رویدادهای عمومی

سه روستای صخره ای جهان


خلاصه :

مدرسه دخترانه میزان

به طور کلی در سطح جهان فقط سه روستای صخره ای تاکنون شناخته شده اند که شامل داکوتا در امریکا، کاپادوکیه در ترکیه و کندوان در ایران است که در میان این روستاها، فقط در کندوان زندگی جریان دارد و دو روستای مشابه خالی از سکنه است.

 

*داکوتا در آمریکا*

این روستا در ایالت داکوتای امریکا واقع شده است و سالیان سال است که هیچ کس درآن سکنی ندارد.

 

*کاپادوکیه در ترکیه*

مسیحیان برای در امان ماندن از سربازهای امپراطوری رُم به کاپادوکیه آمدند وشروع به ساختن شهرک های زیرزمینی در زیر کاپادوکیه کردند و بعدها پناهگاه هایی برای خود در دلِ کوه هایی که بر اثر فوران آتشفشان به وجود آمده بود، ساختند.

آن چنانکه از متون تاریخ نویسان برمی آید، کاپادوکیه یکی از اماکن مهم در دوران امپراطوری رُم برای گسترش و حفظ بقای مسیحیان بوده است.

از این رو، نام کاپادوکیه پس از روزگار باستان، در زمان چیرگی مسیحیت، بر این بخش پایدار ماند و امروز نیز در زمینه گردشگری به این بخش تاریخی، کاپادوکیه گفته می شود.

در شهرک های زیرزمینی، اتاق ها با یک تونل به هم ارتباط دارند، که فقط عبور یک فرد در این تونل ها ممکن است. سنگ بزرگی در سر درِ تونل ها قرار داده شده که در صورت حمله ی احتمالی راه ورودی بسته شود.

در آن زمان، خانه ها دارای دو اتاق بوده و ساکنانش از سقف به وسیله ی نردبان هایی چوبی به داخل خانه می رفتند. در واقع، درِ ورودی خانه ها در سقف قرار داشته است.

یکی از جاذبه های پرطرفدار کاپادوکیه، بالون سواری است که لذّت تماشای خانه های صخره ای آن هم از بالا را با هیچ چیزی نمی توان برابر دانست.

 

*کندوان در آذربایجان ایران*

این روستا در دامنه های سر سبز سلطان داغی آذربایجان واقع شده است. این روستا نیز مانند دو روستای قبلی، خانه هایی به صورت کلّه قندی و صخره ای دارد که حاصل آتشفشان های دوران های گذشته است. کندوان علاوه بر معماری منحصر به فرد و صخره ای، یک امتیاز ویژه نسبت به دو روستای صخره ای دیگر نیز دارد. امتیاز ویژه ی کندوان، این است که هنوز هم زندگی در آن جریان دارد.

گفته شده مردم برای فرار از مغول ها به این محل پناه آورده اند و با دست خود این صخره های سنگی را کنده اند. البته برخی نیز زندگی در این منطقه را حتی به دوران قبل از اسلام نسبت داده اند.

به طور خلاصه، روستای کندوان یکی از ۳ روستای صخره ای جهان است و جاری بودن زندگی در این روستا یک استثناء در دنیاست، چرا که «کاپادوکیه» ترکیه و «داکوتای» آمریکا فاقد سکنه هستند.

اگر به این موضوع علاقه مند هستید و می خواهید بیشتر با روستای تاریخی کندوان آشنا شوید، با ادامه مطالب در روزهای آینده با ما همراه باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران