معرفی
کاردستی در پایه دوم و اهمیت آن
کاردستی در کلاس دوم
خلاصه :
کاردستی برای کودکان می تواند به عنوان یک ابزار مهم در رشد و پرورش و خلاقیت آنان عمل کند. می توان به جرات گفت ، ساخت کاردستی برای کودکان کمتر از حل و پاسخگویی به سوالات درسی تاثیرگذار نیست .کاردستی برای کودکان می تواند به عنوان یک ابزار مهم در رشد و پرورش و خلاقیت آنان عمل کند. می توان به جرات گفت ، ساخت کاردستی برای کودکان کمتر از حل و پاسخگویی به سوالات درسی تاثیرگذار نیست . ساخت کاردستی برای کودکان به تمرکز فکری و رشد و شکوفایی خلاقیت انان کمک می کند .
مطالعات روانشناسان درباره خلاقيت نشان داده است که خلاقيت نيز همانند ساير جنبههاي انسان از الگويي پيروي ميکند. به نظر آنها خلاقيت در اوايل زندگي و ابتدا در بازي کودک ظاهر ميشود و به تدريج در جنبههاي ديگر زندگي از قبيل کار ، مدرسه ، فعاليتهاي تفريحي و مشاغل تجلي ميکند.
در همین راستا در کلاس دوم دبستان میزان برای ترغبت دانش آموزان به ساخت کاردستی در صبحگاه و در صورت نیاز زنگ ناهار زمان مناسبی اختصاص داده شده است .
دانش آموزانی که کاردستی ساخته اند ، کارساخت های خود را به بچه ها نمایش می دهند و درباره ی مراحل ساخت و ایده و مورد استفاده آن در جمع دوستانشان صحبت می کنند و در صورت علاقه می توانند کاردستی خود را در زنگ تفریح در اختیار دوستانشان ( برای یاد دادن ساخت آن و یا بازی و ... ) قرار دهند .
در بعضی مواقع نیز به علت استقبال زیاد بچه ها و تعداد زیاد کارهای ساخته شده غرفه های کاردستی راه اندازی می شود و دانش آموزان به صورت نمایشگاهی به تماشای کارهای دوستانشان می پردازند .
عوامل تسريعکننده در رشد خلاقيت
وقت: کودکان براي خلاق شدن وقت زيادي لازم دارند تا با افکار و مفاهيم درگير شوند و با آنها بازي کنند و آنها را به اشکال نو و ابتکاري در آورند .
رغيب و تشويق: کودکان براي خلاقيت و خلاق بار آمدن به تشويق و ترغيب نياز دارند و انتقاد مانع خلاقيت ايشان ميشود .
مواد: بديهي است وجود مواد گوناگون مثلا کاغذ ، خمير و...براي تحريک خلاقيت در کودکان ضرورت دار .
محيط محرک: محيط خانه و مدرسه بايد با تشويق و راهنمايي کودکان در کاربرد مواد و اشيا ، خلاقيت ايشان را بر انگيزد .
روابط غير انحصاري والدين کودک: والديني که نه حامي افراطي و نه انحصارگر افراطي فرزند خود هستند، طبعا او را به استقلال و اتکا به خويش تشويق خواهند کرد و اين دو تاثير بيشتري در خلاقيت دارند .
روشهاي پرورش کودک:روش آزاد منشانه و آسانگير در پرورش کودکان درخانه و مدرسه خلاقيت را تسريع ميکند، در صورتي که سختگيري از آن جلو گيري ميکند .
فرصت کسب معلومات : خلاقيت در خلا انجام نميگيرد ، بلکه مستلزم کسب معلومات است که زير بناي خلاقيت بشمار ميرود .
محمدحسین فقیهی رضایی
۴ سال پیش
علی اکبریان
۴ سال پیش
سهیل غلامی شیروان
۴ سال پیش