آموزش

ناگفته هایی درباره روش میزان

برکات فراگیری دروس مبتنی بر تلاش دانش آموز

سوالات و شبهات خود را با ما در میان بگذارید ...


خلاصه :

در روش میزان سوگیری مدرسه، به سمت یادگیری مبتنی بر تلاش و اراده دانش آموز است.

در روش میزان فراگیری دروس مبتنی بر تلاش دانش ­آموز است . بر این اساس تدریس مستقیم دروس از معلمین به دانش ­آموزان به حداقل ممکن رسیده و سوگیری مدرسه، به سمت یادگیری مبتنی بر تلاش و اراده دانش آموز است. در این روش، دانش ­آموزان از منابع پیش ­بینی شده (و یا هر منبع دلخواه) مطالب درسی را فراگرفته ، از طرف معلمین به صور مختلف (کتبی، شفاهی، پروژه و ...) و عمدتا به صورت فردی، مورد راهنمایی، مباحثه و ارزیابی قرار می­گیرد. (این حیطه از روش میزان با صورتی دیگر، به عنوان روش یادگیری معکوس نیز معرفی شده است.)

نتایج :

  1. با برانگیخته شدن حس کنجکاوی، دانش ­آموز به دنبال مطالب علمی رفته، کشف مطالب به واسطه تلاش خود دانش­ آموز حاصل شده، لذا لذت یادگیری در او شکل می­گیرد. (یادگیری به جای یاددهی) این تلاش برای یادگیری به هر شکل ممکن و دلخواه می­ تواند صورت گیرد. در صورتی که در روش­های متداول، یاددهی معلم محور کار است و بر اساس آن یادگیری به سختی انجام می­گیرد، گرچه شاید یاداندوزی (به معنی انباشت اطلاعات) در حافظه به خوبی شکل گیرد!
  2. از آن جهت که در این روش فعال بودن دانش ­آموز در یادگیری اهمیت دارد، نشاط و خلاقیت بیشتری برای او ایجاد خواهد شد. در روشهای متداول، دانش ­آموز منفعل است و سعی می­کند مطالب القاء شده توسط دبیران را در حافظه خود حفظ کند و به نوعی کار حتی برای دانش­ آموزانی که می­خواهند بر مطالب علمی مسلط شوند نیز سخت می­ شود.
  3. معلم در این روش هدایت­گر تلاش­های فردی یا گروهی دانش ­آموزان است و تنها یک القا کننده (هر چند قوی و توانا) نیست.
  4. با توجه به این که دانش ­آموزان باید تک تک مطالب را به طور کامل بفهمند تا وارد مطلب بعدی شوند، لذا کیفیت یادگیری فدای کمیت آن نمی­شود.
  5. با عنایت به حاکم بودن جو اعتماد عمومی، موقعیت­های تنش­ زا بین معلم و دانش­ آموز و مدرسه کاهش می­ یابد.
  6. با توجه به ارتباط فرد به فرد دانش­ آموزان با معلمین در این روش، هر دانش­ آموز (نه یک کلاس) برای معلم یک پروژه است. بنابراین بستر بسیار مناسب برای توجه به تفاوت­های فردی دانش ­آموزان ایجاد شده است.
  7. به علت توجه ویژه به تفاوت­های فردی دانش­ آموزان، هر کس متناسب با استعداد و توانایی خود می­تواند نسبت به دیگری، جلوتر یا عقب­ تر باشد. در حالی که در مدارس دیگر، هم دانش­ آموز قوی محدود است، هم دانش­ آموز متوسط بی­ رغبت و هم دانش­ آموز ضعیف سرخورده.
  8. بدیهی است با توجه به وجود تفاوت­های فردی در آفرینش خداوند متعال، رتبه­ بندی و مقایسه­ های متداول امری غیرمنطقی و مشکل­ ساز است. زیرا در این نوع مقایسه­ ها بدون در نظر گرفتن مقدار تلاش و زحمت افراد فقط به نتیجه اتکا می­شود، که نتیجه تنها محصول تلاش آنها نیست بلکه هوش خدادادی افراد نیز در آن تاثیر بسزایی دارد. بنابراین دانش ­آموزان قوی­تر انگیزه­ ای کافی برای تلاش بیشتر ندارند و دانش­ آموزان ضعیف­تر محکوم به عقب ماندگی و استضعاف ... اما در روش میزان، رتبه بندی و مقایسه افراد به حداقل ممکن رسیده و اگر هم مقایسه­ ای برقرار است، طوری طراحی و اعلان می­ شود که اولا مبنای آن مقدار تلاش افراد در هفته ، ماه یا سال گذشته باشد و ثانیا مقایسه هر فرد با خودش باشد و ثالثا در صورت اعلام عمومی، فقط برترین­ های تلاش اعلام می­ شوند.
  9. در این روش آرامش روانی دانش­ اموزان افزایش یافته و استرس که یکی از چالش ­های بزرگ تعلیم و تربیت در مدارس دیگر است، کاهش یافت. در این روش، نگرانی های دانش­ آموز ناشی از مسئولیت­ پذیری و برآمده از وجدان درونی اوست. (نه عوامل بیرونی)
  10. با توجه به تنوع سلایق و استعدادهای دانش ­آموزان، سمت و سوی یادگیری­ها به سمت تنوع پیش می ­رود. این تنوع در منابع ، روش ارائه، روش یادگیری (دیداری، شنیداری و ...) و توزیع دروس در برنامه شخصی خود و ... می ­باشد.
  11. در این روش، امکان آموزنده بودن دانش ­آموزان برای سایرین بسیار تسهیل شده است. نتیجه مستقیم این امر بالا رفتن عمق یادگیری مطالب و افزایش احساس مسئولیت نسبت به سایرین، همچنین بالا رفتن مهارت تعامل مثبت با دیگران است. در صورتی که در روش­های متداول این مهارت­ ها کمتر امکان بروز پیدا می­ کند.
  12. خودباوری و اتکا به نفس در دانش ­آموز برای فراگیری علوم و مهارت­ های ضروری ایجاد می­ شود. این امکان در مدارس با شیوه معمول کمتر فراهم است.
  13. با توجه به مطالب مذکور دانش ­آموز مهارت دانش ­آموختن در شرایط متفاوت، فارغ از مکان، زمان، سن و ... را فرا­ می­گیرد. لذا با توجه به شرایط ایجاد شده، دانش ­آموز یادگیرنده مادام العمر خواهد شد.
  14. با توجه به گسترش روزافزون رشته­ ها و علوم دانشگاهی، خاصیت مدرک کمتر شده و روز به روز کمرنگ ­تر خواهد شد، لذا آینده از آنِ کسانی است که مهارت کافی در استفاده از تخصص خود را داشته باشند و در این روش بهترین بستر برای این امر محقق شده است.
  15. با توجه به گسترش سریع تکنولوژی و اهمیت یافتن فناوری­های مجازی در زندگی بشر آینده، به تدریج اتکا به معلم به شیوه روش­های متداول و معمول، کمتر خواهد شد و این در حالی است که روش میزان موانع حضور در عرصه تعلیم و تربیت نوین را برطرف می ­کند.

۴ سال پیش
بسیار عالی

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

۳ سال پیش
با کمال احترام به شما و روش میزان اما ایرادات بسیاری هم بر این روش وارده که انشاءالله با گذر زمان این ایرادات از جمله (غلبه کمیت بر کیفیت (البته گاهی )تحصیلی بواسطه سر رسید و بازه زمانی کوتاه سر رسید ) برطرف بشه

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

قابل توجه و خوب!

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران