مقالات

کانون مدارس اسلامی

موسسه فرهنگی آموزشی میزان


خلاصه :

  شعارکانون مدارس اسلامی: تعامل ،تعالی وتوسعه مدارس اسلامی

 

اهداف
هدف ازتأسیس کانون، توسعه تعلیم وتربیت اسلامی با کمک به ارتقای توانمندی مدارس با بهره ازروش های هم اندیشی، تبادل نظرها وتجربه ها وامکانات در حوزه های زیروهمچنین پژوهش وبرنامه ریزی درمسائل تعلیم وتربیت اسلامی توسعه کیفی(فرهنگی، علمی،دینی،فنی) وکمی مدارس است وعنداللزوم نسبت به تأسیس واداره واحدهای آموزشی درمقاطع مختلف تحصیلی وآموزشگاه های علمی آزاد ومراکزآموزش عالی وتحقیقاتی وتأسیس واداره مراکز ورزشی وتفریحی وپرورشی براساس ضوابط ومقررات جمهوری اسلامی ایران اقدام خواهد کرد.

توسعه‌ی روش میزان

حال از آن‌جا که هر عایدی را زکاتی است و زکات علم هم نشر آن است؛ این مؤسسه وظیفه‌ی خویش می‌داند این الگوی عملی را، در اختیار مسئولین، کارشناسان و مربّیان عزیز قرار دهد تا از آن در راه اعتلای فرزندان این مرز و بوم بهره‌برند.

در همین راستا کتاب روش میزان، دوره‌ی آموزشی تربیت مربّیان، دوره‌ی آموزشی تربیت والدین، فیلم‌‌های آموزشی و... جهت معرفی و استفاده‌ی علاقمندان تدوین و آماده شده است.

لذا از کارشناسان ارجمند، مربّیان زحمتکش و سایر علاقمندان دعوت به عمل می‌آید برای کسب آگاهی بیشتر نسبت این شیوه یا استفاده از خدمات مذکور با دفتر توسعه‌ی روش میزان، تماس حاصل فرمایند؛ باشد که مورد قبول صاحب واقعی کار قرار گرفته و مؤثّر افتد. /انشاء الله

اصول یازده‌گانه‌ی روش میزان

دبستان میزان برای نیل به اهداف خود، جنبه‌‌های گوناگونی  را مدّ نظر قرار داده و با رعایت «اصول» یازده گانه‌ی خویش، روش خود را منقّح ساخته و راهکار‌های آن را تبیین نموده است.  
اصول مورد اشاره عبارتند از:

اصل یادگیری اکتشافی.اصل توجّه به تفاوت‌‌های فردی.اصل آزادی عمل حدّاکثری.اصل کار گروهی.اصل شادابی و نشاط.اصل عزّت فردی.اصل درونی کردن انگیزه‌ها ( مسئولیت پذیری).اصل تقیّد به ارزش‌های دینی و انقلابی و التزم به مناسک مذهبی.اصل خلّاقیت.اصل کشف استعداد‌های نهفته.اصل هویت ملّی.

حوزه‌های روش میزان

در این دیدگاه تربیت در ۵ حوزه تعریف می‌شود که با رعایت ۱۱ اصل فوق دست یافتنی خواهد بود.

این حوزه‌ها عبارتند از: «حوزه‌ی اخلاقی ـ معنوی»، «حوزه‌ی آموزش علوم»،«حوزه‌ی اجتماعی ـ ارتباطی»، «حوزه‌ی عاطفی»، «حوزه‌ی بدنی بهداشتی».

کتاب «نگاهی بر روش میزان» که در طی سال‌‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰ در شورای تدوین دبستان میزان، تدوین و منقّح گردید که به تبیین این شیوه‌ی آموزشی پرداخته است تا بستری مناسب برای مراجعه‌ی علاقمندان باشد.

★این مطالب از سایت کانون مدارس اسلامی و موسسه فرهنگی آموزشی هدایت میزان است.★

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران