آموزش

زنگ علوم (پایه ی سوم ـ زنگ علوم)

زنگ علوم (پایه ی سوم ـ زنگ علوم)

درس اول


خلاصه :

کلاس علوم پایه سوم ـ درس اول (زنگ علوم)  آشنایی با دسته بندی و انواع آن

بسم الله الرحمن الرحیم

در کلاس علوم این هفته چه گذشت

درس اول (زنگ علوم)

مطالبی که باید دانش آموزان در انتهای این درس از کلاس علوم فرا بگیرند شامل : مفهوم دسته بندی ، اهمیت دسته بندی و انواع آن است که فراگیری این مطالب همراه با انجام دادن فعالیت های تعیین شده است .

مرحله ی اول : تمامی دانش آموزان کتاب خود را برداشته و از صفحه ی ۹ تا ۱۲ را مطالعه می کنند .

مرحله ی دوم : صرفا از دانش آموزان درباره ی مطلبی که از کتاب خوانده اند ،  نظراتشان پرسیده می شود (بدون جمعبندی و راهنمایی معلم)

مرحله ی سوم : در این مرحله به هر گروه ( گروه ها ۳ الی ۴ نفره) یک بسته (کیت آزمایشگاهی) که در هر کدام انواع وسایل با تنوع رنگ ، جنس ، اندازه ، کاربرد و ... داده می شود و از دانش آموزان خواسته می شود تا آن ها را در دسته های دلخواه تقسیم کنند ( به بچه ها گفته می شود باید به گونه ای دسته بندی کنید که منطقی و قابل استدلال باشد) .

مرحله ی چهارم : بعد از دسته بندی تمام گروه ها ، کار متوقف و همه ی بچه ها بالای سر یک گروه جمع می شود و تمام اعضای گروه در باره ی دسته بندی خود توضیح می دهند .

مرحله ی پنجم : معلم از بچه ها درباره ی دسته بندیشان سوال می کنند و آن ها را روی تخته می نویسد ، سپس با هدایت و بیان مثال هایی ، تعداد و کیفیت این دسته بندی ها را افزایش می دهد . مانند : دسته بندی براساس رنگ ، اندازه ، کاربرد ، جنس و و...

مرحله ششم : بچه ها در گروه های خود باید براساس دسته بندی که معلم اعلام می کند عمل نمایند (مثلا معلم می گوید دسته بندی براساس کاربرد و یا جنس ، همه گروه ها باید بر همین اساس دسته بندی کنند .)

مرحله هفتم : بعد از چند دقیقه کار متوقف و همه بچه ها نوبتی دور یک میز جمع می شوند تا هم دسته بندی گروه های دیگر را ببینند هم سوال و جواب معلم از این گروه و سایر بچه ها را بشنوند و جواب دهند و هم اگر در کار دسته بندی نکته ای بود از زبان معلم بشنوند .

مرحله هشتم : در مرحله ی آخر پس از آموزش استفاده از جدول در دسته بندی به دانش آموزان یک کاربرگ داده و از آن ها خواسته شد تا در آن جدولی کشیده و بعد از انتخاب محیطی در منزل ( آشپزخانه ، اتاق ، هال و ...) به دسته بندی اشیاء آن بپردازند و هفته آینده به معلم علوم خود نتیجه ی کار را ارائه دهند تا پس از تایید در کتاب علوم چسبانده شود .

*اصل آموزش مبتی بر تلاش(یادگیری اکتشافی)

*اصل شادابی و نشاط

*آموزش بر مبنای یادگیری فعال

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران