معرفی

شماره ۹

گزارش فعالیت کلاس فکرانه ( گفتگو ) ۹


خلاصه :

گزارش هفتگی فعالیت‌های کلاس فکرانه خدمت شما عزیزان ارائه می گردد.

بازی فکری

عنوان : بازی معمای جنگل ، بازی دوز ایستاده

اهداف : 

بازی معمای جنگل

آموزش حل مساله
 تقویت هوش
 افزایش اعتماد به نفس
 تقویت دقت و تمرکز

 

بازی دوز ایستاده

  • تقویت قدرت خلاقیت
  • بهبود مهارت حل مسئله
  • تقویت هوش منطقی
  • افزایش اعتماد بنفس با درک توانایی انجام یک کار مهیج
  • تقویت هوش فضایی و تجسمی
  • تقویت مهارت سناریو سازی ذهنی
  • تقویت مهارت تفکر استراتژیک
  • تقویت نیمکره راست مغز

اصول پیش دبستان : مهارت های ذهن

اصول روش میزان : یادگیری مبتنی بر تلاش ، شادابی ونشاط

 

روش اجرا بازی معمای جنگل: 

یکی از بهترین روش های آموزش مهارت حل مساله به کودکان استفاده از بازی های معمای است. بازی معمای جنگل یک بازی بسیار عالی برای رده بندی سنی بالای پنج سال تا بزرگسال است که با داشتن یک دفترچه ی معما و فقط 4 قطعه ی پازل می تواند ذهن کودک را به خوبی پرورش دهد و هم باعث افزایش هوش و هم باعث تقویت اعتماد به نفس کودک می شود.

بازی معمای جنگل یکی از بازی های معمایی با رویکرد حل مساله برای کودکان است. این بازی شامل یک صفحه ی پلاستیکی چهار قسمتی به همراه 4 قطعه ی پازلی و یک دفترچه ی معماست. معماها در 4 سطح آموزشی، مبتدی، ماهر و استادی طبقه بندی شده اند که کمک می کند به تدریج ذهن کودکان برای حل مسائل پیچیده تر آماده شود و در حین بازی با کسب هر موفقیت باعث تقویت اعتماد به نفس کودک می گردد.

در این بازی بازیکنان باید قطعات پازلی را به گونه ای روی تصاویر صفحه بچینند که هیچ تصویری بجز آنچه که در معما خواسته شده دیده نشود.این فعالیت باعث می شود که کودک نگاهی از کل به جزء داشته باشد و بتواند عناصر مختلف تصویر را از هم تفکیک کند و از طرفی با گردش ها و دوران ها آشنا می شود و می آموزد که با چرخاندن و جا به جا کردن قطعات پازلی می توان نتیجه ی متفاوتی را مشاهده کرد.

بازی معمای جنگل بازی تا می تواند باعث تقویت دقت و تمرکز و همچنین افزایش هوش کودکان نیز شود.

 

روش اجرا بازی دوز ایستاده :

دراین بازی هر بازیکنی که بتواند ۴ مهره خود را به صورت مورب و یا افقی و یا عمودی مرتب کند برنده شده است. پس از پایان بازی، صفحه بازی را به سمت بالا بکشید و بچرخانید تا مهره ها از پایین صفحه به درون محفظه زیر صفحه بریزند. سپس صفحه را به شکل افقی در آورده و به صورت کشویی در جای خود قرار دهید.

مثل همه بازی هایی که به روش دوز طراحی شده است دراین بازی نیز طراحی و استراتژی صحیح برای ایجاد موقعیت دلخواه و همچنین بازی خوانی و حدس زدن تفکر طرف مقابل و هدایت بازی با بدست گرفتن ابتکار عمل از جمله ویژگیهای این بازی محسوب می شود.

در این بازی مهارتهای حل مساله، تفکر استراتژیک، سناریو سازی ذهنی، دقت و تمرکز، تفکر منطقی، نیمکره راست مغز، پشی بینی و … تقویت می شوند.

 

کامل کردن قصه

عنوان : قصه سوسک کوچولو

اهداف : افزایش اعتماد بنفس، افزایش دایره لغات ، افزایش خلاقیت ،دقت و تمرکز

اصول پیش دبستان : مهارت های کلامی

اصول روش میزان : یادگیری مبتنی بر تلاش ، خلاقیت

 

روش اجرا : 

 در این فعالیت از نوآموزان خواسته میشود تا قصه ای که مربی تعریف کرده را کامل کنند و پایان قصه از نظر آنها چگونه باشد.

دوست سوسک کوچولو
توی دیوار مدرسه، سوسک کوچولو تنها زندگی می کرد. او خیلی تمیز بود و در میان سوسک ها هیچ دوستی نداشت. خیلی دلش می خواست با بچه ها دوست شود. ولی خجالتی بود.یک شب سوسک کوچولو از تنهایی خوابش نبرد. صبح که شد، زیر چکه ی شیر حیاط حمام کرد. شاخک هایش را تاب داد. بال هایش را برق انداخت. موی پاهایش را شانه کرد. بعد از زیر در، داخل کلاس دومی ها شد.

بالای لوله ی بخاری نشستو منتظر بچه ها شد. بچه ها آمدند و کلاس شروع شد. سوسک کوچولو دلش می خواست پایین بیاید. ولی رویش نمی شد. ناگهان معلم از دختری سوال کرد. دختر نقاشی می کرد و درس را بلد نبود. معام اخم کرد. سوسک کوچولو دلش برای دختر سوخت. یک دفعه شجاع شد. وسط کلاس پرید و گفت: « خانم اجازه؟»ناگهان انگار زلزله شد. همه جیغ کشیدند و از کلاس بیرون پریدند. همه جز دختر نقاش. سوسک کوچولو با تعجب از او پرسید:« چرا این طوری شد؟ »
دختر دستش را دراز کرد و گفت: « زود قایم شو. بپر توی جیبم. »سوسک کوچولو به ناخن های سیاه دختر نگاه کرد. به روپوش کثیفش نگاه کرد. توی دلش گفت: « اگر میکروب داشته باشد چی؟ »

 

قصه گویی

عنوان : ولادت امام محمد باقر (ع)

اهداف :دایره لغات، آشنایی با سبک زندگی امامان ، تقویت حس شنیداری

اصول پیش دبستان : مهارت های زبانی و کلامی ، شناخت هویت ملی و نشانه های دینی

اصول روش میزان : اصل هویت ملی مذهبی

روش اجرا : 

به مناسبت  ولادت امام باقر (ع) برای نوآموزان قصه ای در مورد کودکی ایشان خوانده شد تا بچه ها بیشتر با زندگی امامان و دوران کودکی آنها آشنا شوند

 

مداحی و پویانمایی

عنوان : شهادت  امام هادی (ع)

اهداف : محبت به اهل بیت و آشنایی با زندگی امامان 

اصول پیش دبستان :شناخت هویت ملی و نشانه های دینی

اصول روش میزان : اصل هویت ملی مذهبی

روش اجرا : 

 در شروع کلاس از  نوآموزان در مورد مناسبت روز  سوال شد و بعد در مورد امام هادی (ع)  درباره نام ایشان پدر ایشان چندمین امام با بچه ها صحبت شد. در ادامه نوآموزان داوطلب مداحی کردند و برای بچه ها پویا نمایی در مورد زندگی امام هادی  (ع) و مهربانی ایشان نسبت به مردم پخش گردید.

 

 

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران