دلنوشت

مگه ایرانیان باستان اختراعاتی به ثبت رساندند؟؟؟

اختراعات ایرانیان باستان

اگه ایرانیان باستان اختراعاتی داشتند چه نوع اختراعاتی بوده؟؟؟


خلاصه :

من امروز می خواهم در مورد سه تا از اختراعات ایرانی ها صحبت کنم

1باتری

کاربرد باتری ها تا اندازه ای است که حتی در حدود ۲ هزار سال قبل هم اختراع شده بود! یعنی مردمان باستان در زمانه ای که هنوز چیزی به نام الکتریسیته کشف نشده بود موفق شده بودند برق را در این وسیله ذخیره کنند! این باتری که به پیل پارتی، باتری اشکانی و باتری بغدادی معروف است ساختار ساده ای دارد و قدیمی ترین باتری دنیاست. با دیدن این باتری اول از همه فکر می کنید که با یک کوزه ی سفالی ۱۳سانتی متری طرف هستید اما با مشاهده ی دقیق متوجه می شویدیک کوزه ی معمولی نیست ! با برشی که روی سطح این کوزه به وجود آمده مشخص شده که در درون این کوزه دو قسمت جداگانه وجود دارد؛ در قسمت اول لایه ای از  قیر و آسفالت به چشم می خورد و در قسمت دوم هم لایه ای مسی هست که درست در میانه ی کوزه قرار گرفته و در درون آن میله ای آهنی است که قسمت پایانی اش از کوزه بیرون آمده است.این وسیله دقیقا مثل یک باتری کار می کند و می تواند یک منبع انرژی باشد. برای اینکه این وسیله مثل یک باتری شروع به کار کردن کند باید درون کوزه را پر از محلول الکترولیت کنید این محلول می تواند موادی مثل سرکه یا آبلیمو باشد. در این صورت می بینید که انرژی ۱٫۱ ولتی به وجود می آید، پس اگر در این شرایط به این مدار، لامپی وصل کنید  لامپ روشن می شود!

2فرش

قالی پازیریک قدیمی‌ترین فرش‌ جهان به شمار می‌رود که تاریخچه‌ای بسیار کهن دارد. این قالی در سال ۱۳۲۸ شمسی در محلی به نام پازیریک کشف شد.  مطالعاتی که بر روی قالی پازیریک انجام شده نشان می‌دهد که قدمت آن به ۲۵۰۰ سال قبل می رسد.

این فرش شباهت‌های زیادی با طرح‌های دوره هخامنشیان دارد و همین امر موجب شده تا کارشناسان آن را به زمان هخامنشیان نسبت دهند. مطالعات نشان می‌دهد که ایرانیان اولین قومی بودند که در جهان اقدام به قالیبافی کرده‌اند و این نشان‌دهنده قدمت قالیبافی در ایران است. كشور مصر مهد صنعت فرشبافی بوده است؛ اما فرشی به نام پازیریك (Pazyryk ) که در كوه های سیبری پیدا شد،قدیمی ترین فرش جهان بوده است که این فرش ایرانی بوده است.

نقوش فرش پازیریک

حاشیه این فرش از داخل به خارج شامل اسب‌هایی به همراه سوارکارانشان است. این اسب سواران ۲۸ نفر هستند که تک‌تک چهره‌ها و کلاه‌هایشان کاملا ایرانی می‌باشد و با ظرافت بسیار بالایی بر روی این قالی نقش بسته‌اند. از دیگر حیواناتی که بر روی این قالی دیده می‌شود گوزن‌های زرد خال می‌باشد که دارای شاخ‌های پهنی هستند. می‌توان گفت این گوزن‌ها نیز مخصوص ایران بوده و درگذشته در طبیعت ایران وجود داشته‌اند.

3انیمیشن

شاید مهم‌ترین اثر هنری کشف شده از محوطه باستانی شهر سوخته، همین کوزه‌ای سفالی باشد که اولین «تصویر متحرک» یا «انیمیشن» جهان بر آن نقش بسته است. بر بدنه این جام یک بز در پنج حالت مختلف به تصویر کشیده شده که هر کدام از این حالت‌ها ادامه حالت قبلی هستند. در تصویر اول بز روبروی درخت ایستاده و در چهار تصویر بعدی به سمت آن حرکت و از این درخت تغذیه می‌کند.در هر دوره تاریخی تصویر متحرک برای کودکان و اقشار مختلف از اهمیت برخوردار بوده است، از عهد باستان که یک کوزه ممکن بود تحولی بیافریند تا حالا که غول‌های کامپیوتری دنیای انیمیشن را کنترل می‌کنند.

۳ سال پیش
جالب بود

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

۳ سال پیش
چه جالب من نمیدونستم ایرانی ها باتری را هم اختراع کردن.

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

خیلی جالب بود منم نمی دونستم ایرانی ها باتری را هم اختراع کردن

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.


پسران

دختران