زنگ تغذیه در کلاس دوم

زنگ تغذیه در کلاس دوم دبستان پسرانه

اهمیت تغذیه سالم در کودکان


۰۲ اسفند ۱۳۹۸ / ۰۱:۰۸:۴۱
۱۶۷


اهمیت تغذیه مناسب در کودکان بیشتر از بزرگسالان است و هر گونه فقدان در این زمینه مشکلات جبران ناپذیری را به وجود می آورد.

با توجه به اهمیت تغذیه و بخصوص صبحانه در رشد و یادگیری بچه ها ، در کلاس دوم اولین زنگ تفریح (از ساعت ۸:۴۵ تا ۹ ) به تغذیه و صبحانه اختصاص داده شده است که تمامی دانش آموزان در این زمان باید یکی از تغذیه های خود را میل نمایند در ضمن بر تغذیه سالم اعم از شیر ، میوه ها و لقمه های خانگی تاکید و تشویق صورت میگیرد . در زیر به بعضی از ویتامین های مورد نیاز کودکان اشاره می شود . 

هر کودک و نوجوان برای رشد جسمی خود و از همه مهمتر ایجاد سلول جدید در بدن و همچنین داشتن استخوان های قوی و درشت نیاز به کلسیم، پروتئین و روی دارد که میبایست در برنامه غذایی اش گنجانده شود. اهمیت تغذیه مناسب در کودکان بیشتر از بزرگسالان است و هر گونه فقدان در این زمینه مشکلات جبران ناپذیری را به وجود می آورد.
به این خاطر که یک سری از سیستم ها در کودکان همچنان در حال تکامل میباشند لذا به بررسی مواد و املاح مورد نیاز کودکان و نوجوانان میپردازیم :

• ویتامین ث

ویتامین ث به عنوان یک آنتی اکسیدان و ضد بدخیمی های خونی و ترمیم و بهبودی از زخم ها و جلوگیری از ابتلا به عفونت های تنفسی مثل سرماخوردگی و عفونت های گوارشی مثل گاستروانتریت نقش فوق العاده ای را ایفا میکند. مرکبات، توت فرنگی، کیوی، گوجه‌فرنگی و سبزیجات مانند کلم بروکلی سرشار از ویتامین ث می باشند.

• ویتامین آ

ویتامین آ در سلامت پوست، قدرت بینایی و تقویت سیستم ایمنی بدن کارساز است. بهترین منابع ویتامین آ شامل شیر، پنیر، تخم مرغ و سبزیجات زرد و نارنجی مانند :هویج، کدو و سیب زمینیهستند.
• ویتامین های گروه ب از جمله ب1، ب2،ب12،ب6 ،اسید فولیک، بیوتین و نیاسین
در تشکیل گلبول های قرمز و خونسازی و تولید انرژی بسیار مفید و حیاتی هستند. بهترین منابع آن گوشت، مرغ، تخم مرغ، ماهی، شیر، آجیل، پنیر و سویا هستند.

• ویتامین د

به عنوان عامل تعیین کننده در رشد استخوان ها و دندان ها است. نکته ی قابل توجهی که در رابطه با این ویتامین وجود دارد این است که این ویتامین از همان روزهای ابتدای تولد برای کودکان توسط پزشک تجویز میشود چرا که شیر مادر نیاز کودک را پاسخگو نیست و همچنین در کودکانی که رشد سریع دارند حتما باید بعنوان مکمل مصرف شود چرا که میزان ویتامین دی موجود در مواد غذایی پاسخگوی نیاز آنها نبوده و مکمل از ابتلای کودک بهبیماریهای استخوانی مانند راشیتیسم جلوگیری می کند. منابعی مانند شیر، پنیر و ماست و زرده ی تخم مرغ و روغن ماهی غنی از ویتامین د هستند.

• ویتامین ایشیر

اثرات ضد سرطانی داشته و در خونسازی و سلامت ریه ی کودکان نقش مفید دارد.

• املاحی مانند روی و آهن

در رشد و تکامل نقش حیاتی داشته و در صورت کمبود، کودک به عقب ماندگی های ذهنی و جسمی دچار شده و کم‌خونی های عارضه‌دار را به دنبال دارد. پرخاشگری، اضطراب، خواب زیاد یا کم به طور غیر عادی، بی حال و ضعف از علائم کم خونی هستند که ۵۰ درصد کم خونی ها ناشی از کمبود آهن است. منابع خوب برای آهن، گوشت قرمز، بوقلمون، اسفناج و حبوبات و آلو بخارا هستند. روی مهم ترین ماده معدنی در بدن میباشد که در رشد استخوان ها، افزایش اشتها و ترمیم زخم ها و کمک به تقویت حس چشایی و بویایی و تنظیم خواب و رشد عمومی بدن بسیار مفید است.

برچسب‌های این مطلب:

دوم دبستان (پسرانه) مناسبت‌ها



نمايش ديدگاه‌هاي بيشتر

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.