ناگفته هایی درباره روش میزان

برکات فراگیری دروس مبتنی بر تلاش دانش آموز

سوالات و شبهات خود را با ما در میان بگذارید ...


۱۰ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۷:۵۴:۲۵
۳۰۵


در روش میزان سوگیری مدرسه، به سمت یادگیری مبتنی بر تلاش و اراده دانش آموز است.

در روش میزان فراگیری دروس مبتنی بر تلاش دانش ­آموز است . بر این اساس تدریس مستقیم دروس از معلمین به دانش ­آموزان به حداقل ممکن رسیده و سوگیری مدرسه، به سمت یادگیری مبتنی بر تلاش و اراده دانش آموز است. در این روش، دانش ­آموزان از منابع پیش ­بینی شده (و یا هر منبع دلخواه) مطالب درسی را فراگرفته ، از طرف معلمین به صور مختلف (کتبی، شفاهی، پروژه و ...) و عمدتا به صورت فردی، مورد راهنمایی، مباحثه و ارزیابی قرار می­گیرد. (این حیطه از روش میزان با صورتی دیگر، به عنوان روش یادگیری معکوس نیز معرفی شده است.)

نتایج :

  1. با برانگیخته شدن حس کنجکاوی، دانش ­آموز به دنبال مطالب علمی رفته، کشف مطالب به واسطه تلاش خود دانش­ آموز حاصل شده، لذا لذت یادگیری در او شکل می­گیرد. (یادگیری به جای یاددهی) این تلاش برای یادگیری به هر شکل ممکن و دلخواه می­ تواند صورت گیرد. در صورتی که در روش­های متداول، یاددهی معلم محور کار است و بر اساس آن یادگیری به سختی انجام می­گیرد، گرچه شاید یاداندوزی (به معنی انباشت اطلاعات) در حافظه به خوبی شکل گیرد!
  2. از آن جهت که در این روش فعال بودن دانش ­آموز در یادگیری اهمیت دارد، نشاط و خلاقیت بیشتری برای او ایجاد خواهد شد. در روشهای متداول، دانش ­آموز منفعل است و سعی می­کند مطالب القاء شده توسط دبیران را در حافظه خود حفظ کند و به نوعی کار حتی برای دانش­ آموزانی که می­خواهند بر مطالب علمی مسلط شوند نیز سخت می­ شود.
  3. معلم در این روش هدایت­گر تلاش­های فردی یا گروهی دانش ­آموزان است و تنها یک القا کننده (هر چند قوی و توانا) نیست.
  4. با توجه به این که دانش ­آموزان باید تک تک مطالب را به طور کامل بفهمند تا وارد مطلب بعدی شوند، لذا کیفیت یادگیری فدای کمیت آن نمی­شود.
  5. با عنایت به حاکم بودن جو اعتماد عمومی، موقعیت­های تنش­ زا بین معلم و دانش­ آموز و مدرسه کاهش می­ یابد.
  6. با توجه به ارتباط فرد به فرد دانش­ آموزان با معلمین در این روش، هر دانش­ آموز (نه یک کلاس) برای معلم یک پروژه است. بنابراین بستر بسیار مناسب برای توجه به تفاوت­های فردی دانش ­آموزان ایجاد شده است.
  7. به علت توجه ویژه به تفاوت­های فردی دانش­ آموزان، هر کس متناسب با استعداد و توانایی خود می­تواند نسبت به دیگری، جلوتر یا عقب­ تر باشد. در حالی که در مدارس دیگر، هم دانش­ آموز قوی محدود است، هم دانش­ آموز متوسط بی­ رغبت و هم دانش­ آموز ضعیف سرخورده.
  8. بدیهی است با توجه به وجود تفاوت­های فردی در آفرینش خداوند متعال، رتبه­ بندی و مقایسه­ های متداول امری غیرمنطقی و مشکل­ ساز است. زیرا در این نوع مقایسه­ ها بدون در نظر گرفتن مقدار تلاش و زحمت افراد فقط به نتیجه اتکا می­شود، که نتیجه تنها محصول تلاش آنها نیست بلکه هوش خدادادی افراد نیز در آن تاثیر بسزایی دارد. بنابراین دانش ­آموزان قوی­تر انگیزه­ ای کافی برای تلاش بیشتر ندارند و دانش­ آموزان ضعیف­تر محکوم به عقب ماندگی و استضعاف ... اما در روش میزان، رتبه بندی و مقایسه افراد به حداقل ممکن رسیده و اگر هم مقایسه­ ای برقرار است، طوری طراحی و اعلان می­ شود که اولا مبنای آن مقدار تلاش افراد در هفته ، ماه یا سال گذشته باشد و ثانیا مقایسه هر فرد با خودش باشد و ثالثا در صورت اعلام عمومی، فقط برترین­ های تلاش اعلام می­ شوند.
  9. در این روش آرامش روانی دانش­ اموزان افزایش یافته و استرس که یکی از چالش ­های بزرگ تعلیم و تربیت در مدارس دیگر است، کاهش یافت. در این روش، نگرانی های دانش­ آموز ناشی از مسئولیت­ پذیری و برآمده از وجدان درونی اوست. (نه عوامل بیرونی)
  10. با توجه به تنوع سلایق و استعدادهای دانش ­آموزان، سمت و سوی یادگیری­ها به سمت تنوع پیش می ­رود. این تنوع در منابع ، روش ارائه، روش یادگیری (دیداری، شنیداری و ...) و توزیع دروس در برنامه شخصی خود و ... می ­باشد.
  11. در این روش، امکان آموزنده بودن دانش ­آموزان برای سایرین بسیار تسهیل شده است. نتیجه مستقیم این امر بالا رفتن عمق یادگیری مطالب و افزایش احساس مسئولیت نسبت به سایرین، همچنین بالا رفتن مهارت تعامل مثبت با دیگران است. در صورتی که در روش­های متداول این مهارت­ ها کمتر امکان بروز پیدا می­ کند.
  12. خودباوری و اتکا به نفس در دانش ­آموز برای فراگیری علوم و مهارت­ های ضروری ایجاد می­ شود. این امکان در مدارس با شیوه معمول کمتر فراهم است.
  13. با توجه به مطالب مذکور دانش ­آموز مهارت دانش ­آموختن در شرایط متفاوت، فارغ از مکان، زمان، سن و ... را فرا­ می­گیرد. لذا با توجه به شرایط ایجاد شده، دانش ­آموز یادگیرنده مادام العمر خواهد شد.
  14. با توجه به گسترش روزافزون رشته­ ها و علوم دانشگاهی، خاصیت مدرک کمتر شده و روز به روز کمرنگ ­تر خواهد شد، لذا آینده از آنِ کسانی است که مهارت کافی در استفاده از تخصص خود را داشته باشند و در این روش بهترین بستر برای این امر محقق شده است.
  15. با توجه به گسترش سریع تکنولوژی و اهمیت یافتن فناوری­های مجازی در زندگی بشر آینده، به تدریج اتکا به معلم به شیوه روش­های متداول و معمول، کمتر خواهد شد و این در حالی است که روش میزان موانع حضور در عرصه تعلیم و تربیت نوین را برطرف می ­کند.



نمايش ديدگاه‌هاي بيشتر

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.