آموزش

معلم خوب از نگاه یونیسکو


خلاصه :

تحقیق یونیسکو راجع به معلم خوب از نگاه دانش آموزان کشورهای مختلف

سازمان یونسکو،در سال 1996 میلادی کتابی با عنوان‏ خصوصیات یک معلم خوب منتشر کرد که در آن،بیش از 500 دانش‏ آموز از 50 کشور جهان،درباره‏ ی ویژگی‏ های یک معلم‏ خوب اظهارنظر کرده بودند.
بخش‏ هایی از آن را می‏خوانید:
-سیانه هلی،اندونزی
یک معلم باید سه مشخصه اصلی داشته باشد.
1)زمینه‏ ی علمی،2)مهارت‏ های حرفه‏ ای،3)خصوصیت‏ های‏ شغلی
یک ضرب المثل می‏ گوید:اگر به من ماهی بدهی،یک روز مرا سیر کرده‏ای;ولی اگر به من ماهی‏گیری یاد بدهی،یک عمر مرا سیر کرده‏ای.این،باید فلسفه یک معلم باشد.معلم باید صبور، مهربان،انعطاف‏پذیر،کاردان،شکیبا،با دیدباز با اخلاق‏ خوش و مشتاق باشد و از تدریس لذت ببرد.نیز باید امانت‏دار،صادق،با قوه‏ی تصور قوی،خلاق و کارآمد،منظم،مفید،فروتن و باحیا باشد.

-لاکسمان وادگیر،هندوستان
یک معلم خوب،بچگی شاگردانش را با روشی دوست داشتنی‏ می‏فهمد.او می‏فهمد که فرهنگ بچگی از فرهنگ بزرگسالی کلی‏تر است.
-کوکوبوباراسا،کنیا
من فکر می‏کنم از خصوصیاتی که یک معلم خوب باید داشته‏ باشد،توانایی حرف زدن متناسب با سطح شاگردان است که یادگیری را جذاب و فهمیدن را آسان می‏کند به صورتی که دانش‏ آموز گوش دهد و منتظر آمدن به کلاس باشد و معلم نیز کلاس را کنترل کند.

علی السباق،مصر
1)معلم باید شاگردان را دوست داشته باشد و بداند که بچه ‏ها شخصا می‏توانند با کمک او مشکلاتشان را حل کنند;
2)طبیعت مشترک و علاقمند به معلم کمک خواهد کرد بچه‏ ها را بهتر بشناسد;
3)بچه‏ ها معلم ‏هایی را بیش‏تر دوست دارند که بتوانند به آن‏ها اطمینان واعتماد داشته باشند.

-هانا گانتر،آلمان
یک معلم خوب باید:
1)صبور باشد;
2)روش‏های تدریس را بهبود ببخشد;
3)روی موضوع تسلط داشته باشد;
4)به دانش‏ آموزان برای علاقمند شدن به موضوع مربوطه‏ آگاهی بدهد;
5)بداند که شاگردان چه‏طور باید کار کنند;
6)حالات زمان بچگی‏ اش را به یاد بیاورد.

زهیدشاه،پاکستان
من فکر می‏کنم یک معلم خوب باید دانش‏ آموز را در مورد تمامی نیازهایش راهنمایی کند;هم به صورت کلامی و هم به‏ صورت علمی.او باید بچه‏ ها را دوست داشته باشد،به آن‏ها خدمت‏ کند و احترام بگذارد.

-آبانا،فیلیپین
برای این‏که یک معلم ابتدائی خوب باشد لازم است که:
1-احساسی مثل یک بچه داشته باشد;
2-مثل یک بچه فکر کند;
3-مثل یک بچه عمل کند;
4-در فکرکردن و واکنش دادن بزرگسال باشد;اما به خاطر داشته باشد که او نیز یک بچه بوده و زمان آن است که آن دوران‏ بچگی را احیا کند.

-زایرالکساندرا،مکزیک
معلم برای دانش‏ آموزان،مثل باران برای زمین است.

-عمر،مراکش
یک معلم خوب به همه‏ ی نیازهای شاگرد پاسخ می‏ دهد،نه‏ فقط نیازهایی که در برنامه انتخاب شده است.

-بن‏گانی زیمبابوه
من دوست دارم معلم به من کمک کند که فکر کنم و خودم‏ به جواب مسئله برسم.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران