آموزش

آزمایش در خانه

آزمایش انجماد سریع آب


خلاصه :

در این آزمایش ما می توانیم انجماد سریع آب را از نزدیک و به صورت مستقیم مشاهده کنیم.

🔻 همه ما تاکنون آب را در حالت های مختلف در طبیعت مشاهده کرده ایم. همچنین بارها پیش آمده است که ذوب شدن یخ، تبخیر آب یا میعان آب (تشکیل قطرات آب از بخار آب) را از نزدیک ببینیم. با این حال، انجماد آب معمولا در درون فریزر اتفاق می افتد و ما مستقیما نمی توانیم آن را مشاهده کنیم. در این آزمایش ما می توانیم انجماد سریع آب را از نزدیک و به صورت مستقیم مشاهده کنیم.

🔻 در این آزمایش ابتدا لازم است یک ظرف فلزی (ترجیحا استیل) را برای مدتی در داخل فریزر بگذاریم. وقتی دمای ظرف همدما با دمای فریزر شد، ظرف را بیرون می آوریم و به سرعت، مقدار بسیار کمی آب (حدود یک قاشق) در داخل آن می ریزیم و آن را به گونه ای در داخل ظرف می چرخانیم تا در تمام سطح داخلی پخش شود. در این زمان می توانیم مشاهده کنیم که یک لایه یخ بسیار نازک در درون ظرف تشکیل شده است که با کمک یک کارد می توانیم آن را از کف ظرف جدا کنیم. ( ▶️ ویدیوی کوتاهی از آزمایش انجام شده به پیوست آمده است)

🔻 این احتمال وجود دارد که پس از انجام آزمایش به نتیجه مورد نظر نرسید و نیاز به چند بار تکرار آزمایش باشد. در این خصوص چند نکته یادآور می شود:

  1.  نتیجه نگرفتن در آزمایش های تجربی در همان ابتدا ، امری کاملا طبیعی است. پس از تلاش برای گرفتن نتیجه دلسرد نشوید و آزمایش را مجددا تکرار کنید. خود این تکرار آزمایش به بهتر شدن درک دانش آموزان از آزمایش های تجربی کمک می کند.
  2.  شاید ظرف فلزی به اندازه کافی سرد نشده یا دمای فریزر آن طور که باید پایین نیست. هر چه دمای فریزر پایین تر باشد بهتر است.
  3.  شاید ظرف فلزی شما کوچک است. هر چه ظرف فلزی بزرگ تر باشد، انتقال حرارت آب به ظرف و یخ زدن آب، بهتر صورت می گیرد.
  4.  مقدار آب را کمتر کنید. بدیهی است هر چه مقدار آب کمتر باشد، بیشتر تحت تاثیر سرمای ظرف قرار می گیرد.
  5.  شاید لازم باشد ظرف فلزی دیگری را امتحان کنید. معمولا ظروف استیل به دلیل انتقال حرارت بالاتر، برای این کار مناسب تر اند.

اقا ما این هم انجام دادیم

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران