روش میزان
پاسخ به سوالاتی درباره روش میزان
در این روش دانش آموزان بی انگیزه دچار مشکل نمی شوند؟
سوالات و شبهات خود را با ما در میان بگذارید ...
خلاصه :
چه روشهایی برای ایجاد انگیره در این افراد به کار میرود ؟با عنایت به این که انگیزههای درونی به مراتب سودمندتر از انگیزههای بیرونی در روشهای سنتی است (نمره، توبیخ و ...) اما آیا در این روش دانشآموزان بیانگیزه دچار مشکل نمیشوند؟ چه روشهایی برای ایجاد انگیره در این افراد به کار میرود ؟
انگیزشهای بیرونی مثل نمره و توبیخ و ... راه حل های کوتاه مدت و موقت و عمدتا در دراز مدت مخرب است ، چراکه انگیزه امری درونی است و متاسفانه در روشهای متداول، با محرکهای کاذب بیرونی انگیزههای افراد را تخریب میکنند. در صورتی که در روش میزان امکان برنگیختن انگیزشهای درونی متنوع و مطابق با شخصیتهای مختلف قابل تحقق است. انگیزههایی از قبیل : تحریک حس کنجکاوی، آینده نگری، ایجاد احساس نیاز، بلندپروازی، بها دادن به حس استقلال طلبی، انگیزشهای عقیدتی و مذهبی، بهادادن به استعدادهای واقعی و نهفته افراد، انطباق توقعات با تواناییهای افراد، شناسایی و برطرف کردن اعتیادهای زیستی یا رفتاری دانشآموز، شناسایی و برطرف کردن اختلالات یادگیری و .... . جالب است که در روش میزان از همان هفتههای ابتدایی سال تحصیلی بیانگیزگی افراد مشخص شده، مشاوران و معلمین راهنما میتوانند با دقت و در زمان بیشتر به دانشآموزان کمک رسانده و آنها را هدایت تحصیلی نمایند.