده چه شکلی است؟ آن را ترسیم کنید!

تاکنون شانزده نشانه را پیدا کردیم!
«آا» و «بـ ب» را با طعمِ آب؛ «اَ –َ» و «د» را با طعمِ اَنـــــار؛ «مـ م» و «سـ س» را با یادِ مـــــــادر؛ «او و» و «تـ ت» را به رنگِ دوســــتی؛ «ر» و «نـ ن» را با طعمِ نــــان؛ «ایـ یـ ی ای» و «ز» را با موضوع ســربازِ ایــرانی؛ «اِ -ِ ه ..» و «شـ ش» را با طعمِ اِشـــــکنه و غذاهای سالم و اینک «یـ ی» و «اُ-ُ» را با سَفَر به دُنیایِ آینده آموختیم...

 

جلسه‌ی اول

ابتدا یک فیلم تخیلی از دنیای آینده نشان داده شد که در آن از موبایل آینده، ماشینِ آینده، ربات آینده و.... رونمایی شد! بچه‌ها با دیدنِ دست‌بندهای هوشمند، ربات ها و... انگشت به دهان می‌پرسیدند: «آقا یعنی واقعا ما بزرگ بشیم موبایل‌ها این‌جوری میشه، ماشین‌ها اینا رو دارن.....» بعد از نمایش فیلم نوبت به بچه‌ها رسید که از تخیل‌شان استفاده کنند و موبایل و ربات و ماشین طراحی کنند که احتمالا در آینده خواهد آمد!
در نقاشی باید نام این وسیله از روی تخته رونویسی می‌شد: «ربات آینده، ماشین آینده یا موبایل آینده..» مهدیار موبایلی را طراحی کرده بود که به چهار شکل تا می‌شد، ربات پلیسِ طاها سیم کارت می‌خورد و امکانات زیادی داشت! ماشینِ امیرعلی هم پا داشت و می‌توانست در زمان ترافیک روی دوپای خود راه برود!

 

جلسه‌ی دوم

کارت بازی یکی از فعالیت‌های مورد علاقه‌ی بچه‌هاست، اگر این کارت را خودشان درست کنند این علاقه دوچندان هم می‌شود. در اختیار هر دانش‌آموز تعدادی مقوا، مدادرنگی و قیچی بود که با آن‌ها بتوانند کارت‌های فارسی را درست کنند. مربی به عنوان نمونه تصاویری که نامشان، نشانه‌های «اُ-ُ» و «یـ ی» داشت را در کلاس نصب کرده بود..

 

جلسه‌ی سوم

چند خط تیره روی تخته کشیده شده است؛ بعضی از بچه‌ها با دیدنِ این خطوط نام بازی را فهمیدند! بازی حروف‌چین؛  هرگروه یک نشانه را حدس می‌زد تا به واژه‌ی مورد نظر آقا می رسید! آقا هم راهنمایی می‌کرد، مثلا نام یک شهر است یا حیوان است! در همه‌ی کلمات نشانه ی «اُ-ُ» یا «یـ ی» بود. کلمات یزد، اُرومیه، شُتر، اُردک، یَخ و... با همکاری یکایک دانش آموزان پیدا شدند..

 

جلسه‌ی چهارم

هر گروهِ چهارنفره یک صفحه‌ی شطرنجی دارد. مربع‌های این صفحات باید به گونه‌ای هاشور بخورد که یک نشانه یا واژه در آن پیدا باشد!  این فعالیت نیاز به رفاقت و همکاری هر چهار عضو گروه داشت که بیشتر مواقع  صورت نمی‌گرفت!

 

جلسه‌ی پنجم

«آیا در آینده ماشینِ پرنده داریم؟؛ آیا در آینده دایناسور برمی‌گردد؟؛ دوست دارید در آینده آقای هاشمی را در کدام حالت زیر ببینید؟!.....»

بیش از بیست سؤال درباره‌ی آینده خوانده شد که همگی با هدف روان‌خوانیِ کلماتی چون «آیا»، «آینده» و... انجام می‌شد. قسمت بامزه‌ی ماجرا آن‌جایی بود که آینده‌ی آقاها را حدس می‌زدیم! آقای هاشمی به عنوان صاحب باغ وحش، آقای مختاری در شغلِ لبو فروش!، آقای روحی در وضعیتِ قلمبه شده و....  اگر حدس دانش‌آموز با حدس دیگر دوستانش یکی می‌شد، گزینه‌های پنالتی، نوشیدن آب، معلم بازی، نوشتن روی تخته با گچ و حرکت ژیمناستیک روبه‌رویش بود! و اگر یکی نبود گزینه‌های دیگر....

جلسه‌ی ششم

پایان این پروژه، ساختِ رُبــاتِ گروهی همراه با چاشنی نمایش بــود..

 

اهداف طرح درس:

  • رشد خلاقیت
  • تمرین روان خواندن
  • یادگیری نشانه‌های «اُ» و «ی»

اصول به کاررفته‌ی روش میزان:

  • اصل خلاقیت
  • اصل کشف استعدادهای نهفته
  • اصل شادابی و نشاط
  • اصل یادگیری مبتنی بر تلاش

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران