آموزش

گزارش فعالیت پیش دبستان یک(دوشنبه ۱۵ آذر)


خلاصه :

ساخت گلدان با بطری و کاشت گل د آن

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام خدمت شما سروران گرامی

وقت بخیر

در روز دوشنبه مصادف با نیمه آذر ماه عزیزان ما در پیش دبستان یک میزان روز کاملا متفاوتی را نسبت به سایر روز های گذشته پشت سر گذاشتند. در این روز بچه ها بدلیل نبودن دوستان پیش دبستان دو در سه کلاس کارگاه،هنر و بازی به فعالیت های خود پرداختند .بصورتی که برخلاف روز های گذشته که عمدتا ما معلمان پیش دبستان یک در آن سه طرح درس تقریبا متفاوت برای کودکان ترتیب می دیدیم در این روز بچه ها کارهای مختلفی را برای رسیدن به هدف مشخص که درست کردن گلدان و کاشت گل در آن بود انجام دادند بصورتی که در این فعالیت طرح درس های  مختلفی با اهداف و اصول متفاوت ولی برای رسیدن به هدف جامع انجام گرفت که انشالله در این گزارش سعی بر این دارم که هرچند بصورت مختصر به ریز فعالیت های انجام شده بپردازم.

پس از یک صبحگاه شاداب که با قرائت قران،ورزش صبحگاهی،شعر خوانی و گفت و گو انجام گرفت بچه ها به کلاس کارگاه رفتند.در کلاس کارگاه ما به نوآموزان بطری هایی را دادیم و طرحی را که بصورت منحنی بود روی آن منقش کردیم.نوآموزان ما که قبلا کار با قیچی را آموخته بودند می بایست این طرح های منحنی را از روی بطری نصف شده قیچی کرده و مرحله اول ساخت گلدان را انجام دهند.این مرحله از کار برمبنای اصل یادگیری مبتنی بر تلاش و هدف پروش توانایی های جسمی در مقوله دست ورزی شکل گرفت.اما به دلیل سخت بودن قیچی کردن بطری برای کودکان پیش دبستان یک برخی از آن ها بصورت کامل نتوانستند این کار را انجام دهند و برای اتمام کار نیاز به کمک ما معلمان داشتند. ولی سعی ما بر این بود که حتما اصل مهم یادگیری مبتنی بر تلاش و هدف دست ورزی را در انجام این فعالیت برای تک تک نوآموزان هرچند متناسب با سطح فعلی خود داشته باشیم.

پس از برش بطری ما با نوآموزان به کلاس هنر رفتیم حال وقت آن بود که بچه بطری های بریده شده خود را بوسیله گواش زنگ آمیزی کرده و به آن ها طرح هایی بدهند.در ابتدا این کار ما به نوآموزان نحوه کار کردن با گواش را آموختیم و پس از آن گواش هایی را با رنگ های مختلف به همراه یک قلمو در هر گواش در اختیار آن ها قرار دادیم و سپس نوآموزان با تکیه بر خلاقیت خود بطری ها را رنگ کرده و به آن طرح دادند.این فعالیت را ما برمبنای اصل خلاقیت در کودکان انجام و با هدف پرورش ذوق هنری و هدف اصلی پیش دبستان یعنی دست ورزی کودکان و پرورش توانایی های جسمی و حرکتی انجام دادیم.

پس از رنگ آمیزی بطری ها و برای خشک شدن رنگ ها و تنوع در نوع فعالیت های روزانه زنگ بعد نوآموزان در کلاس بازی و با بازی های اغلب حرکتی انجام گرفت. در این زنگ ما بازی های فوتبال ، وسطی و لاستیک بازی را داشتیم که درباره نوع اصول و اهداف فوتبال و وسطی که اغلب مبتنی بر اصل شادابی و نشاط و کار گروهی بود قبلا به اختصار سخن گفته بودم. اما بازی جدید انجام گرفته ای که در گزارش های قبل نیز به آن اشاره نکرده بودم لاستیک بازی بود.در این بازی همانطور که در فیلم نیز مشاهده می فرمایید بچه ها بصورت تکی ولی در قالب یک بازی مسابقه ای به هل دادن لاستیک ها و رساندن آن به مقصد پرداختند.این بازی نیز مانند بازی های انجام گرفته وسطی و فوتبال اصل شادابی و نشاط را دل خود جای داده بود اما اصل کار گروهی در آن پررنگ نبود.

پس از اتاق بازی که یک ریکاوری ذهنی برای نوآموزان بود بچه ها مجدد به سمت هدف نهایی این روز یعنی ساخت گلدان پرداختند به این صورت که در این زنگ ابتدا آن ها به اتاق هنر رفته و یکی از معلمان بخش زیرین گلدان را برای آن ها با چسب حرارتی که استفاده آن برای خود نوآموزان ممکن نبود و میتوانست موجب خطراتی شود چسباند. پس از چسبانده شدن کف گلدان که در این فعالیت همانطور که در تصاویر مشاهده می فرمایید یک سی دی بود، بچه ها مجددا به اتاق کارگاه رفته و در آن جا کاشتن گل در گلدان را آموزش دیدند و با کمک معلم راهنما گل ها را در گلدان های ساخته و طراحی شده توسط دست خودشان، کاشتند تا به این روز متفاوت و شاداب در پیش دبستان یک پایان دهیم.

ما به اصول و اهداف انجام گرفته در طرح درس های انجام شده برای رسیدن به هدف واحد یعنی ساخت گلدان و کاشت گل در آن اشاره کردیم.حال اگر بخواهیم به هدف کلی این فعالیت اشاره کنیم بدون شک مهمترین هدف آن بحث شناخت طبیعت پیرامون در این دنیای پر از آلودگی های زیست محیطی  توسط نوآموزان بود که ما در چرخه تکامل پیش دبستان نیز به صراحت آن را مشاهده می نماییم.

با توجه به پیشنهاد یکی از اولیاء محترم مبتنی بر اینکه در کار های هنری مانند نقاشی ها ، کاردستی ها و فعالیت های انفرادی قابل ارائه در تصویر عکس کار تمام نوآموزان حاضر در آن روز در گزارش قرارداده شود بنده نیز زین پس سعی بر این دارم که این مهم به انجام برسانم و در این گزارش نیز می توانید عکس تمام گلدان های ساخته شده توسط نوآموزان را مشاهده نمایید. امید بر این دارم شما نیز با نظرات دلسوزانه و کارآمدتان در زمینه های مختلف ما را در هرچه بهتر پیش رفتن فعالیت ها در پیش دبستان یک یاری بفرمایید.

با تشکر

و من الله توفیق

سپاس ویژه از شما گزارش ها خیلی عالی هست من هر هفته مشتاقانه منتظر گزارش ها هستم

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران