مقالات

هشت مهارتِ پـایه که برای ورود به کلاس‌اول «مـفید» خواهد بود


خلاصه :

از همین حالا به جمع کلاس‌اولی‌ها بپیوندید.

تابستان به نیمه‌ی خود رسیده است و کم‌کم باید آماده‌ی ورود به فصل پاییز باشیم. پاییز و ماه مهر را، با خاطراتِ مدرسه می‌شناسیم و شاید خاطره‌انگیزترین پاییز زندگی‌مان، روزهایی بود که باید به کلاس اول می‌رفتیم..

حالا فرزند شما در آستانه‌ی ورود به کلاس اول است. می‌خواهیم به او کمک کنیم تا پایه‌ی اول برایش همیشه شیرین و جذاب باشد. توصیه‌ی مربیان کلاس‌اول، رسیدن نوآموز به مهارت‌های پیش‌نیاز برای خواندن، نوشتن و محاسبات است که اگر هم نرسد، اتفاق خاصی نمی‌افتد؛ ما دو هفته‌ی اول را به رشد به این مهارت‌ها اختصاص می‌دهیم. جمله‌ی «اتفاق خاصی نمی‌افتد» را به خاطر داشته باشید که نیاز به تاکید مجدد نباشد!

 

این مهارت‌ها چیست؟

هشت مهارتی که در ادامه می‌خوانید، الزامی نیستند ولی در زمره‌ی مهارت‌های پایه هستند. فعلا با این مهارت‌ها آشنا شوید ولی در این زمینه اقدامی نکنید. روزهای آینده به شما راهکارهایی خواهیم داد که باعث رشد این توانایی‌ها در فرزند شما خواهد شد.

 

  • قلم گرفتن صحیح:  اینکه بتواند یک مداد و یا هر قلم دیگری را به شکل صحیح استفاده کند. این مهارت در دست‌خط و دست‌ورزی بچه‌ها تاثیر به‌سزایی دارد.

 

  • حافظه‌ی دیداری خوب: آیا فرزند شما جزئیات تصاویر را به خاطر می‌سپارد؟ آیا می‌تواند کلمات را با توجه‌ به تصویری که قبلا داشته است، بخواند؟ این قابلیت مهم، در یادگیری سریع نشانه‌ها خودش را نشان می‌دهد و در هر کودکی به راحتی قابل رشد و ارتقاء است.

 

  • دست‌ورزی مناسب: توانایی استفاده از عضلات دست و انگشتان برای نقاشی، نوشتن و یا هر کار دیگری که به دستان کودک مربوط است. دست ورزی خوب از نارسانویسی، درشت نویسی و بدخطی جلوگیری می‌کند.

 

  • دقت و تمرکز متوسط:کودک شما چه قدر روی کارش تمرکز دارد؟ چه قدر به جزئیات اطرافش دقت می‌کند؟ البته که کودکان بسیار پرانرژی هستند و «حواس پرتی» برای این سن کاملا بدیهی است اما لازم است کم‌کم این مهارت را در آن‌ها افزایش دهیم.

 

  • شناخت شکل نوشتاری نام خودش: بهتر است قبل از ورود به دنیای الفبای فارسی و یادگیری خواندن و نوشتن، کودک نام خودش را بشناسد و حتی بتواند آن را کل‌نویسی و بازنویسی کند. البته قطعا این به معنای آموزش مستقیم از طرف شما نیست. می‌توانید با یک بازی خلاقانه کاری کنید که فرزندتان هرجا نام خودش را دید، به راحتی بشناسد.

 

  • شناخت برخی از کلمات ساده: برای یک نوآموز پیش‌دبستان که کمتر از دو ماه دیگر به پایه‌ی اول قدم می گذارد، بسیار لذت بخش خواهد بود که بتواند کلماتی مثل آب، بابا، نان، مادر و... را بشناسد و کل‌خوانی کند. کل‌خوانی یعنی توانایی خواندن کلِّ نوشته، بدون شناخت الفبای آن که در واقع مقدمه‌ی یادگیری نشانه‌های فارسی است. باز هم تاکید می‌کنیم نیازی به ورود به حوزه‌ی الفبا و خواندن ندارید، کارت‌نوشته‌هایی در بازار وجود دارد که به روش بازی کودکان را با کلیت یک کلمه آشنا می‌کنند.

 

  • علاقه‌مند بودن به کتاب و کتاب‌خوانی : فرزند شما چه‌قدر به کتاب علاقه دارد؟ اصلا با کتاب آشناست؟ تا به حال چه کتاب‌هایی را برای او خوانده‌اید؟ از دو ماه دیگر او صاحب چند کتاب درسی خواهد بود که یار و همراه او تا آخر سال است؛ پس بهتر است به کتاب و کتاب‌خوانی علاقه‌مند شود.

 

  • شناخت برخی از علائم و نمادها: فارسی اول دبستان با علامت‌ها شروع خواهد شد. اصلا انسان اولیه با علائم شروع کرد و کم‌کم خط را اختراع کرد. بچه‌های میزان نیز همین مسیر را طی خواهند کرد. منظور از علائم، تابلوهای راهنمایی و رانندگی، نمادهای شبکه‌ها و برخی از محصولات رایج است که بچه‌ها را با مفهوم نماد آشنا خواهد کرد.

 

 

یادآور می‌شویم این مطلب صرفا به منظور آشنایی شما با مهارت‌های پیش‌نیاز کلاس اول است و راهکارهای لازم برای رشد این مهارت‌ها در روزهای آینده به اطلاع شما خواهد رسید. [ان‌شاءالله]

 

 

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران