آموزش

«سـربـاز ایـرانـی» برای کوچک مردان میزان!

کشف نشانه های " ایـ ای ی یـ " و " ز" در کلاس فارسی اول


خلاصه :

در طرح درسی با عنوان «سرباز ایرانی» بچه ها به کشف نشانه های « ای ایـ ای یـ » و « ز» پرداختند.

برای کشف نشانه " ایـ ای ی یـ " که یک خانواده پرجمعیت 4 نفره دارد! و نشانه " ز" توسط بچه ها، طرح درس «سرباز ایرانی» با هدف پرداختن به اصل هویت ملی که اصلی مهم در میان اصول میزان و حلقه مفقوده  نسل های گذشته بوده، انتخاب گردید و با نماد هویت ملی که همان سرود ملی و پرچم مقدس جمهوری اسلامی است آغاز گردید.

ابتدا در گفتگوی دوطرفه با بچه ها در زمینه مورد علاقه آنها یعنی ورزش و مسابقات ورزشی، به این نتیجه رسیدیم که در قهرمانی آن چیزی که بالاتر از کسب مدال برای ورزشکاران است، سرافرازی پرچم ملی آنها و پخش سرود ملی ایشان می باشد و افتخاری که برای مردمانشان کسب می کنند.

سپس سرود ملی کشورمان همراه با متن آن که روی پرده انداخته شده بود ( نشانه های " ایـ ای ی یـ " در متن با رنگ قرمز مشخص گردیده بود ) به صورت ایستاده و دست بر روی سینه همراه بچه های کلاس  هم خوانی گردید.

در زنگ بعد ابتدا توجه دانش آموزان را به اصالت خانوادگی ایشان جلب کرده و از بچه ها خواستیم قومیتی که پدرانشان متعلق به آن قوم هستند را بگویند و حتی جملاتی با زبان محلی شان بیان نمایند و در ادامه اسلاید هایی برای بچه ها پخش گردید که قوم های مختلف ایرانی همراه با لباس آنها معرفی گردید و در معرفی قومیت ها به نشانه های " ایـ ای ی یـ " و " ز" در نام آنها تاکید گردید.

نوشتن کلمه "ایران" و "ایرانی" بر روی اشیاء سفالی فعالیت جذاب دیگری بود که برای بچه ها در نظر گرفته شد و سربازان آینده ایران دست به کار شده و با گل و سُفال به خلق آثار خلاقانه و حک کلمات "ایران" و "ایرانی" بر روی آنها پرداختند.

بازی اسم و فامیل گروهی فعالیت زنگ چهارم طرح درس بود که با هدف مرور نشانه های گذشته برای بچه ها در نظر گرفته شده بود و بچه ها در گروه های سه یا چهار نفره در آن شرکت کردند. هر گروه یک نشانه در نظر گرفته شد و آن گروه با آن نشانه باید نام، نام خانوادگی، نام شهر، رشته ورزشی، نام حیوان، رنگ، نام ماشین و... را اعلام و مربی روی تخته برای تمامی گروه ها اطلاعات را می نوشت و به نشانه های فراگرفته شده تاکید می گردید.

در زنگ کتابخوانی و قصه گویی به چند داستان در موضوع عزت ملی درباره دو خلبان شهید دفاع مقدس پرداخته شد که یک داستان به قبل از انقلاب و مانور زیبای هوایی خلبانان ایرانی روی سر مهمانان خارجی .... و داستان دیگر در دوران دفاع مقدس و رشادت ها و جانفشانی های خلبانان ایرانی در جنگ هوایی با هواپیماهای دشمن رخ داده بود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در زنگ پایانی طرح درس، بچه ها در گروه های 3 یا 4 نفره به انجام فعالیت روزنامه دیواری گروهی پرداختند؛ به این صورت که تعدادی تصویر همراه با نام آنها روی پرده نمایش داده شد و بچه ها ابتدا آنها را خوانده و مجدد نشانه های " ایـ ای ی یـ" و " ز" را مرور کرده (تصاویری مانند بی سیم ، تیر ، بَستَنی ، سرباز ایرانی ، دوربین و ... ) و سپس به تصویگری آن تصاویر و تصویر های مورد نظر خودشان در روزنامه دیواری گروه خود پرداختند.

​​اهداف طرح درس:

  • یادگیری نشانه " ایـ ای ی یـ" و "ز"
  • مرور نشانه های فراگرفته شده
  • رشد خلاقیت
  • تقویت حس هویت و عزت ملی در دانش آموزان

اصول به کار رفته روش میزان:

  • اصل هویت ملی
  • اصل شادابی و نشاط
  • اصل یادگیری اکتشافی
  • اصل کارگروهی
  • اصل تقید به ارزشهای دینی و انقلابی

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران