آموزش

کودکانی از تبار سلمان

فعالیت دانش آموزان پایه سوم ابتدایی در درس مطالعات اجتماعی

آشنایی دانش آموزان دبستان میزان با هویت ملی و دینی در قالب طرحی به نام ((کودکانی از تبار سلمان))


خلاصه :

مطالعات اجتماعی یک حوزه مهم یادگیری است که از انسان و تعامل او با محیط های گوناگون در طی زمان های مختلف (گذشته،حال و آینده) و جنبه های گوناگون این تعامل(سیاسی،اقتصادی،فرهنگی،محیطی و...) بحث می کند و رشته های مختلفی چون تاریخ،جغرافیا،اقتصاد،مردم شناسی،حقوق،علوم سیاسی ،مطالعات زیست محیطی و نظایر آن را در بر می گیرد.رویکرد اصلی درس مطالعات اجتماعی ((رویکرد فرهنگی-تربیتی))است. و در قالب برنامه هایی اجرا می شود.این برنامه ها سعی می کند زمینه های تربیت فردی و اجتماعی دانش آموزان را در بستر عناصر و عرصه های برنامه ی درسی ملی مبتنی بر رویکرد فطرت گرایی توحیدی فراهم آورد.به عبارت دیگر تربیت شهروندانی مومن و مسئول و آگاه و توانمند در زندگی فردی و اجتماعی و پایبند به اخلاق و ارزش های دینی و علاقمند به ایران و هویت اسلامی-ایرانی هدف اصلی این برنامه ها می باشد.

 بسته آموزشی-تربیتی((کودکانی از تبار سلمان))

با توجه به مطالب کتاب مطالعات اجتماعی پایه سوم ابتدایی،بخش اول این کتاب درباره   هویت فردی  و موضوعات مرتبط با آن است.در این بخش دانش آموز باید از خود شروع کند و با بررسی هویت خود و تعمق در علاقه مندی ها،استعدادها و اهداف خویش، بتواند خود را معرفی کند.

با در نظر گرفتن این موضوعات و همچنین امکان تدریس پیمانه ای که در این کتاب وجود دارد سعی گردید دروسی که با این موضوع مرتبط هستند در قالب این بسته گنجانده شوند.که دروس مرتبط عبارتند از:

•  درس 1 : ((من به دنیا آمدم))

•  درس 2 : ((من بزرگ تر شده ام))

•  درس 3 : ((آیا ما مثل هم هستیم؟))

•  درس 4 : ((اعضای خانواده))

•  درس 5 : ((خانواده ام را دوست دارم))

•  درس 6 : (( تغییر در خانواده))

•  درس 7 : (( از بزرگترها قدردانی کنیم))

•  درس 14 : ((خانه ام را دوست دارم))

•  درس 15 : ((خانه ها با هم تفاوت دارند))

•  درس 16 : ((خانه ی شما چه شکلی است؟))

•  درس 17 : ((از خانه محافظت کنیم))

•  درس 20 : ((خانه ی شما کجاست؟))

 

روند اجرایی که برای این بسته در نظر گرفته شده بود بدین صورت بود که ارایه مطالب  درسی در قالب فعالیت های دانش آموزی انجام گرفت. بدین معنا که ابتدای هر هفته مطالب و مفاهیم اصلی و  توضیحات اولیه انجام پروژه را معلم به دانش آموزان ارایه می گردید و دانش آموزان در طول هفته  پروژه های خود را  انجام و تحویل می دادند.

سناریویی که برای این بسته در نظر گرفته شده بود بدین شکل بود که ابتدا دانش آموزان با هویت فردی خودشان آشنا می شوند و با انجام فعالیت هایی اعم از تهیه شناسنامه با اجزا آن و همچنین تهیه شجره نامه با خودش و خانواده خودش و روابطی که درون خانواده دارد آشنا گردیدند.در ادامه هر یک از دانش آموزان،با مراجعه به پدر بزرگ و مادر بزرگ خود، با اصالت خویش آشنا می شوند و هر یک به معرفی شهر و زادگاه پدری خود می پردازند.در این مرحله با  لایه ی دوم از هویت خویش دانش آموزان آشنا می شوند و ارتباط بین اینها را درک می کنند.در گام بعدی به لایه سوم ورود کردیم و آن آشنایی دانش آموزان با موضوعات مرتبط با هویت ملی و ارتباط آن با هویت فردی است.

لازم به ذکر است در این بسته  سعی شده است  هویت ملی در کنار هویت دینی  دیده شود و دانش آموزان این دو را همچون دو روی یک سکه ببینند.بر همین اساس اسم این بسته  به نام حضرت سلمان فارسی  انتخاب شده است و تلاش این است که دانش آموزان با این شخصیت برجسته نیز آشنا گردند وبه دانش آموزان این مطلب را انتقال بدهیم که آنچه برای ما ارزشمند است هویت ایرانی-اسلامی ماست.

خیلی قشنگ بود.

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

طرح مفید و جذابی برای دانش آموزان است . خدا قوت .

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران