رویدادهای مدرسه

علوم دبستان

گزارش دو هفته اول کلاس علوم پایه سوم دبستان

دانشمندان جوان وارد می شوند!


خلاصه :

حیوانات، با اختلاف، بیشترین میزان علاقمندی را به خود اختصاص داد. جالب اینکه حتی بچه هایی که علاقمندی اولشان حیوانات نبود با شور و شوق خاصی درباره حیوانات صحبت می کردند.

گزارش دو هفته اول کلاس علوم پایه سوم دبستان

 

در جلسه اول بچه ها و معلم علوم خود را معرفی کردند و درباره علاقمندی هایشان در درس های علوم و پژوهش صحبت کردند. بعضی از بچه ها راجع به تجربیات شخصی و مطالعاتی که در حوزه مورد علاقه شان داشتند صحبت کردند. در این میان حوزه های حیوانات، فضا، زمین و بدن انسان بیشترین میزان علاقمندی را به خود اختصاص دادند. بخصوص حیوانات که با اختلاف بیشترین میزان علاقمندی را به خود اختصاص داد. جالب اینکه حتی بچه هایی که علاقمندی اولشان حیوانات نبود، با شور و شوق خاصی؛ درباره حیوانات صحبت می کردند.

لذا برآن شدیم که در جلسه بعدی(جلسه دوم کلاس سوم)؛ فیلم مستندی پیرامون زندگی حیوانات در شهر ها نمایش دهیم. از آنجا که زمان یک زنگ ما کوتاه تر از زمان لازم برای پخش کل این فیلم بود بخشی از فیلم باقی ماند. همانطور که انتظار داشتیم فیلم مورد توجه بچّه ها قرار گرفت بطوریکه در همان جلسه لابلای پخش فیلم؛ برخی مطالب مشابه فیلم را بچّه ها با دوستان و معلم شان در میان گذاشتند. پخش فیلم برای بچّه ها آنچنان هیجان انگیز بود که؛ در زنگ آخر همان روز با نظر معلم محترم راهنما جناب آقای ساداتی؛ یک کلاس آزاد با موضوع گفتگو پیرامون تجربیات بچه ها در موضوع حیات وحش تشکیل شد که خود آقای ساداتی یکی از تجارب شخصیشان را برای بچه ها تعریف کردند. خود بچّه ها در ادامه در کلاس فعال بودند و تجربیات متعددی را با هم گفتگو می کردند.

در جلسه سوم کلاس علوم؛ بچه ها با کتاب به کلاس آمدند و مبحث «زنگ علوم» (فصل اول کتابشان) را خواندند و با معلم علوم پیرامون آن گفتگو کردند. به این ترتیب با سازوکار یک مشاهده علمی که با یادداشت برداری و طبقه بندی اطلاعات به دست آمده، همراه بود؛ بیش از پیش آشنا شدند.

در جلسه چهارم معلم علوم مطلب جلسه قبلی را با کمک بچه ها، یادآوری کرده و تذکّری در رابطه با یکسان بودن معیار در هر مورد طبقه بندی، ارائه کردند. سپس ادامه فیلم مستند پخش شده در جلسه دوم به نمایش درآمد و باز در فواصل مناسب گفتگوی کوتاهی با بچه ها انجام شد. ضمناً در ادامه با توجه به محتوای فیلم اشاره ای به حفاظت و غنی سازی محیط زیست، بخصوص در محیط زندگی خودمان (شهر) شد. بچّه ها قدری در این خصوص اندیشیدند و راه حل ارائه دادند. سپس با تماشای قسمت آخر فیلم با روش های ابتکاری در شهر های میلان و سنگاپور بیشتر آشنا شدند.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران