رویدادهای مدرسه
پروژه گروهی در بین دانش آموزان کلاس اول
ساخت و اختراع وسیله و حرکت با انرژی باد در کلاس اول
تعامل بین دانش آموزان فوق العاده بود
خلاصه :
ساخت وسیله ای که با انرژی باد حرکت میکند پروژه گروهی برای کلاس اول در اواخر سال گذشته برای دانش آموزان تعریف شدپروژه گروهی برای کلاس اول در اواخر سال گذشته برای دانش آموزان تعریف شد
در ابتدا دانش آموزان گروهبندی شدند و 10 گروه تشکیل شد.سپس توضیحات در رابطه با قوانین کار ،نحوه اجرا و چگونگی برنامهریزی ،برای دانش آموزان بعنوان پیش فرض برای آمادگی ذهنی ارائه شد.
قرار بر این شد که گروهها در طول هفته جلساتی را با یکدیگر پیرو کار گروهی شان داشته باشند.بنابر همین موضوع تعدادی از این جلسات را در کلاس بهصورت عمومی تدارک دیده شد و بقیه جلسات قرار شد خود دانش آموزان در فواصل خالی و استراحت بین کلاسها انجام پذیرد.
تعداد 5 جلسه برای اینکار بهصورت رسمی در کلاس تعریف شد و در زمان های مختلفی برگزار شد و در هر جلسه تذکرات و نکاتی راجع با اجرای پروژه به دانش آموزان ارائه میشد.
در جلسه اول بنا بر این شد که هر گروه یک اسم را برای گروه خودشان انتخاب کنند و هماهنگی های اولیه توسط سرگروه مشخص شد تا بتوانند راحت تر با هم کار کنند.در ادامه این جلسه دانش آموزان باید وسیله ای جهت ساخت را برای پروژه خود انتخاب میکردند و همچنین نامی را برای وسیله خود انتخاب نمایند . در آخر تمامی مواردی که مشخص شد را در برگه ای که شامل : نام گروه ، نام سرگروه، نام اعضاء گروه ، نام وسیله را یادداشت کردند.
د رجلسه دوم قرار شد که یک نقشه راه برای اجرای کار خود نقاشی کنند و شکل وسیله و چگونگی ساخت آن و اجزای تشکیل دهنده آنرا تعیین کنند و سر گروه تقسیم وظایف را انجام داده و به هر یک بخشی از کار را بسپارد.
جلسه سوم،چهارم و پنجم:پیگیری سرگروه از بقیه اعضای گروه به جهت آوردن وسایل مورد نیاز ساخت وسیله صورت گرفتو همچنین شروع به گفتگو برای چگونگی ساخت وسیله و همچنین بررسی نواقص وسایل و اینکه از چه وسایلی به جهت سبک بودن آن و بالا بردن سرعت و نیز دوام وسیله و ... استفاده کنند.
در این سه جلسه آخر گروهها شروع به ساخت اولیه وسیله خود شدند تا اشکالات احتمالی آنرا مورد بررسی قرار دهند (آزمون و خطا) و چند گروه بعد از گذشت این زمان به نتیجه رسیدند که وسایل آنها در مقابل کاری که میخواهند انجام انجام دهند مناسب نیست و تغییر رویه داده و از نو شروع به برنامهریزی کردند.همچنین گروههای دیگر تقریبا توانستند با موفقیت وسیله خود را به انتها برسانند و چندین بار آنرا امتحان کردند که مطمئن شوند که درست کار میکندو حتی در مواردی چند موضوع مختلف برای این گروهها طرح میشد بدین صورتکه حالا که وسیله شما کامل شده چگونه میتوانید سرعت آنرا کنترل کنید (کم یا زیاد شدن سرعت)و اینکه آیا قابلیت حمل وسیله را دارد ؟ تا چه وزنی را تحمل میکند؟و از این دست سوالات.
روز اجرای پروژه از راه رسید و دانش آموزان شادمان از این روز و اجرای پروژه خود بودند.
هر یک از گروهها همراه با وسایل خود در گوشه ای از کلاس مستقر شدند .تعدادی ابزار هم توسط آقاها در اختیار آنها قرار داده شد و بنا براین شد که ظرف مدت 1 ساعت کار خود را بسازند.
بلافاصله با شور و هیجان فوق العاده بالا در محل های تعیین شده استقرار پیدا کردند و با جدییت شروع به آماده سازی وسیله خود کردند.
هر گروه در بین راه نیاز به یک سری وسایل و ابزار هایی پیدا میکرد که آن ابزار ها در اختیار گروه دیگری بود یا جزء وسایلی بود که گروه های دیگر خودشان آورده بودند .اینجا دانش آموزان با یکدیگر تعامل میکردند و وسایل را به یکدیگر قرض میدادند.
هر گروه که کارش به اتمام می رسید اعلام میکرد و برای بازدید کار او مراجعه شد و اگر نقصی در وسیله او مشاهده میشد با راهنمایی وقت مجددی برای تصحیح آن داده میشد و مجدد مشغول کار می شدند تا اینکه وقت به اتمام رسید
همگی گروهها جمع شدند و یکی یکی برای توضیح پروژه شان اماده شدند
سرگروه شروع به توضیحات میکرد و اگر نیازی به توضیحات تکمیلی بود بقیه اعضای گروه صحبت میکردند.