محتوای درسی

تاریخ

فتح مصر

فتح مصر توسط مسلمانان


خلاصه :

فتح مصر کشور متمدن آن زمان توسط عمروبن عاص با صلح و جنگ

زمینه های تاریخی فتح مصر به دست عمروبن عاص

عمروبن عاص در دوران جاهلیت برای تجارت به مصر رفت و آمد می کرد و آبادانی و نعمت های فراوان آنجا را دیده بود،از این رو به خلیفه عصر(عمر) پیشنهاد کرد و گفت:فتح آن مایه نیرومندی مسلمانان است و این که اگر مصر در دست رومیان باشد نفوذ عرب در شام و فلسطین پیوسته در خطر خواهد بود.از طرفی وضعیت سوق الجیشی مصر که آن را به منزله دروازه شام و حجاز قرار داده بود،زمین حاصلخیز گندم زایش که آن را انبار آذوقه فلسطین به شمار می آورد،اهمیت پایتخت اسکندریه که مرکز نیروی دریایی روم بود و هم از این نظر که مدخل سواحل آفریقای شمالی بود. همه این ملاحضات سبب شده بود که عربان در آغاز توسعه و پیشرفت خود به مصر توجه خاص داشته باشند وعمروبن عاص که راه های مصر را به خوبی میشناخت به جستجوی میدان عملی بود که در آنجا از رقیب خود خالد سبقت گیرد.

حال به فتح بخش زیادی از مصر می پردازیم که توسط پیمان نامه صلحی انجام گرفت که عمروبن عاص آن را صورت داده بود.

پیمان صلح

این امان نامه است که عمروبن عاص به مردم مصر میدهد:

*نفوس و احوال و کلیسا و صلیب و دشت و دریای مصریان در امان است و چیزی از آن کم نمیشود و نوبیا با آنها ساکن نمیشوند.

*خطای دزدانشان به عهده خود آنان است و ما در این مورد تعهدی نداریم.

*هرکس از نوبیان و رومیان این صلح را بپذیرد از حقوق یکسان مانند مصریان برخوردار است و کسانی که نپذیرند در امان هستند که از سلطه ما خارج شوند تا به جایگاه خویش رسند.

*مردم مصر پس از پیمان صلح،اگر افزایش نهرشان به پنجاه هزار رسید باید جزیه(مالیات غیر مسلمانان)دهند.

*آنچه بر عهده مصریان است،باید در سه نوبت و هر بار یک سوم از آن را بپردازند.

 

در فتح مصر این سرزمین،ما در کنار ایثار و فداکاری و صداقت مسلمانان، با یکی از چهره های دساس تاریخ اسلام آشنا می شویم که چگونه به دنبال نیات پلید و مقاصد خویش در  دست یافتن به امارت مصر بوده است،او که مصر را به خوبی میشناخت از آن شد که آنجا را از آن خود نماید.

عمروبن عاص به عنوان فاتح و اولین حاکم مصر،مبلغ و نماینده اسلام هم بود و بدیهی است که اسلامی را که او به مردم مصر معرفی نماید با فرهنگ اصیل اسلامی مغایرت دارد و الگویی که وی در رفتار خویش از اسلام ترسیم می نماید،با الگو های اسلامی تفاوت آشکار دارد.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران