رویدادهای عمومی

هزینه‌ها را صرف نذرسلامت کنید

پیشنهاد سرلک به مساجد مجری اعتکاف

پیشنهاد حجت الاسلام سرلک


خلاصه :

 مساجد هزینه‌های برپایی اعتکاف را صرف تهیه اقلام بهداشتی از قبیل ماسک، مواد شوینده و ضدعفونی کنند و به صورت نذری در اختیار قشر متوسط و کسانی که به علت زیاده‌‌خواهی محتکران به دست‌شان چیزی نرسیده، قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام علی سرلک استاد حوزه و دانشگاه اظهارداشت: اعتکاف به معنای خلوت‌گزینی، خود را در برابر خدا دیدن و با او در یک قرار عاشقانه حاضر شدن است. برای این خلوت ظرف مکان و زمانی هم در دین طراحی شده که یکی از آنها اعتکاف است که ظرف زمانی آن ایام‌‌‌البیض و ظرف مکانی آن مسجد، خانه خداست.

وی با بیان اینکه امسال باتوجه به شیوع ویروس کرونا مراسم معنوی اعتکاف در مساجد لغو شد، تصریح کرد: فقط اعتکاف در مسجد، منتفی شده ولی مناجات، روزه گرفتن آن روزها و حتی خواندن نمازهای ایام‌‌البیض و اعمال مفصل ام داود منوط به اعتکاف نیست و امکان انجام این اعمال فراهم است.

سرلک اضافه کرد: اگر در شرایطی‌ خاص به دلیل مسائل بهداشتی و یا هر علت دیگری امکان آن زمان و مکان از بین برود، آیا برای اصل ارتباط با خدا مشکلی ایجاد می‌شود؟! مسلم خیر به تعبیر مولانا: «عقل گوید شش جهت حدست و بیرون راه نیست/  عشق گوید راه هست و رفته‌ام من بارها»

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: گرچه اعتکاف یک عمل مستحب، شیرین، دلنشین و دوست‌ داشتنی است، اما امسال به واسطه گسترش ویروس کرونا در دنیا، عموم متخصصین می‌‌گویند از ازدحام و اجتماع دوری کنید؛ پس از شرکت در مراکز عبادی، ورزشی، تجاری و آموزشی که احتمال شیوع دارند، باید پرهیز کرد. روشن است که این محدودیت به معنای مخالفت با اعتکاف، نماز جمعه و زیارت نیست، بلکه مسئله اصلی پرهیز از اجتماع است که یکی از آنها اجتماعات مذهبی است.

وی با اشاره به اینکه پیشنهاد می‌کنم مساجدی که آماده برگزاری اعتکاف بودند، جلوی مساجد، موکب بهداشت راه‌اندازی کنند، تصریح کرد: مساجد هزینه‌های برپایی مراسم اعتکاف را صرف تهیه اقلام بهداشتی از قبیل ماسک، مواد شوینده و ضدعفونی کنند و آنها را به صورت صلواتی و نذری در اختیار قشر متوسط و کسانی که به علت زیاده‌‌خواهی محتکرین به دستشان چیزی نرسیده، قرار دهند. خیرین و کسانی هم که قصد معتکف شدن داشتند هزینه آن را به مساجد بدهند تا این موکب‌های بهداشت، برپا شده و کمبودها برطرف شود

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران