بدون مجموعه

گزارشی هفتگی پیش دبستان یک....


خلاصه :

از پیش یک چخبر............

بسم الله الرحمن الرحیم

«إِنّ شِيعَتَنَا مَنْ سَلِمَتْ قُلُوبُهمْ مِنْ كُلّ غِشّ وَغَلّ وَدَغَلٍ»

امام حسين (ع) فرمود: شيعه ما كسى است كه دلش از هرگونه خيانت و نيرنگ و مكرى پاك است.

(بحار الانوار، ج ۶۵ ص ۱۵۶ ح۱۰ )

با سلام خدمت شما سروران گرامی

خجسته میلاد حضرت سیدالشهدا(ع) و برادر باوفایشان حضرت عباس(س) و حضرت امام        زین العابدین(ع) راخدمت شما بزرگوران تبریک عرض کرده و همچنین روز پاسدار و روز جانباز را خدمت پاسداران و جانبازان عزیز و جان بر کف  تهنیت عرض می نمایم.

نوآموزان عزیز ما درهفته سپری شده به فعالیت های مختلفی پرداختند که اگر بخواهم به سرآمد این فعالیت ها اشاره کنم بحث ساخت گلدان(شنبه)،رنگ آمیزی گلدان(دوشنبه)و کاشت سبزه در آن(چهارشنبه) بود.انشالله سعی بر این دارم که در این گزارش بصورت مختصر و مفید به شرح این فعالیت و مابقی فعالیت های پیش دبستان یک در هفته سوم اسفند ماه اشاره کنم.

شنبه:

در روز شنبه مصادف با 14 امین روز از آخرین ماه  قرن بچه های ما در پیش دبستان یک میزان پس از صبحگاه و مولودی خوانی به سه فعالیت ساخت گلدان با سفال،بازی ورزشی کشتی و تماشای پویانمایی پرداختند که هرسه این طرح درس ها اهداف و اصول مشخصی را در دل خود جای داده بود.

در روز شنبه و با توجه به نزدیک شدن به نوروزباستانی تصمیم بر آن شد که نوآموزان شروع به ساخت گلدان با سفال کنند تا سبزه های عید خود را با دستان خودشان آماده بنمایند.برای این کار ابتدا به امر تکه هایی سفال به نوآموزان داده شد و با توجه به هدف دست ورزی به نوآموزان گفته شد که ابتدا خوب سفال ها را با دستانشان ورز دهند،سپس سفال های نرم شده را بصورت گلوله های دایره ای شکل دراورند و پس از ان ،آن ها را کوبیده و سطح مسطح گرد بوجود آوردند.پس از اینکه سطوح درست شد نوآموزان ما با کمک معلم هایشان لبه های سطوح را بالا آورده تا شکل سفالشان شبیه به گلدان گردد.ما معلمان برای حفظ اصل خلاقیت و هدف پرورش مهارت های هنری در بچه ها سعی بر این داشتیم که دخالتی در طرح نهایی و اندازه گلدان های بچه ها نداشته باشیم و خود آن ها باشند که برای ساخته دست خودشان اندازه و طرح تعیین بکنند.

پس از ساخت گلدان و برای حفظ شادابی و نشاط در بچه ها و اصل کشف استعداد های نهفته در نوآموزان و با هدف پرورش مهارت های جسمی و حرکتی در آن ها به سراغ  ورزش کشتی بین بچه ها رفتیم به این صورت که تاتامی هارا در وسط کلاس چیدیم و به نوبت بچه هایی را که از نظر قد و وزن نزدیک به هم بودند در مقابل یکدیگر قرار دادیم و مابقی بچه ها نیز به تشویق دو نفر حاضر در مسابقه می پرداختند. این طرح درس ورزشی به میزان قابل ملاحظه ای مورد توجه نوآموزانمان در پیش دبستان یک قرار گرفت.

در اخر کلاس نیز پویا نمایی برای بچه ها با موضوع کمک به خانواده در انجام کارهای قبل عید پخش شد و پیرامون آن نیز با بچه ها به گفت و گو پرداختیم . این پویانمایی اصل میزانی کارگروهی و هدف پرورش مهارت های زندگی را در دل خود جای داده بود.

دوشنبه:

در روز دوشنبه که محوریت فعایت پیش دبستان یک برپایه بازی با اسباب بازی شخصی می باشد ما به انجام طرح درس های دیگری نیز پرداختیم که اولین آن رنگ آمیزی گلدان ها توسط نوآموزان بود.برای این کار ما با بچه ها به کلاس کارگاه رفتیم و گلدان های ساخته شده توسط خودشان و رنگ ها را در اختیارشان قرار دادیم که این بار با خلاقیت و هنر خودشان آن هارا رنگ آمیزی کنند.

پس از رنگ آمیزی گلدان ها به سراغ طرح درسی بر مبنای کار گروهی رفتیم. این فعالیت که   نقاشی گروهی نام داشت به گونه ای طراحی شده بود که بچه ها می بایست در دو گروه تقسیم      می شدند و برای گروه خود با مشورت یکدیگر اسم انتخاب می کردند سپس گروه ها تصمیم می گرفتند که یک نقاشی مشترک را باهم بکشند برای مثال: برای نقاشی یک خانه، یکی از همگروهی ها باید دیوار آن را می کشید نفر بعد سقف آن و ....

اما برای آن که به هدف مهم دقت و تمرکز در کودکان برسیم به آن ها گفته شد که از رنگ مشخصی که در اینجا آبی بود استفاده نکنند تا در موقعی که در اوج هیجان نقاشی هستند تمرکز و دقتشان را حفظ بنمایند. درک این فعالیت کمی برای عزیزانمان سنگین بود و شاید همه ی آن ها در قالب گروه نتوانستند به خواسته ما در این طرح درس برسند.

در آخر روز دوشنبه 16 ام اسفند بچه ها  به تماشای یک نمایش بسیار جذاب و خنده دار که توسط آقایان روحی و کوهستانی و برپایه اصل شادابی و نشاط طراحی شده بود نشستند و با شادابی خوبی به خانه باز گشتند.

چهارشنبه:

کلاس چهارشنبه ما در پیش دبستان یک مطابق سایر چهارشنبه ها در اتاق بازی شکل گرفت در این روز نیز پس از صبحگاه با نشاط به سراغ فعالیت هایی رفتیم. فعالیت اول انجام گرفته در این روز و با توجه به اصل آزادی عمل حداکثری بازی آزاد بود بگونه ای که عده ای در استخر توپ، عده با فوتبال دستی و ... بازی کردند.

پس از بازی آزاد در اتاق بازی به سراغ کاشت بذر ریحان در گلدان ها رفتیم این فعالیت نیز مانند ساخت و رنگ آمیزی گلدان ها مستقیما توسط خود نوآموزان و تنها با راهنمایی معلمان شکل گرفت به این صورت که بچه ها ابتدا خاک هارا در گلدان ها ریخته و سپس بذر ها را روی آن می پاشیدند و روی بذر ها مجددا خاک می ریختند و در آخر نیز مقدار کمی آب روی آن می ریختند. هدف مهم انجام گرفته برای این فعالیت شناخت طبیعت و گیاهان توسط نوآموزان بود.

پس از کاشت بذر ها و با توجه به اصل شادابی و نشاط بچه ها را به پارک نزدیک مدرسه بردیم و در آنجا و با مراقبت کامل معلمین راهنما به بازی های مختلفی پرداختند.

 

این بود گزارشی از فعالیت های صورت گرفته از پیش دبستان یک میزان در سومین هفته از آخرین ماه قرن............

انشالله با نظرات خوبتان ما را درهرچه بهتر شدن کمک بنمایید.....

با تشکر

ومن الله توفیق

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران