دلنوشت

تاریخچه کنسول های ایکس باکس


خلاصه :

با نزدیک شدن به عرضه کنسول ایکس باکس سری ایکس و در کنار آن انتشار جزئیات بیشتر از این کنسول تصمیم گرفتیم تا در آیتمی مجزا به تاریخچه خانواده ایکس باکس بپردازیم.

ا نزدیک شدن به عرضه کنسول ایکس باکس سری ایکس و در کنار آن انتشار جزئیات بیشتر از این کنسول تصمیم گرفتیم تا در آیتمی مجزا به تاریخچه خانواده ایکس باکس بپردازیم. اینکه مایکروسافت از چه نقطه ای اغاز کرد و با چه چالش هایی از منظر سخت افزاری روبرو شد تا این لحظه که این کمپانی در نظر دارد به زودی چهارمین کنسول خانگی خود را روانه بازار کند. همچنین در طول این ایتم سعی کرده‌ایم تا با استفاده از آمار و ارقام معتبر ارائه شده در خصوص کنسول‌های ایکس باکس و مصاحبه‌های ارائه شده توسط مدیران و تیم ایکس باکس برای گردآوری این مقاله استفاده کنیم.

 

ظهور اولین Xbox

سال ۱۹۹۸، روز های شیرین سونی و کنسول PlayStation ، روزهایی که سگا خود را برای عرضه دریم کست در ژاپن آماده می کرد و نینتندو هم که در قصد داشت بار دیگر به امپراتور بلامنازع صنعت بازی تبدیل شود. روز هایی که رقابت اصلی صنعت معطوف شده بود به نبرد غول‌های ژاپنی و خبری از شرکت‌های آمریکایی در آن نبود. در همین دوران شرکت مایکروسافت با سرمایه عظیم خود به واسطه موفقیت Windows و نگاهی به سود فراوان از ساخت و عرضه کنسول‌ها تصمیم گرفت تا با ساخت اولین کنسول خانگی خود با نام Xbox به صورت جدی وارد رقابت در عرصه کنسول‌های خانگی شود. جایی که در آن سه شرکت نینتندو ، سونی و سگا اجازه‌ای به دیگر شرکت ها برای نفس کشیدن نمی‌دادند. با این حال در سال ۱۹۹۸ تیم داخلی مایکروسافت که از افرادی مثل Kevin Bachus و Seamus Blackley تشکیل شده بود، ایده ساخت کنسول خانگی را به بیل گیتس مدیر عامل آن سال‌های شرکت مایکروسافت ارائه کردند. در ابتدا قرار بود تا کنسول مایکروسافت با نام DirectX Box منتشر شود. کنسولی که قرار بود قدرت یک ابر رایانه را در قالب کنسول خانگی ارائه دهد.

کنسول مایکروسافت دارای دو برابر قدرت بیشتر نسبت به کنسول PlayStation 2 در آن زمان بود. همچنین مایکروسافت کنسول خود را بر پایه Windows 2000 تولید کرد. معماری مشابه کنسول با Windows کار را برای سازندگانی که تا آن روز بر روی PC عناوین خود را ساخته بودند، راحت‌تر می‌کرد. هر چند تیم بازاریابی مایکروسافت معتقد بود که نام Xbox نمی‌تواند موفق عمل کند، اما آن‌ها در نهایت تصمیم گرفتند تا کنسول جدید خود را با نام Xbox معرفی کنند. نامی که بر باور ردموندی ها می‌توانست توجه گیمران را به خود جلب کند.

درست دو سال بعد و در سال ۲۰۰۰ مایکروسافت کنسول Xbox را به صورت رسمی برای عموم مردم در طول همایش GDC به نمایش گذاشت. آن‌ها وعده دادند که کنسول آن‌ها دارای قدرت فراوانی است و همچنین انقلابی در بازی‌های آنلاین و قابلیت دانلود بازی‌ها بپا خواهد کرد. اما همه چیز آن طور که مایکروسافت پیش‌بینی می‌کرد، پیش‌نرفت و همچنان خیلی از علاقمندان به صنعت گیم مطمئن نبودند که فرق بین کنسول Xbox و Windows در چه مواردی است.

در ادامه مایکروسافت در همان سال در همایش E3 شرکت کرد و از خرید استودیو بانجی خبر داد. مایکروسافت استودیو بانجی را به مبلغ ۳۰ میلیون دلار خریداری کرد  تا عنوان جنجالی هیلو که به وسیله استیو جابز معرفی شده بود , و قرار بود برای مک و ویندوز عرضه شود، به مهم ترین عنوان انحصاری کنسول Xbox مبدل شود. خرید بانجی و ساخت هیلو یکی از مهم ترین دلایل موفقیت کنسول Xbox و حیات کنونی آن است. در نهایت در مراسمی که مایکروسافت در سال ۲۰۰۱ و در شهر لاس وگاس تدارک دیده بود، طراحی نهایی کنسول Xbox با حضور The Rock ورزشکار کشتی‌کج و بازیگر فیلم‌های اکشن به نمایش عموم گذاشته شد. تصمیمی که این روز ها به عنوان تصمیمی بامزه و عجیب از آن یاد می‌شود.

ایکس‌باکس اولین کنسولی بود که از دیسک هارد درایو داخلی استفاده می‌کرد و به این بدان معنا بود که نیازی به خرید یک مموری کارت جداگانه برای سیو و یا دانلود بازی‌ها وجود ندشت. حتی دارندگان کنسول‌ قادر بودند تا آهنگ‌های دلخواه خود را بر روی هارد درایو ذخیره و در طول بازی به آن‌ها گوش دهند. در خصوص صدا هم مایکروسافت برای اولین‌بار در تاریخ، در کنسول ایکس‌باکس از تکنولوژی Dolby Interactive Content-Encoding بهره می‌برد که نتیجه‌ آن امکان پخش پویا سیستم دالبی در بازی‌ها فراهم می‌شد. اما در کنار تمام این موارد قطعا این سخت افزار پرقدرت کنسول ایکس‌باکس بود که شدت آن را از رقبای خود قوی‌تر نشان می‌داد. وقتی صحبت از مشخصات سخت‌افزاری می‌شود ، Xbox از پردازنده 733 مگاهرتز برای CPU بهره می‌برد. این در حالی است که دو کنسول PS2 و GameCube به عنوان دو کنسول رقیب تنها دارای 294 و 485 واحد پرادزش قدرت هستند. در کنار این موارد، ایکس‌باکس دارای ۲۳۳ مگاهترز پردازنده گرافیکی  NV2A شرکت انویدیا است. در نهایت این کنسول دارای ۶۴ مگابایت حافظه رم DDR SDRAM است.  نکته جالب در مورد ایکس باکس این بود که به لطف سخت افزار قدرتمندش توان اجرا بازی های به صورت 720p و حتی 1080i را داشت. توانی که البته نمایشی نبود طوری که حدود 50 بازی این کنسول از این دو رزولوشن پشتیبانی می کردند ؛ عناوینی که نام بازی های خوش گرافیکی همچون Mortal Kombat: Armageddon ، Soul Calibur II ، True Crime: Streets of LA و حتی The Warriors راکستار هم به چشم می خورند.

بالاخره روز بزرگ فرا رسید و در تاریخ ۱۴ نوامبر سال ۲۰۰۱ کنسول Xbox  وارد بازار آمریکا شد. هر چند کنسول Xbox با ظاهر متفاوتش و قیمت 299 دلاری وارد بازار شده بود، اما تنها طی سه هفته مایکروسافت موفق شد تا بیش از یک میلیون کنسول را در آمریکا به فروش برساند. موفقیت بزرگی که بخشی از آن‌ را مدیون عنوان هیلو بود. هیلو هم موفق شد تنها در مدت یک ماه بیش از یک میلیون نسخه به فروش برساند که در آن زمان یک رکورد بزرگ به حساب می‌آمد. هر چند فروش در بازار آمریکا فوق‌العاده بود، اما در ژاپن و اروپا وضعیت به طول کامل فرق داشت. مایکروسافت تنها ۱۲۳ هزار کنسول را در هفته اول عرضه در ژاپن به فروش رساند و در اروپا هم فروش کنسول وضع خوبی نداشت. با این تفاسیر هر چند فروش Xbox در آمریکا خوب بود، اما مایکروسافت از عملکرد Xbox راضی نبود. همچنین سازندگان بازی‌ها هم علاقه زیای به ساخت بازی برای کنسول Xbox  نداشتند. در نهایت در تاریخ ۱۸ اپریل سال ۲۰۰۲ مایکروسافت تصمیم گرفت تا قیمت کنسول را از ۲۹۹ دلار به ۱۹۹ دلار کاهش دهد. هر چند کاهش قیمت باعث می‌شد تا مایکروسافت ضرر کند، اما کمک فراوانی به فروش Xbox کرد و حتی آن‌ها موفق شدند تا از کنسول  Game Cube نینتندو هم پیشی بگیرند. مایکروسافت که با وعده بخش آنلاین کنسول Xbox  را منتشر کرده بود، در نهایت در ماه نوامبر سال ۲۰۰۲ از شبکه Xbox Live رونمایی کرد.  هرچند پیش مایکروسافت سگا با دریم کست و سونی پلی استیشن 2 از قابلیت آنلاین بهره می برند اما کنسول دریم کست که در آن زمان از دور رقابت خارج شده بود و PS2 هم از محدودیت امکانات رنج می برد مخصوصا اینکه مخاطبان برای بازی آنلاین نیاز به Network Adaptor مخصوص داشتند. در چنین شرایطی ایکس باکس این امکان را  بار دارندگان کنسول‌های خانگی فراهم کردند تا  به وسیله کنسول و به راحتی با دوستان خود و دیگر بازیکنان به انجام بازی و رقابت بپردازند. موفقیت Xbox Live به قدری زیاد بود که تنها در هفته اول انتشارش بیش از ۱۵۰ هزار نفر در آن ثبت نام و به انجام بازی به صورت آنلاین پرداختند. هر چند مشترکان Xbox Live رو به افزایش بود، اما همچنان مایکروسافت از وضعیت فروش کنسول خود راضی نبود و بدین صورت آن‌ها مراحل توسعه نسل جدید Xbox  را آغاز کردند. کنسولی که با اسم رمز Xenon شناخته می‌شد.

در همین حال وضعیت Xbox هم روز به روز بدتر می‌شد. مایکروسافت که با امید سود بیشتر وارد صنعت کنسول‌های خانگی شده بود، حالا فقط با فروش هر Xbox ضرر می‌کرد. علاوه بر این تعدادی از کمپانی‌ها مثل EA همکاری خود را به دلیل وجود شبکه Xbox Live با مایکروسافت قطع کردند. شرکت EA خواستار درصدی از سود مایکروسافت در ازای تجربه بازیکنان از بخش آنلاین عناوین این شرکت بود. هر چند به نظر می‌رسید پایان عمر کنسول Xbox فرارسیده، اما در سال ۲۰۰۴ و با عرضه شماره دوم هیلو وضعیت به صورت کامل عوض شد. عنوان هیلو موفق شد تا در اولین روز عرضه ۲.۵ میلیون نسخه به فروش برساند و رکورد فروش را دوباره جا به جا کرد. مایکروسافت به وسیله عرضه شماره دوم هیلو ۱۲۵ میلیون دلار سود کرد. سودی که تا آن زمان در هیچ صنعت فیلم، موسیقی و یا بازی امکان پذیر نبود و یک رکورد فوق‌العاده برای شرکت به حساب می‌آمد. در نهایت پرونده کنسول Xbox در پایان سال ۲۰۰۴ بسته شد و مایکروسافت آماده معرفی نسل جدید کنسول‌های Xbox در سال ۲۰۰۵ شد.

Xbox 360

در تاریخ ۱۲ ماه می سال ۲۰۰۵ مایکروسافت دومین کنسول از خانواده Xbox را با نام Xbox 360 معرفی کرد. مایکروسافت این‌ بار قصد داشت تا زودتر از رقیبان خودش نسل را شروع کند. آن‌ها بدین صورت در ماه نوامبر سال ۲۰۰۵ کنسول Xbox 360 را راهی بازار کردند. یعنی حدود یک سال زودتر از PlayStation 3 شرکت سونی و Wii شرکت نینتندو  ، با امید آن که عرضه زودهنگام کنسول آن‌ها را در رقابت پیشتاز کند.

 با عرضه Xbox 360، تولید کنسول اول Xbox هم در همان سال متوقف شد و در کل مایکروسافت موفق شده بود بیش از ۲۴ میلیون کنسول را به فروش برساند. این در حالی است که مایکروسافت پیش‌بینی فروش ۵۰ میلیون عدد کنسول را کرده بود. هر چند فروش Xbox به هیچ عنوان نتوانسته بود نزدیک فروش ۱۵۳ میلیون عدد کنسول PS2 شود، اما آن‌ها موفق به شکست دیگر رقبا شده بودند. بدین صورت کنسول GameCube شرکت نینتندو به فروش بالغ بر ۲۱ میلیون عدد کنسول و کنسول Dreamcast شرکت سگا به فروش تنها ۱۰ میلیون عدد کنسول رسیده بودند. با این اوصاف مایکروسافت هر چند موفق به شکست نینتندو و سگا در زمینه فروش شده بود، اما همچنان فاصله زیادی با شرکت سونی داشت. در نهایت در تاریخ ۱۴ اپریل سال ۲۰۱۰ شرکت مایکروسافت به صورت کامل پشتیبانی از Xbox و شبکه لایو آن متوقف کرد.

برگردیم به کنسول Xbox 360. عرضه کنسول در سال ۲۰۰۵ همان طور که مایکروسافت پیش‌بینی کرده بود برای این شرکت موفقیت آمیز بود و آن‌ها موفق شدند بیش از ۱.۵ میلیون نسخه Xbox 360 را بین 22 نوامبر تا 30 دسامبر در بازار های آمریکا و اروپا به فروش برسانند. هر چند مشکل بازار ژاپن همچنان پابرجا بود و عرضه کنسول در ژاپن همانند گذشته نتوانست موفق عمل کند. با فروش ۱.۵ میلیونی Xbox 360، مایکروسافت خودش را آماده می‌کرد تا به پرچمدار نسل هفتم کنسول‌ها تبدیل شود، اما همه چیز آن طور که پیش‌بینی شده بود، پیش نرفت و به دلیل عجله مایکروسافت برای تولید کنسول، آن‌ها با مشکلات سخت افزاری رو به رو شدند.

کنسول ایکس‌باکس 360 با آن که در زمینه سخت‌افزار این‌بار کنسولی ضعیف‌تر نسبت به PS3 به شمار می‌آمد، اما به لطف معماری ساده‌تر کنسول، شاهد برتری نسبی عناوین ایکس‌باکس ۳۶۰ نسبت به PS3 در بخش فنی بودیم. کنسول جدید این‌بار از یک پردازنده سفارشی ساخت AMD استفاده می‌کرد. ۵۱۲ مگابایت رم GDDR3 همراه با بندویت ۲۲.۴ گیگابایت و سرعت ۷۰۰ مگاهرتز برای کنسول استفاده شده بود. البته در این زمینه هر چند شرکت PS3 از 256 مگابایت رم بهره می‌برد، اما به لطف سرعت 3.2 گیگاهرتز در ثانیه‌ای خود موفق بود تا این اختلاف را نه تنها جبران کند، بلکه عملکرد بهتری را نسبت به Xbox 360 ارائه دهد. کنسول از کارت گرافیکی ATI Xenos با ۵۱۲ مگابایت رم و ۱۰ مگابایت حافظه eDRM استفاده می‌کرد. در حالی که کنسول PS3 از کارت گرافیک NVIDIA RSX “Reality Synthesizer” با ۲۵۶ مگابیت رم با بندویت ۲۲.۴ گیگابایت بهره می‌برد. با تمام این اوصاف هر چند برتری با کنسول PS3 بود، اما به دلیل سیستم پیچیده Cell استفاده شده در این کنسول، تا اواسط نسل هفتم شاهد برتری تکنیکی در عناوین Xbox 360 بودیم. مایکروسافت برای کنسول خود از دیسک درایو های DVD استفاده کرده بود. این در حالی است که در آن زمان تکنولوژی جدیدی با نام بلوری وجود داشت و البته شرکت سونی هم از آن برای PS3 استفاده می‌کرد.

مدتی کوتاه بعد از عرضه کنسول واژه «سه چراغ مرگ» تبدیل به ترند اصلی  Xbox تبدیل شد و از پیشتازی آن جلوگیری  کرد. در کنار مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری سری اول کنسول‌های Xbox 360، یک مشکل سخت افزاری وجود داشت که کنسول را به صورت کامل از کار می‌انداخت و به کاربران اروری با سه چراغ قرمز نمایش می‌داد. مشکلات به قدری زیاد بود که مایکروسافت مجبور شد تا مدت زمان گارانتی کنسول‌های خود را افزایش دهد و همین طور تعداد فراوانی از خریداران کنسول Xbox 360، کنسول‌های خود را برای تعمیر و تعویض به مایکروسافت ارسال می‌کردند. در نهایت با عرضه مدل‌های بعدی کنسول Xbox 360 مثل مدل کسپر و کنسول‌های اسلیم، مشکلات سخت افزاری هم بر طرف شدند. با تمام این مشکلات پیش‌ آمده، باز هم مایکروسافت موفق شد تا بیش از ۳۹ میلیون عدد Xbox 360 را تا پایان سال ۲۰۱۰ به فروش برساند. در کنار عنوان هیلو، عناوین مهم دیگری هم برای کنسول Xbox 360 زمینه ساز موفقیت این کنسول بودند. از جمله می‌توان به Gears of War، فورتزا و عناوین استودیو Rare اشاره کرد. همچنین مایکروسافت با همکاری با ناشران بزرگ ژاپنی عناوینی مثل Final Fantasy و تکن را هم برای Xbox 360 منتشر کرد.

سال ۲۰۰۹ را می‌توان یکی از مهم‌ترین سال‌ها برای Xbox 360 نامید. مایکروسافت در E3 سال ۲۰۰۹ کنترل حرکتی کینکت را که در آن زمان با نام پروژه ناتال شناخته می‌شد، معرفی کرد. دیوایسی که قرار بود انقلابی را در زمینه تعامل بازیکنان با بازی‌ها به وجود آورد و به آن‌ها اجازه می‌داد تا به وسیله حرکت دست و پا و صدا به انجام بازی بپردازند. کینکت در نهایت در سال ۲۰۱۰ منتشر شد و تنها در مدت ۶۰ روز موفق شد تا بیش ۸ میلیون دستگاه به فروش برساند و تبدیل به یک رکورد جدید در زمینه فروش دست یافت.

با شروع سال ۲۰۱۱، شایعات در خصوص کنسول بعدی مایکروسافت شروع شد. در همین حال فروش Xbox 360 همچنان به قوت خودش باقی بود. مایکروسافت اعلام کرد که بیش ۷۵ میلیون کنسول Xbox 360 را تا پایان سال ۲۰۱۲ به فروش رسانده‌است. آن‌ها موفق شده بودند کنسول PS3 را با اختلاف ۵ میلیون شکست دهند، هر چند این بار از کنسول Wii شکست خورده بودند. نینتندو موفق شده بود تا بیش از ۱۰۰ میلیون یونیت کنسول Wii را به فروش برساند. با این اوصاف پرونده کنسول Xbox 360 هم بسته می‌شود و در ادامه به سراغ نسل هشتم کنسول‌ها و نسل سوم کنسول Xbox خواهیم رفت. البته در نهایت سونی در اواخر نسل و به لطف عرضه چندین انحصاری موفق ، توانست به فروش 87 میلیون نسخه ای رسیده و با اختلاف کم 3 میلیون نسخه ای از فروش ایکس باکس 360 پیشی بگیرد.

Xbox One

شروعی بسیار بد برای کنسولی بد!

مایکروسافت نسل بعدی ایکس باکس را تبلیغات گسترده و هایپ فراوان برای مقابله با کنسول پلی‌استیشن ۴ شروع کرد. آن‌ها برای معرفی کنسول خود یک مراسم ویژه را در شهر ردموند زادگاه مایکروسافت تدارک دیدند. مراسمی که از مدت‌ها قبل به بهترین شکل تبلیغات و مارکتینگ فراوانی برایش شکل گرفته بود و فرصت مناسبی برای مایکروسافت بود که بعد از موفقیت کنسول Xbox 360 یک بار دیگر نسل را با برتری نسبت به رقبا شروع کند. سر انجام آن روز سرنوشت ساز فرا رسید. شروع مراسم همان طور که انتظار می‌رفت آغاز شد. یک ویدیو ضبط شده با حضور اکثر بزرگان صنعت بازی‌سازی. چهره‌های مطرحی مثل کوجیما و سم‌لیک هر کدام به نحوی در معرفی کنسول جدید ایکس باکس سهیم بودند. اما پایان این ویدیو جذاب، با شروعی تلخ و اشتباه همراه شد. مایکروسافت کنسول جدید خود را با نام Xbox One معرفی کرد. کنسولی بر اساس شعار All in One ساخته شده بود و بدین جهت قرار بود تا در کنار بخش بازی‌ها، همانند یک وسیله همکاره هوشمند به همانند همان چیزی که این روز ها در اپل تی‌وی و اکثر تلوزیون های هوشمند می‌بینیم عمل کند. نتیجه این اقدام هم به مایکروسافت این امید را داده بود تا طیف وسیع تری را مجاب به خرید ایکس باکس کند. هر چند در نهایت این تصمیم به ضرر ایکس‌باکس به پایان رسید و نه تنها تعداد وسیعی از هوادارانش را ناامید کرد، بلکه در جذب مخاطبان جدید هم ناتوان بود. البته این تمام اشتباهات مایکروسافت برای معرفی کنسول جدیدش نبود. در ادامه آن‌ها اعلام کردند که کنسول جدید تنها به وسیله کینکت در دسترس خواهد بود. در کنار آن این بار مایکروسافت به صورت کامل از قفل‌های امنیتی برای کنسولش بهره می‌برد و بدین صورت امکان فروش و تبادل بازی‌ها وجود نداشت. حتی کنسول ایکس باکس نیازمند اتصال روزانه به اینترنت  بود و در غیر این صورت امکان استفاده از کنسول وجود ندارد. با انتقادات شدید به مراسم معرفی ایکس‌باکس، مایکروسافت سعی کرد تا وعده یک کنفرانس کاملا گیمینگ را برای E3 سال بعد بدهد. یعنی درست شش ماه بعد از آن مراسم معرفی نا امید کننده.

در نهایت مایکروسافت در E3 به وعده‌اش عمل کرد و با نمایش تعداد بیشماری از عناوین انحصاری دوباره نشان داد که بازی‌ها همچنان به عنوان هسته مرکزی ایکس باکس وان عمل می‌کند. اما در نهایت پایان کنفرانس نوبت به اعلام قیمت کنسول رسید. مایکروسافت که عملا با سیاست‌های جدیدش مورد انتقاد قرار گرفته بود، با اعلام قیمت 499$ حرکت اشتباه بعدی خود را برداشت. شرکت سونی هم عملا در کنفرانس E3 همان سال کنسول PlayStation 4 را با قیمت 399$ معرفی و اعلام کرد که هیچ کدام از سیاست‌های خود را عوض نخواهد کرد و خبری هم از قفل‌های آنلاین و DRM در کنسول PS4 نخواهد بود. با این اوصاف وضعیت Xbox One از قبل هم بدتر شد. تمام این موارد را در کنار قدرت سخت‌افزاری کنسول Xbox One باید در نظر بگیریم. در نسل هشتم کنسول‌ها دیگر از سخت افزار های متفاوت در دو کنسول با ساختار متفاوت نبود، بلکه این بار هر دو شرکت مایکروسافت و سونی از ساختار مشابه‌ای در بخش سخت افزار به لطف شرکت AMD برخوردار بودند. در حالی که تا قبل از شروع نسل هشتم شاهد استفاده هر دو کنسول از جدیدترین تکنولوژی‌ها بودیم و درعمل کنسول‌ها پیشرو بخش سخت افزار بودند، این بار کنسول‌های Xbox One و PS4 همانند دو کامپیوتر میان‌رده شرکت AMD عمل می‌کردند و در مجموع خبری از تکنولوژی‌های مدرن و انقلابی مثل SSD و یا نسل جدید کارت‌های گرافیکی نبود. همین عوامل باعث شد تا هر گونه اختلاف سخت‌افزری بین دو کنسول، به شدت مورد توجه خریداران این کنسول‌ها قرار بگیرد. بر روی کاغذ کنسول Xbox One به غیر از کلاک CPU بالاتر نسبت به PS4 در بقیه موارد از کنسول رقیب ضعیف‌تر بود. هر چند مایکروسافت در عمل سعی‌ می‌کرد با وعده از استفاده از قدرت سیستم ابری این اختلاف‌های سخت افزاری را از بین ببرد، اما در نهایت آن‌ها در این عمل ناموفق بودند.

  Xbox One PS4
CPU 1.6GHz 8-core AMD Jaguar 1.75GHz 8-core AMD custom CPU
GPU 1.84 TFLOP AMD Radeon Integrated AMD graphics clocked at 853MHz
Memory 8GB GDDR5 8GB DDR3
HDR Yes No
4K No No
Storage 500GB & 1TB (upgradeable) 500GB & 1TB (supports external
USB 2 x USB 3.1 3 x USB 3.0
Wi-Fi 802.11a/b/g/n/ac Wi-Fi (2.4GHz & 5.0GHz) Gigabit Ethernet, Wi-Fi A/B/G/N 2.4GHz and 5GHz
Bluetooth Bluetooth 4.0 Bluetooth 4.0    

با شرایط به وجود آمده و به صدا در آمدن زنگ خطر برای کنسول جدید مایکروسافت، آن‌ها دست به تغییرات فراوانی در بخش مدیریتی این برند زدند. تنها بعد از گذشت چند هفته از E3، دان متریک مدیر بخش ایکس‌باکس از کارش برکنار شد و فیل اسپنسر به عنوان مدیر جدید بخش ایکس باکس انتخاب شد. با روی کار آمدن فیل اسپنسر آن‌ها به سرعت از سیاست‌های جدید خود کوتاه آمدند و به همان ساختار قبلی خود مبنی بر کنسول بدون DRM و نیازمند به اتصال دائمی به اینترنت بازگشتند. اما همچنان کینکت اجباری به همراه سخت‌افزار ضعیت‌تر و قیمت بیشتر از دیگر نکاتی بودند که مایکروسافت فرصت تغییر آن‌ها را نداشت. بدین صورت با عرضه کنسول‌ها در ماه نوامبر همان طور که انتظار می‌رفت مایکروسافت در زمینه فروش از سونی عقب مانده بود و پیش‌بینی ها در خصوص اختلاف سخت‌افزاری دو کنسول‌ هم به حقیقت پیوستند. تنها با گذشت چند ماه از عرضه کنسول‌‌‌، مایکروسافت در یک حرکت دیگر کنسول‌ خود را بدون کینکت و با قیمت مشابه کنسول PS4 به فروش رساند.

در عمل چند سال ابتدایی کنسول Xbox One روز های نه چندان درخشانی برای کنسول جدید بود. علارغم تلاش مایکروسافت برای تغییر شرایط، مشکلات دیگری مثل کاهش کیفیت عناوین سیستم سلر این برند همانند هیلو و گیرز و تعداد محدود عناوین انحصاری به مشکلات جدید کنسول Xbox One اضافه شود. با گذشت از این موارد به نیمه دوم نسل هشتم کنسول‌ها خواهیم رسید. همان طور که در بالاتر اشاره کردم به دلیل قدرت سخت‌افزاری نسبتا معمولی کنسول‌های Xbox One و PS4، هر دو شرکت تصمیم گرفتند تا از نسخه جدید تر از کنسول‌های Xbox One و PS4 با نام Xbox One X و PS4 Pro رونمایی کنند. با معرفی Xbox One X مشخص شد که مایکروسافت کاملا متوجه مشکلاتش شده و علاوه بر سخت افزاری به شدت قوی‌تر نسبت به Xbox One و حتی PS4 Pro، آن‌ها اقدام به خریداری چندین استودیو بازی‌سازی مطرح از جمله استودیو پلی‌گراند و نینجا تئوری در کنار ساخت استودیو جدید INITIATIVE با حضور افراد کلیدی استودیو های راک‌استار، ناتی داگ و سانتامونیکا از جمله اقداماتی بودند که مایکروسافت برای جبران اختلافش با رقیب انجام داد.

Specification PS4 Pro Xbox One X
     
CPU 2.1GHz 8-core AMD Jaguar 2.3GHz 8-core AMD Jaguar
GPU 4.2 TFLOP AMD Radeon (36CU, 911MHz) 6.0 TFLOP AMD Radeon (40CU, 1.172GHz)
Memory 8GB GDDR5 + 1GB 12 GB GDDR5
Storage 1TB 1TB
Resolution 4K 4K
HDR Yes Yes
Dimensions (in.) 12.9 x 11.6 inches 11.81 x 9.44 inches
Height 2.17 inches 2.36 inches
Weight 7.3 pounds 8.4 pounds
Optical drive Blu-ray, DVD 4K Blu-ray, DVD
Inputs 3x USB 3.1, 1x PS Camera 3x USB 3.0, 1x HDMI-in, IR Blaster
Networking 802.11a/b/g/n/ac Wi-Fi, Ethernet, Bluetooth 4.0 802.11a/b/g/n/ac Wi-Fi, Ethernet, Bluetooth 4.0
Power supply Internal 310W Internal 245W

در کنار تمام این موارد شاید بتوان برگ برنده مایکروسافت را معرفی سرویس گیم‌پس دانست. گیم‌پس سرویسی است که با خریداری اشتراک ماهیانه آن به صد ها بازی دسترسی خواهید داشت. این بازی‌ها شامل تمام عناوین فرست پارتی کنسول‌ Xbox One در کنار دیگر عناوین مطرح همانند متال گیر، ویچر ۳، توم ریدر، رد دد و … می‌شوند. موفقیت گیم‌پس به قدری چشم‌گیر بود که حال این سرویس به یکی از دلایل اصلی خرید کنسول بدل گشته بود. البته با موفقیت گیم‌پس، بقیه شرکت‌ها هم مثل یوبی‌سافت و حتی سونی به دنبال سیاست‌های مشابه‌ای برای سرویس‌های ماهیانه خود رفتند.

Xbox Series X

 

در نهایت به سال ۲۰۲۰ می‌رسیم. در جایی که تا کمتر از سه ماه دیگر کنسول‌های جدید هر دو شرکت منتشر خواهند شد و به نظر می‌رسد فرصتی مناسب برای بررسی سیاست‌های جدید مایکروسافت برای کنسول جدید Xbox تا قبل از معرفی آن برویم. بعد از نسلی ناامید کننده برای طرفداران برند ایکس‌باکس، به نظر می‌رسد این برند یک‌بار دیگر می‌تواند به جایگاه طلایی خود همراه با کنسول‌ قدرتمند و عناوین انحصاری بیشتر بازگردد. کنسول جدید یک‌بار دیگر با یک نام عجیب دیگر در مراسم The Game Awards با نام Xbox Series X معرفی شد. جدید ترین کنسول مایکروسافت از یک طراحی ساده همانند یک تاور گیمینگ برخودار است. در بعد سخت‌افزار با کنسول به شدت قدرتمندی طرف هستیم. مایکروسافت این‌بار هم به سراغ AMD برای ساخت و طراحی مادر بورد کنسول رفته‌است.

مشخصات فنی ایکس باکس سری ایکس

Processor 8-core AMD Ryzen Zen 2-architecture CPU at 3.7-3.8GHz
Graphics AMD Navi/RDNA 2-family GPU with 52 CU at 1.825GHz (12TFLOPS FP32)
Video memory 16GB GDDR6 with 14Gbps 320-bit interface (10GB at 560GB/s allocated to GPU, 6GB at 336GB/s allocated to rest of system with 3.5GB for GPU)
Storage 1TB NVMe SSD; proprietary 1TB SSD add-on module; USB 3.2 external HDD support
Optical drive 4K Blu-ray
Maximum output resolution 8K
Maximum frame rate 4K/120fps
Audio Ray traced
New controller features Share button, Dynamic Latency Input
VR support Unknown
Console Streaming Yes
Backward compatibility Xbox One and supported Xbox 360 and Xbox games
Subs‌c‌r‌i‌p‌tion tie-in Xbox Game Pass

کنسول جدید با GPU قدرتمند از خانواده Navi/RDNA 2 شرکت AMD دارای ۱۲ ترافلاپس قدرت خواهد بود. این کارت گرافیکی معادل Radeon RX Vega 64 خواهد بود که یکی از پرچمداران کارت گرافیک محسوب می‌شود. علاوه بر آن شاهد ۱۶ گیگابایت رم GDDR6 خواهیم بود. کنسول جدید از CPU هشت هسته‌ای Ryzen Zen 2 بهره می‌برد. در کنار تمام این موارد برای اولین‌بار شاهد استفاده از تکنولوژی هارد های SSD با سرعت جا به جایی 3.75 گیگابایت در ثانیه هستیم. در عمل در کنار کاهش شدید مدت زمان لودینگ بازی و در مواردی حتی از بین بردن آن‌ها، SSD قادر خواهد محدود تا به وضعیت بخش تکنیکی هم کند. برای بررسی بیشتر این مورد به سراغ استودیو توسعه دهنده مختلفی خواهیم رفت که در حال توسعه بازی بر روی کنسول Xbox Series X هستند.

David Springate مدیر بخش فنی بازی Dirt 5 در خصوص سخت افزار می‌گوید:

مهم تر از همه نکات، من بسیار شگفت زده شدم از این که چقدر سریع به نرخ فریم ۱۲۰ دست پیدا کردیم. ما در مرحله فعلی توسعه، هیچ‌گونه بهینه‌سازی خاصی را انجام نداده‌ایم، اما با این حال بازی در اکثر اوقات به راحتی با نرخ فریم ۱۲۰ فریم بر ثانیه اجرا می‌شود.»  او در ادامه اشاره می‌کند که قدرت GPU و CPU کنسول Xbox Series X این امکان را به آن‌ها داده‌است و علاوه بر آن پیشرفت فیزیک و کاهش لگ از دیگر مواردی است که به وسیله قدرت کنسول جدید به آن دست یافته‌اند. او همچنین گفت، انتقال به نسل جدید و توسعه بازی‌ها برای آن‌ها بسیار آسان تر بوده‌است و ابزار و کیت توسعه بازی‌ها که از ماه‌ها قبل در اختیار کدمسترز قرار گرفته، این امکان را به آن‌ها داده‌است که توسعه بازی را از مدت‌ها قبل برای کنسول Xbox Series X شروع کنند. «این برنامه‌ها و نوع تفکر تیم ایکس باکس این اجازه را به ما می‌دهد که شروع واقعی نسل بعد و پیشرفت‌های آن‌ را به راحتی بدست آوریم. در حالی که هنوز چند ماه از انتشار کنسول فاصله داریم، ابزار های مفصل، پایدار و آسان برای توسعه در اختیار ما قرار گرفته‌است. تجربه‌ای که من هیچ‌وقت در زمان عرضه هیچ کنسولی شاهد آن نبوده‌ام.»

در کنار سخت‌افزار قدرتمند، شاهد وجود ۱۵ استودیو فرست پارتی قدرتمند برای توسعه عناوین انحصاری بر روی کنسول ایکس‌باکس سری ایکس خواهیم بود.

عالی
سری اس رو توضیح ندادی فقط

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پیارسال
بسیار عالی.

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

به علاوه یکی از ویژگی های سری ایکس رو نگفتی
منظورم گیم پس است

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.


پسران

دختران