آموزش
تفاوت های فردی
توجه به تفاوت های فردی در آموزش
خلاصه :
توجه به تفاوتهاى فردى در آموزش بخصوص در روش میزان یکى از اصولى است که معلم باید با آن آشنا بوده و آموزش خود را با آن همگام سازد.تفاوتهاى فردى از اصول پذیرفته شده در روانشناسى، تعلیم و تربیت و معارف دینى محسوب می شود.
این اصل بدین معناست که همه انسان ها با یکدیگر شباهت هایى دارند، ولى آنان از حیث ویژگی هاى شناختى، عاطفى، انگیزشى، بهره هوشى، تأثیر و تأثرات محیطى و صفات شخصیتى از همدیگر متفاوتند و همین امر موجب می شود که هر انسانى، موجود مستقل، تام و فردى خاص باشد و به همین دلیل، یکى از عمده ترین مسائل روانشناسى، مسأله تفاوت هاى فردى و عوامل آنها می باشد که حتى برخى از روانشناسان اینچنین می گویند:
“روانشناسى غیر از تفاوتهاى فردى موضوع دیگرى براى بحث ندارد.”
بر این اساس؛ اصل تفاوتهاى فردى از دیدگاه دانشمندان تعلیم و تربیت نیز مورد توجه قرار گرفته است.
توجه به تفاوتهاى فردى در آموزش یکى از اصولى است که معلم باید با آن آشنا باشد و آموزش خود را با آن همگام سازد؛ زیرا «اهمیت دادن به تفاوتهاى فردى در آموزش، اثربخشى آموزشى را بیمه میکند.»
بر این اساس، رعایت تفاوتهاى فردى در آموزش مفاهیم کودکان دبستانى از اهمیت زیادى برخوردار است، به ویژه در انتخاب و استفاده از روشهاى آموزشى، معلّمان باید انعطاف بیشترى داشته باشند و در آموزش مفاهیم به کودکان به طور یکسان عمل ننمایند، بلکه متناسب با ویژگی هاى شناختى، عاطفى، انگیزشى، سوابق خانوادگى و محیطى آنان، از روش هاى گوناگون و مؤثر استفاده نمایند.
علی اکبریان
۴ سال پیش
روحی
۴ سال پیش