مقالات

هوش درون فردی


خلاصه :

افرادی که دارای هوش درون فردی بالایی هستند، آگاهی خوبی از وضعیت هیجانی، احساسات و انگیزه‌های خود دارند!

  • تعریف:

هوش درون فردی در واقع استعداد آگاهی از احساسات، عواطف و هیجانات خود است و استعداد جداسازی، شناسایی و به کارگیری آن‌ها به عنوان وسیله‌ای برای درک و هدایت رفتارها را شامل می‌شود. شکل ابتدایی این هوش، شامل استعداد تشخیص احساسات خوشایند از ناخوشایند و بر اساس آن تصمیم به درگیر شدن و یا عقب‌نشینی کردن در یک موقعیت می‌باشد. در سطوح بسیار پیشرفته، هوش درون فردی به فرد اجازه می‌دهد مجموعه‌ای از احساسات پیچیده و بسیار متفاوت را شناسایی کند و نمادین سازد. این هوش به فرد کمک می‌کند تا به دقت به درون خود بنگرد و ببیند که چه باید بکند. علاوه بر آن این هوش به افراد کمک می‌کند تصمیم بگیرند که چه شیوه‌ای در زندگی برگزینند.

  • ویژگی‌های افرادی که از هوش درون ­فردی بالایی برخوردارند:

افرادی که دارای هوش درون فردی بالایی هستند، آگاهی خوبی از وضعیت هیجانی، احساسات و انگیزه‌های خود دارند. این افراد از خودآزمایی، تخیل روزانه، کند و کاو کردن روابط خود با دیگران و برآورد توانایی‌های فردی خود لذت می‌برند. این افراد توجه زیادی به احوالات درونی خود داشته و اغلب احساس عميقي از عزت‌نفس، استقلال و آرزوهای بزرگ دارند. متفكر، مستقل، خودمدار و سياستمدارند. قاطعانه از احساس، اعتقاد و انگيزه خود دفاع مي‌كنند. مسئوليت اعمال خود را مي‌پذيرند و محدوديت‌هاي خود را قبول دارند. در پي بازخورد اعمال خود در ديگران هستند. در حوزه‌ای كه مي‌دانند در آن ضعيفند، فعاليت مي‌كنند و بر هدف بزرگي كه در سر مي‌پرورانند پافشاري مي‌كنند. از عدم موفقيت سر خورده نمي‌شوند. در تحلیل نقاط قوت و ضعف خود مهارت دارند و از تجزیه و تحلیل نظریه‌ها و ایده‌ها لذت می‌برند. این افراد خودآگاهی بالایی داشته و از ریشه‌ی انگیزه‌ها و احساسات خود درک بالایی دارند.

  • توصیه‌هایی به والدین، برای تقویت هوش درون ­فردی در فرزندانشان:
  1. مطالعه متونی که باعث افزایش شناخت انسان از خود و ماهیت وجودیش می‌شود را به فرزندتان توصیه کنید. (مثل: قرآن، کتب فلسفی، اشعار مولانا)
  2. برای فرزندتان دفتری تهیه کرده و از او بخواهید که تا حد ممکن به صورت مستمر خاطراتش را بنویسد.
  3. باور فرزندتان را در موارد و موقعیت‌های مختلف جویا شوید و در مواقع لزوم به آن‌ها کمک کنید تا به اصلاح آن‌ها بپردازند.
  4. خود کنترلی را به فرزندان خود بیاموزید.
  5. زمینه‌ی یادگیری چیزهای جدیدی از قبیل یک مهارت، یک زبان، یا یک بخش علمی را که مورد علاقه فرزندتان هست برای او فراهم کنید.
  6. فرزندتان را به انجام بازی‌هایی که باعث تقویت هوش درون فردی می‌شود تشویق نمایید. (مثل بازی Beyoun Eyes)
  7. از فرزندتان بخواهید تا برای خودش اهداف کوتاه و دراز مدتی را تعیین و سپس آن‌ها را دنبال کرده و به انجام برساند.
  8. از فرزندتان بخواهید تا هر شب قبل از خواب به مدت چند دقیقه به کارهایی که در طول روز انجام داده است بیاندیشد.

 

  • ضعف در هوش درون فردی ممکن است مشکلات زیر را برای فرزند شما به همراه داشته باشد:
  1. سردرگمی و عدم توان تشخیص اهداف اصلی خود
  2. بحران هویت، به دلیل عدم شناخت و درک کافی از خود
  3. کمبود در هوش درون فردی ممکن است به کمبود در هوش میان فردی نیز بیانجامد، زیرا کسی که شناخت درستی از خود ندارد، در نتیجه نمی­تواند شناخت کاملاً درستی از افراد دیگر نیز داشته باشد.
  4. به دلیل عدم توانایی در تجزیه و تحلیل احساساتش و کاربرد آن در مواقع درست، در موقعیت‌های سخت ممکن است واکنش‌های درستی از خود نشان ندهد.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران