محتوای درسی

بررسی

هوا ، اهمیت آن و آلودگی هوا

موضوع کنفرانس درس انسان و محیط زیست


خلاصه :

بدون تردید نیاز به هوا برای ادامه ی زندگی ، بیش از هر چیز دیگری است  ...

 اهمیت هوا فقط به دلیل تنفس کردن موجودات زنده نیست، بلکه وجود هواکره درحفاظت از آنها در برابر اشعه های خطرناک خورشید نیز نقش مهم و اساسی ایفا می نماید. در گذشته، دغدغه های مردم فقط تأمین نان و آب بود، اما امروزه با  فعالیت های صنعتی و افزایش مصرف انرژی و  توسعهٔ وسایل نقلیه داشتن هوای پاک و سالم نیز، به این دغدغه ها افزوده شده است.  آلودگی هوا درمناطق شهری، یکی از پیامدهای صنعتی شدن زندگی انسان است که از حدود سیصد سال قبل شروع و روز به روز بر میزان و شدت آن افزوده می شود. 

آلودگی هوا یعنی حضور یک ، چند و یا مخلوطی از آلوده کننده های مختلف در هوای آزاد ، به اندازه ای است که برای انسان مضر بوده و یا موجب زیان رساندن به حیوانات ، گیاهان و اموال شود.

عوامل اصلی تشدید آلودگی هوا :

  • زیاد شدن تعدادشهرها و ترویج فرهنگ شهرنشینی 
  • گسترش ترافیک شهری 
  • توسعه سریع اقتصادی 
  • افزایش مصرف انرژی در بخشهای دیگر

منابع آلاینده هوا به دو دسته طبیعی و انسانی تقسیم می شوند.

انسان ها با فعالیت های غیرعلمی خود باعث تشدید آلودگی هوا می شوند. مهم ترین آلاینده های هوا شامل دود، گردوغبار، گازها، ترکیبات بدبو، مواد رادیواکتیو، مواد شیمیایی زیان آور یا هر ماده دیگر موجود، در هوای آزاد می شود. این آلاینده ها، به صورت: اکسیدهای گوگرد، نیتروژن و کربن، هیدروکربورها، اکسیدهای فتوشیمیایی، ذرات معلق مایع، جامد و مواد رادیواکتیو در هوا وجود دارند.

یکی از مهمترین عوامل آلودگی هوا ، پدیده وارونگی دما است. این پدیده زمانی رخ می دهد که لایه ای از هوای گرم  ، بالای هوای سرد مجاورت کره زمین قرار می گیرد. درچنین شرایطی پایداری هوا ایجاد می شود و به جای آنکه با افزایش ارتفاع کاهش دما داشته باشیم  ؛ تا چند صد متر از سطح زمین با افزایش ارتفاع  ، افزایش دما خواهیم داشت.

راه های کاهش آلودگی هوا :

  1.  استفاده از حمل و نقل عمومی
  2. بررسی خودرو به طور منظم
  3. تنظیم باد لاستیک اتومبیل
  4. استفاده از انرژی خورشیدی
  5. خرید محصولات ساخته شده از مواد بازیافتی
  6. خرید وسایل نقلیه کم مصرف و کارآمد

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران