معرفی

اوریگامی (کاغذ و انواع آن)۱


خلاصه :

کاغذ ها انواع و اندازه های گوناگونی دارند.

در ادامه مراحل اوریگامی میخواهیم به سراغ کاغذ و انواع آن برویم.

کاغذ ها انواع و اندازه های گوناگونی دارند که به هر یک به طور مختصر می پردازیم.

در تعریف کاغذ آمده است که: به ماده‌ای گفته می‌شود که از خمیر کتان یا پنبه یا کنف یا چوب یا ضایعات کشاورزی یا بعضی گیاهان مثل بامبو و… ساخته شود و به کار نوشتن آید و در اصطلاح علمی عبارت است از تراکم الیاف سلولزی که به طور نامنظم داخل یکدیگر شده و در نتیجه یک مادهٔ فشرده را می‌دهد که در ابعاد و اوزان مختلف بدست می‌آید.

کاغذ از زمان اختراع آن تا به امروز قابل اعتمادترین وسیله انتقال اندیشه بشر بوده است.

این ها یک تعریف کوتاه از کاغذ بودند و اکنون میخواهیم به سراغ پیدایش آن برویم.

داستان پیدایش کاغذ بدین گونه است که:

به گفتهٔ تاریخ، مصریان باستان اولین مردمانی بوده‌اند که از نوعی نی شبیه بامبو به نام پاپیروس صفحاتی می‌ساختند و بر روی آن می‌نوشتند و نیز کاغذ بردی را مصریان اختراع کردند. مردم مصر نی پاپیروس را به صورت نوارهای نازک و بسیار ظریفی کنار یکدیگر قرار می‌دادند و سپس به وسیلهٔ فشارها و صیقل دادن به آن به شکل ورق درمی‌آوردند.

سابقهٔ نوشتن به هزاران سال قبل می‌رسد و بشر در آغاز تمدن و ابداع خط از گل رس لوحه‌هایی می‌ساخت و برای نوشتن مطالب خود استفاده می‌کرد؛ این الواح با حرارت آفتاب خشک می‌شد یا با آتش می‌پخته‌است.

در ۲۵۰۰ سال پیش از میلاد بود که برای ثبت و ضبط کلمات، مسئله نوشتن بر کاغذ مطرح گردید و همانطوری که اشاره شد پاپیروس را مصری‌ها درست کردند، چند برگ پاپیروس را مصری‌ها بهم می چسبانیده‌اند تا یک نوار دراز طومار مانند بدست آید. کاغذ پاپیروس از بهم پیوستن برگ‌ها و پوستهٔ گیاهی نی مانند به نام پاپیروس است؛ برگ‌های پاپیروس نسبتاً شکننده بودند و لذا به فکر افتادند از پوست بعضی حیوانات مثل گوسفند، آهو و گوساله استفاده شود. نخستین بار در شهر پرگاموس واقع در آسیای صغیر، صنعتگران از پوست حیوانات با شیوه‌های مخصوص، پوست‌های درخشان و نازکی بدست آوردند که خیلی بادوام تر و نرم‌تر از پاپیروس بود و معروفترین آن‌ها کاغذ پرگامنت بود. پرگامنت از نام شهر پرگاموس گرفته شده که از مراکز تولید و توزیع این کاغذ بوده‌است.

خب بیشتر از این به تاریخچه ی کاغذ نمی پردازیم و اکنون میخواهیم به سراغ انواع کاغذ برویم.

انواع کاغذ شامل: کاغذ تحریر، کاغذ و مقوای گلاسه، مقوای پشت طوسی و پشت سفید، کاغذ صنعتی کرافت، کاغذ روزنامه، مقوای ایندل برد.

این مطالب توضیح کوتاهی در مورد تاریخچه و انواع کاغذ بود.

در جلسه بعدی به اندازه برش های کاغذ و کاغذ مخصوص اوریگامی خواهیم پرداخت.

 

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران