رویدادهای مدرسه

دانستنی هایی از جنس ندانستن !

تربیت جنسی کودکان قبل از بلوغ

موضوعی مهم که کمتر به آن پرداختیم


خلاصه :

غریزه جنسی به عنوان يک نياز مهم در انسان چه بخواهيم و چه نخواهيم مسير بيداري و بروز خود را طي خواهد كرد.آن‌چه از زمان طبيعي آن فعّال شوند مي‌تواند براي خانواده و جامعه‌ي خود مشكلاتي به بار‌آورد.

غریزه جنسی به عنوان يک نياز مهم در انسان چه بخواهيم و چه نخواهيم مسير بيداري و بروز خود را طي خواهد كرد. نياز جنسي مانند غذا نيست كه اگر كودكمان درهر زمان گرسنه‌اش شد بلند شويم و برايش غذايي آماده كنيم. اين نياز در انسان به تدريج و تحت شرايط محيطي خاصي ظهور مي‌كند. آن‌چه از زمان طبيعي آن فعّال شوند مي‌تواند براي خانواده و جامعه‌ي خود مشكلاتي به بار‌آورد.

تربیت ابعاد مختلفی دارد ، فکری ، جسمی .... و یکی از وجوه آن تربیت جنسی است و هدف آن فراهم آوردن شرایطی که استعداد های جنسی انسان به نحو مطلوب در خدمت کمال انسان قرار بگیرد ، چون هر میل و استعدادی که خداوند به انسان می دهد می تواند پلکان ترقی باشو و به اقتضای خودش خوب.

مهم شناسایی درست استعدادها و حدود و مرزهاست. آموزش جنسی بخشی از تربیت جنسی است.تربیت جنسی روشهای مختلفی دارد و آموزش جنسی یکی از روشهای آن است.

امروزه در تمام مکتب هاي طبي و روانشانسي، تربيت جنسي را براي کودکان و اطفال لازم شمرده اند، چه خواه و چه ناخواه همه افراد بايد به امور جنسي پي ببرند و اگر بوسيله يک تربيت صحيح آن را نيآموزند از راههاي غير معمول، دوستان و ... که در دسترس دارند، به اين مسايل پي خواهند برد.

 

دلایل اهمیت تربیت جنسی :

  1. مصون سازی فرزندان از آسیب های احتمالی ناشی از تمایلات جنسی

  2. اهمیت شکل دهی به هویت جنسی

  3. ضرورت آماده سازی بچه ها برای زندگی مشترک و ایفای نقش های جنسیتی. بالای 80 درصد اختلافات زناشویی ریشه در مشکلات زناشویی دارد

  4. تاثیر این بعد از تربیت در سایر ابعاد تربیت

 

مسئولیت تربیت جنسی به عهده چه کسانی است ؟

به طور کلی باید خاطر نشان کرد که در آموزش هویت جنسی فرزندان، دو عامل در مقایسه با دیگر عوامل تأثیر به سزایی در این امر دارد: اولین عامل خانواده است و عامل دیگر محیط.

شیوه آموزش در خانواده و محیط نیز به دو طریق مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شود.

شیوه آموزش در خانواده: خانواده که به تعبیری، فراتر از محدوده پدر و مادر و خواهر و برادر است، می تواند در انتقال و شناسایی هویت جنسی به فرزندان مؤثر باشد.

در شیوه مستقیم؛ آموزش نحوه معاشرت و تعامل صحیح در فامیل می تواند به صورت تذکر به فرزندان، برای حفظ محدوده روابط با جنس مخالف در فامیل و سپس هدایت دختران در جمع زنان و دختران فامیل و هدایت پسران در کنار مردان و پسران فامیل صورت پذیرد. در شیوه غیر مستقیم نیز جدا کردن اتاق پسران از دختران در اسلام توصیه شده است.

علت حفظ محدوده کنترل شده برای هر یک از دختران و پسران، به این دلیل است که در آنها هیجانات و کشش هایی به جنس مخالف وجود دارد که از کنترل خارج شدن چنین هیجاناتی، زمینه ساز فساد و تباهی آنان خواهد بود.

امام رضا علیه السلام در پاسخ به این که چرا نگاه مردان نامحرم به موی زنان نامحرمِ متأهل و مجرد حرام است؟ فرمود: زیرا این نگاه، زمینه ساز هیجانی در فرد است که به فساد کشش ایجاد می کند و زمینه ارتکاب عمل ناپسند را که حرام است، فراهم می سازد.

ازاین رو، به کار بردن روش هایی که در میان خانواده به حفظ حیا بینجامد، دارای اهمیت است و دختران و پسران را که در کودکی دارای قوه درک درباره تشخیص هویت جنسی هستند، باید با آموزش های مستقیم و غیر مستقیم راهنمایی کرد که به تدریج در سنین بالاتر محدوده خویش را حفظ کنند تا دچار فساد و تباهی نگردند؛ چرا که آنان به صلاح خود آگاهی لازم را ندارند.

روش های مستقیم و غیر مستقیمی به خانواده پیشنهاد شده است که به مرور زمان هر یک از دختران و پسران به اهمیت هویت جنسی خویش پی ببرند تا از آفات آن محفوظ بمانند.

 

تربیت امری است مشارکتی و نهادهای مختلف باید دست به دست هم بدهند تا این پدیده درست شکل بگیرد اما بیشترین سهم و نقش در این مشارکت والدین ، مدرسه و سوم سایر نهادهاست. اما در عمل بیشترین بار تربیت جنسی از دوستان حاصل می شود. علیرغم اینکه همه می دانند تربیت جنسی کار والدین است این اتفاق نمی افتد و در صورت عدم این اتفاق معلوم نیست چه کسانی و چه اطلاعاتی به فرزند داده می شود. بنابراین والدین نباید با توجیهاتی مثل شرم و حیا و یا بزرگ می شود خودش می فهمداز دادن اطلاعات امتناع کنند.

زمان تربیت جنسی کودک به نوعی از زمان انتخاب همسر و انعقاد نطفه شروع می شود و در واقع یک فرایند است چون بچه از دوران جنینی ادراک دارد و تا زمان مرگ ادامه دارد.

 

 

 

تقسیم بندی دوره های سنی :

تولد تا سه سالگی : کنجکاوی نسبت به اعضای بدن و کشف خودش و دست اندازی به اندام های بدن و جنسی و ناخود اگاه . در این کشف ممکن است احساس مثبت و خوشایند توام با لذت داشته باشد. باید اجازه کشف را داد ، اما نبایداجازه داد تبدیل به عادت شود. اگر عادت شود ترکش سخت است.

رفتاری که توام با لذت و رضایت باشد منجر به بلوغ زودرس و خود ارضایی و فعال شدن غدد جنسی می شود. در این سن قدرت درک گفتار دیگران را دارند. شوخی رکیک و رفتارهای خاص جنسی بین زوجین نباشد.

 

وظیفه والدین:

درباره کارکرد اعضای مختلف بدن در حد درک و فهم بچه برای وی توضیح داده شود.خدا گوش داده که بشنوی ،خدا این عضو را داده که وقتی آب می خوری ، آب اضافی بدن خارج شود. کارکرد عادی و طبیعی را توضیح دهیم بدون هیچ واکنشی و سرزنشی .ما آموزش دهیم نه در خلوت نه از دوستان.باید تبدیل به فرهنگ عمومی شود. در این سن باید کودک از لحاظ عاطفی تامین شود . نقش مادر خیلی مهم است توجه افراطی خصوصا در لمس و نوازش عوارض جنسی ایجاد می کند.در آستانه سه سالگی باید به بچه اموزش داد این اندامها محرمانه اند، خصوصی اند،و با زبان کودکانه باید مرزها را تدریجا مشخص کرد. وقتی بچه سوالی پرسید بدون استرس به سوال کودک پاسخ داد.

 

4 تا 5 سالگی :

کنجکاوی بچه ها در قالب پرسشگری بروز می کند . از جمله مسائل جنسی می خواهد اطلاعات بیشتری بدست بیاورد. کنجکاوی راجع به اندامهای جنسی کودکان دیگر از ویژگیهای این مرحله است و از طریق بازیهای کودکانه دنبال جستجوی جواب هستند.حساسیت نسبت به جنس خود و تقلید و همانند سازی از ویژگیهای این دوران است. آگاهیشان نسبت به اعضای بدن خود کامل می شود.

وظیفه والدین در این دوره :آموزش مفهوم خصوصی بودن به صورت سر بسته و مجمل.

بهتر است از اسامی درست نسبت به اسامی بدن استفاده کنیم . به اقتضای فرهنگ حاکم بر فضای خانواده که مفهوم را برساند و بار منفی نداشته باشد، باید به کودک این امنیت و فرصت را بدهیم که اگر سوال داشته باشد با والدین در میان بگذارد.

واکنش والدین نباید توام با شرم و تمسخر و توهین باشدکه در غیر اینصورت باب ورود ویروس به ذهن کودک باز می شود.

 

6 تا 12 سالگی :

بچه ها در این سن تمایل به رفیق غیر هم جنس ندارند. بخصوص از وقتی پا به مدرسه می گذارند حساسیت نسبت به جنس خودشان پیدا می کنند. شعرهای کودکانه که رجز خوانی دارد ناشی از احساس تعلق نسبت به جنسیت خودشان دارد و این خوب است.و این غرور پسرانه و دخترانه را سرکوب نکنیدو اجازه بدهید مراحل هویت جنسی را که شامل شناخت ، پذیرش و افتخار است را بپذیرند. اگر والدین در دوره های قبل در ارتباط با سوالات برخورد انقباضی کرده باشند، به صورت طبیعی کودک سوالاتش را پیش ما نمی آورد و جای نگرانی دارد. چون دنیای بچه عوض شده و وارد مدرسه می شود، منبع بچه عغوض شده و از خانواده به مدرسه ، معلم و همسالان تغییر می کند. اگر احساس کردیم بچه از ما سوال نمی پرسد حساس شویم . علاوه برشرم و حیا نوع برخورد ما مهم است. والدین باید سعی کنند زمینه هایی را فراهم کنندتا امکان طرح مباحث فراهم شودو از منابع کمکی  مثل دایی ،عمو ، معلم ، روحانی بهره گرفت . اما بهترین شکل این است که بتواند با والدین طرح موضوع کند آن هم با والد هم جنس.

در این دوره که از حدود ، شخصیت کودک سازمان یافته‌تر می‌شود و کودک به صورت فردی مستقل در می‌آید. تغییرات شگرف و رشد سریعی از نظر جسمانی، ذهنی و اجتماعی در او به وجود می‌آید. از مهم‌ترین تحولات زندگی او در این دوره، وسعت محیط اجتماعی اوست. ارتباط کودک با گروه همسالان و بزرگسالانی غیر از والدین و محیط دبستان به عنوان دومین نهاد مهم زندگی کودک پس از خانواده، در مجموع فرصت‌هایی مناسب برای رشد فردی و اجتماعی کودک در ابعاد مختلف فراهم می‌سازند.

بسیاری از روانشناسان سن 6- 12 را سن نهفتگی یا اختفاء جنسی معرفی کرده‌اند و برنامه تربیت جنسی هم باید با این نهفتگی هماهنگ باشد و نباید اطلاعات به گونه‌ای باشد که باعث بیداری زودرس جنسی گردد و باعث شعله‌ور شدن آتش زیر خاکستر شود. با این حال نباید این تصور ایجاد شود که کودکان قدرت فهم و درک مطالب جنسی را ندارند. کودک با توجه به ویژگی‌های عقلی و اینکه به سطح نسبتاً مطلوبی از ادراک و قدرت تمیز زشت و زیبا رسیده است، قدرت فهم اینکه چرا باید برای ورود به اتاق خصوصی والدین اجازه بگیرد و چرا باید بستر خواب او از دیگران جدا باشد، را درک می‌کند.

 

اما یکی از پدیده های شایع عصر حاضر بلوغ زودرس است که بیش از 2 درصد در کلاس پنجم در پسرها اتفاق می افتد، که عواملی در این زمینه موثرند عبارتند از:

  • ژنتیک : پدر و مادر هر دو نقش دارند

  • تغذیه : قابل مدیریت است . مواد پروتئینی زیاد ، چاشنی های زیاد، چربی زیاداگر بصورت مکرر استفاده شودموثر در بلوغ زودرس است.

  • عوامل جغرافیایی : مناطق گرمسیری بلوغ زودتر اتفاق می افتد.

  • عوامل فرهنگی و اجتماعی : هرچه کودک بیشتر در معرض عوامل محرک مثل ماهواره باشد ، غدد زودتر فعال می شود. و این واکنش طبیعی بدن است. اینترنت ، نشست های خانوادگی بدون رعایت حجاب و..، تولدها و عروسیهای مختلط ، سبک زندگی غلط زوجین و نوع پوشش جزء این عوامل است.

  • بیماریهای انگلی و پوستی : که دوره خاصی ندارد مدام به خاطر خارش باعث فعال سازی غدد جنسی در می آید مخصوصا اگر بصورت عادت درآید.

عوارض بلوغ زودرس :

  • سبقت رشد تمایلات از رشد عقلی

  • ضعف جسمانی : حداقل بلوغ زودرس کوتاهی قد است

  • عوارض روحی : بچه وقتی می بیند سایر همسالان این علائم را ندارد به هم می ریزد

  • عوارض اجتماعی : میل جنسی بدون تعقل،  ملعبه دست بزرگترها در محیط اجتماعی نا سالم مورد سوء استفاده قرار می گیرد.

بچه ها را باید کم کم آشنا کرد و توجیه کرد اگر می خواهیم دوران بلوغ راحت داشته باشیم باید از کودکی شروع کنیم نه اینکه 8 یا 14 سال بچه امیال را کنترل نکند و بعد در یک زمانی بچه را با محدودیت مواجه کنیم . بچه ای می تواند با پدیده بلوغ و بحران آن به خوبی برخورد کند که از قبل توجیه و آماده است مثل راننده ای که از یخبندان بودن مسیر آگاه و لوازم و امکانات مورد نیاز را دارد.باید از کودکی آموزش کنترل امیال و احساسات داده شود. آموزش مهارت تصمیم گیری و نه گفتن. بچه باید یاد بگیرد هرچه می خواهد بلافاصله نباید در اختیارش گذاشت.

 

ارائه راهکارهایی که مانع خودارضایی در کودکان می شود:

  • بازیهایی که باعث تماس به سطح خارجی و تولید احساس خوشایند می شود

  • مدیریت تغذیه : اهمیت دادن به لبنیات به جای نوشابه .

  • تعدیل مواد پروتئینی : گوشت قرمز مکرر استفاده نشود.از غذاهای آب پز استفاده شودبه جای سرخ کرده ، از ادویه متعادل استفاده شود، کاهش غذاهای بندری و هندی

  • کنترل و مراقبت از بازیهای کودکانه

  • عدم مشاهده صحنه های محرک

  • عدم استحمام با والد غیر هم جنس

  • پرهیز از لباس نا مناسب هنگام خواب ( باز و چسبان نباشد)

  • کنترل ساعت خواب بچه تبدیل به سبک زندگی شود .8 ساعت کافی است.بچه ای که زیاد در رختخواب است زمینه را برای خودارضایی فراهم می کند. عادت به درست خوابیدن

  • بخشی از اندام پوستی آزاد باشد. کف پاها از پتو بیرون باشد تا هوا جریان داشته باشد.

  • بچه موقع رفتن به رختخواب واقعا خوابش بیاید.

  • وقتی از خواب بیدار می شود در رختخواب نماند.

  • عادت به مطالعه قبل از خواب

  • استفاده از آب ولرم در حمام

  • شستشوی بیش از حد نواحی جنسی با آب گرم( مثل مادران وسواسی ) باعث بلوغ زودرس می شود

  • استفاده کمتر از فست فود و غذای چرب

  • خواب با معده پر ممنوع است . شام سبک

  • تقویت باورهای اعتقادی( بدون زده شدن از رفتارهای دینی)

بسیار مفید بود.

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

۷ سال پیش
تشكر فراوان از مطالب آموزنده تان...

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

۷ سال پیش
آفرین بر شما. خیلی مطالب خوبی است. کاش همه اولیای خانه و معلمین مدرسه در آموزش جنسی درست فرزندان اقدام کنن و از این کار اکراه نکنن که خجالت کشیدن از گفتن و بیان این مطالب، به مراتب تبعات بدتری خواهد داشت!

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

سلام مطالب عالی و کاربردی . بنظرم نیاز به ادامه و راهکار در زمینه و فضاهای مختلف داریم

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران