بدون مجموعه
بدو بردار، بدو بساز و بدو ببین!
کلاس دانشمند کوچولو
خلاصه :
در سه جلسه گذشته کلاس دانشمند کوچولو ....در سه هفته گذشته به سه مبحث از مباحث علوم پایه پرداختیم؛
شناخت اعداد در قالب بازی بدو بردار (بدوبردار)
آشنایی با شکل اعداد و اشکال هندسی بوسیله خمیربازی و ماکارونی (بدو بساز)
آشنایی با مبحث "سرعت" با دیدن چند فیلم و گفتگو و تبادل نظر بین بچه ها (بدو ببین)
در بازی بدو بردار هر بچه ای شماره ای مختص به خودش را دریافت کرد و دو گروه روبه روی هم قرار می گرفتند. با اعلام یک عدد توسط مربی، آن دو نفری که آن شماره برای آنها بود باید به وسط میدان می آمدند و هر کدام زودتر مانع (کله قندی) که وسط سالن بود را بر می داشت و به جایگاه اولیه خود بر می گشت امتیازی برای آن گروه ثبت می گردید. در صورتیکه بعد از برداشتن مانع و قبل از رسیدن به خانه حریف او را می زد امتیاز برای گروه مقابل می گشت!
در جلسه هفته بعد به فعالیت ساخت شکل اعداد و اشکال هندسی پرداختیم.
دانش آموزان با ماکارونی قطور و خمیر بازی به ساخت اعداد اعلامی و اشکال هندسی از شکل سه گوش و چهارگوش ساده گرفته و در صورت موفقیت همگی به ساخت اشکال سخت تر می پرداختند.شور و هیجان ساخت و خلاقیت بچه ها در شکل دهی، لذت این فعالیت بود و آن را دلچسب تر کرد.
هدف، آشنایی بچه ها با شکل اعداد هنگام ساخت با دست خودشان و اشکال هندسی بود.
در کلاس دانشمند کوچولو در این هفته به مفهوم سرعت پرداختیم. بچه ها ابتدا تعریف خودشان از این مفهوم را بیان کردند و سپس به تماشای چند فیلم درباره سریع تر بودن حیوانات یا ماشین ها و .... نشستند و ذهن آنها به چالش کشیده شد که به عنوان مثال به نظر شما یک گلوله در آب سریع تر حرکت می کند یا در هوا؟!
در مسابقه بین یوزپلنگ و ماشین مسابقه کدام اول سریع تر حرکت می کند و چرا یوزپلنگ در انتها از خودرو عقب افتاد!
جت یا موتورسیکلت یا خودرو! کدام زودتر به خط پایان می رسد و در چه فاصله ای و به نظر شما چرا؟!
در چنین کلاس هایِ گفتگو محور، سعی می گردد بحث توسط معلم هدایت شده و درباره نظرات متفاوت ترغیب کنیم که بچه ها تفکر کنند و در صورت لزوم و امکان، آزمایش انجام داده و صحت نظرات بیان شده را بسنجند.
هدف اصلی ما تفکر بیشتر بچه ها، پرسشگری و مشارکت در گفتگو و اظهار نظر پیرامون مباحث است و فارغ از درست یا غلط بودن مباحث مطرح شده، این اعتماد در بچه ها به وجود بیاید که بعد از تفکر اظهار بیان داشته باشند و همچنین به صحبت های دیگران توجه کرده و در مورد آن تفکر نمایند.
امیرعلی دمرچلی
پیارسال
اقا امیرعلی اومده بود خونه سرعت ماشین مسابقه و یوزپلنگ و از من میپرسید