محتوای درسی

معرفی کتاب

یک داستان محشر


خلاصه :

کتاب یک داستان محشر پر ازفعالیت هایی است  که در محیط خانه و مدرسه می توان استفاده کرد. فقط کافی است‌ از خلاقیت خود استفاده کنیم.بخشی از فعالیت های پیشنهادی در بخش گفته شده است.

یک داستان محشر
داستانی بسیار جذاب که پر از اتفاقات جالب برای استفاده مجدد از وسایلی است که ما دوستشان داریم. البته دراین داستان بیشتر درمورد بازیافت پارچه صحبت می شود ولی داستان قابلیت تعمیم به موضوعات متنوعی دارد و از زوایای مختلف می توان با کودک گفت و گو کرد. تصویرگری کتاب بسیار زیباست و در هنگام خواندن داستان می توان از دل تصاویر نکات زیادی را پیدا کرد که برای بچه ها جالب و آموزنده است.
به طور خلاصه موضوعات گفت وگویی پیرامون کتاب را بیان می کنم.
گفت وگو در مورد خانواده های گسترده
طبق صحبت های نویسنده، داستان بخشی از واقعیت زندگی‌ او بوده است. می توان به کودک گفت این داستان در اروپای شرقی رخ داده است وبعد همراه بچه ها برروی کره جغرافیایی یا نقشه محدوده اروپای شرقی را به او نشان داد و از او بپرسید محل زندگی افراد داستان چقدر از ما دور است ؟
به نظر او زندگی شخصیت های داستان با ما چه تفاوتی دارد؟ از کودکانی که با پدربزرگ و مادربزرگ هستند بپرسید چه بخش هایی از زندگی با بزرگ‌تر ها را دوست دارند یا حتی ندارند؟ از آن هایی که همراه پدرو مادربزرگ زندگی نمی کنند بخواهید تصور کنند اگر با آن ها زندگی می کردند چه احساسی داشتند؟ بهتر است از خاطراتی که بچه ها از آن ها می گویند استقبال کنید.
گفتگو در مورد وسایل دوست داشتنی 
از کودک بپرسید آیا تا به حال صاحب چیزی بوده است که خیلی آن را دوست داشته باشد؟چه بر سرش آمده؟ آیا هنوز هست یا خراب شده؟چه کاری می توانست بکند تا از آن وسیله مجددا استفاده کند؟
در پایان می شود به کودک ابزارهای مختلف مثل گل یا خمیر یا وسایل نقاشی داد تا آن وسیله را نمایش دهد و با جملاتی احساسات خود را در مورد آن وسیله بگوید و ما ثبت کنیم.(البته اگر خودش اجازه داد.)
گفتگو در مورد مجموعه های قابل جمع آوری
به کودک یاداوری کنید که جوزف با استفاده از دستمال زیبایش سنگ هایی را که دوست داشت جمع می کرد. از او بپرسید آیا دوست دارد مجموعه ای از وسایل به دلخواه خودش جمع آوری کند؟مثل سنگ ها، تمبر، ماشین های کوچک، سکه های کوچک و...و بعد از انتخاب موضوع مورد علاقه به او کمک کنید محلی را برای جمع آوری پیدا کند و بتواند کلکسیون خود را بچیند. این فعالیت در سفرهای خانوادگی بسیار کاربرد خواهد داشت برای جمع کردن انواع صدف ها، برگ، پوست پسته یا گردو و چیدن آن ها در صندوقچه ها و بعد گفتگو در مورد منشا آن ها و فعالیت های زیادی که خود کودک آن ها را تولید می کند.
گفتگو در مورد موش ها
از بچه ها بپرسید چقدر در مورد موش ها می دانند؟ آیا تا به حال همستر یا خوکچه هندی دیده اند؟ می توانید با هم اطلاعات کوتاهی در مورد این حیوانات بدست بیاورید یا حتی از نزدیک آن ها را ببینید.
گفتگو در مورد بازیافت
موضوع مهمی که بسیار روی آن تاکید دارم بازیافت است. به کودک بگویید که هربار که پدربزرگ جوزف از پارچه کهنه چیز جدید و قابل استفاده ای تولید می کرد در واقع بازیافت انجام می داد. از او بپرسید آیا می داند بازیافت چیست؟ آیا در مدرسه یا منزل بازیافتی اتفاق میافتد؟
اگر تا به حال در منزل زباله ها را تفکیک نمی‌کردید خب بهتر است با خود کودک این کار را شروع کنید و مواد پلاستیکی یا کاغذی قابل بازیافت را از سایر زباله ها جدا کنید.می توانید با یکی از وسایل بازیافتی کار جدید انجام دهید و با هم در مورد اینکه بازیافت و تولید زباله کمتر چه کمکی به محیط زیست می کند گفتگو کنید. من امیدوارم که این گفتگو ها کمک زیادی به محیط زیست ما خواهد کرد.
خواندن کتاب:
لطفا در ابتدای خواندن کتاب به جلد و نام نویسنده وتصویرگر توجه کنید سپس شناسنامه کتاب را بررسی کنید. در ابتدا کتاب را ورق بزنید تا کودک تصاویر را ببیند و به تصویرها و رابطه آن ها توجه کنید مثلا بپرسید بنظر او چه رابطه ای بین مرد و پسر وجود دارد؟به موش های پایین صفحه و ابزارهایی که دارند توجه کنید. از او بپرسید به نظر او شغل پدربزرگ چیست؟ شغل او چه ابزارهایی دارد؟ و... بعد از پرسش ها حالا کتاب را بخوانید و اجازه دهید کودک جواب حدس های خود را ببیند و از اینکه درست حدس زده لذت ببرد یا در صورت اشتباه به فکر کند و با پرسیدن سوال از شما داستان را خوب بفهمد.
هنگام خواندن داستان به کلماتی که مرتب تکرار می شوند توجه کنید و با ریتم خاصی بخوانید و از او بخواهید با شما همراه شود این تکرار ها کمک می کند تا داستان های عامیانه ای ( داستان عامیانه یعنی داستان های قدیمی که نسل به نسل از بزرگ ترها می شنیدم و ویژگی جملات تکراری در این تیپ موجب کی شد در ذهن ما ثبت شوند)مثل این کتاب در ذهن کودک ثبت شود. در این پیام بخش کوچکی از فعالیت ها را پیشنهاد دادم ولی این کتاب پر از فعالیت های جذابی است که می توانید با استفاده از آن ها مدت ها با کودک خود گفتگو و بازی کنید.امیدوارم حسابی از خواندن آن لذت ببرید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران