رویدادهای مدرسه
موثرترین برنامه درسی چیست؟
خلاصه :
موثرترین برنامه درسی چیست؟مؤثر ترین برنامه درسی چیست؟
🌱 رسول اکرم ( ص): خدایا نعمت سرزندگی و کوشایی را به ما ارزانی دار و از سستی، تنبلی، ناتوانی و ملال محفوظمان بدار.
- امام علی (ع): هر که نهایت تلاش خود را برای رسیدن به هدف به کار گیرد، به آن دست می یابد.
- اَ فَحَسِبتُم اَنما خَلَقناکم عَبَثاً
- امام علی ( ع): کار کنید و آن را به پایانش رسانید و در آن پایداری کنید آنگاه شکیبایی ورزید.
امام علی ( ع): همت خود را صرف چیزهایی کن که به آن نیاز داری و آنچه به کارت نمی آید را پیگیری مکن.
آیات و روایات بالا بر چه عناصری از رشد آدمی تأکید دارند؟
- تلاش؟
- هدفمندی در زندگی؟
- مسئولیت داشتن؟
- انگیزه درونی؟
🌾 آنچه انسان را برمی انگیزاند، از رکود و رخوت رها میکند، و شور و تلاش در وی ایجاد می کند؛ احساس مفید بودن، هدف ارزشمند داشتن، و مسئولیت مورد علاقه ( بدون اجبار) است.
🔸 جملات بالا درباره کودکان هم صدق می کند؟
نظر شما چیست؟
🔸 یافته های پژوهشی و تجربه های میدانی این موضوع را تأیید می کند. بچه ها نیز مانند بزرگسالان، با هدف داشتن ( گرچه بچه گانه، حتی در قالب بازی، و متناسب باسن) احساس مفید بودن و توانمندی برای انجام کار؛ احیا می شوند.
🌿 آیا می توان در مدرسه نیز ، برنامه درسی مبتنی بر هدفمندی، انگیزه درونی و تلاش طراحی کرد؟
🔸 این نوع برنامه درسی در اصطلاح درون مدرسه ای ما،
" کارهدف" نام دارد.
کارهدف، ارتقاء یافته" پروژه" است. کار و فعالیتی که بچه ها با هدف درونی آن را انجام می دهند.
🔸 عناصر کارهدف:
- هدفمند بودن متربی
- ایده و طرح داشتن
- برنامه ریزی برای اجرا
- تصمیم گیری، عمل و به سرانجام رسانیدن آن
🍃 ما برخی از محتوای کتب درسی را توانسته ایم با اهداف مورد علاقه و نیاز بچه ها مرتبط و کارهدف طراحی کنیم.
برای اینکه بتوانیم حجم بیشتری از محتوای کتب درسی را در قالب کارهدف کارهدف طراحی کنیم، چه اتفاقی باید بیافتد؟
- ما بیشتر سعی کنیم و خلاق تر شویم؟
- محتوای کتب درسی متناسب با انگیزه، نیاز و اهداف متربیان تغییر کند؟
نظر شما چیست؟
🔸 در مدرسه و کلاس درس چه طراحیهای دیگری می توان انجام داد که متربیان هدف و مسئولیت داشته باشند و بابت انجامش شور و شوق و تلاش در آنها ایجاد شود؟
🍀 در کتاب اهداف و اصول تربیت در 7 سال اول، هدفِ " فعال بودن و سازندگی" ناظر به همین نگرش است.
در 7 سال دوم، فعال بودن و سازندگی، به " شکل گیری نظام فراگیری و مهارت آموزی جامع و هدفمند در متربی" ارتقاء پیدا می کند.