محتوای درسی

جغرافیا

مرز

عجیب ترین مرز های جهان


خلاصه :

مرز ها مهم ترین عامل جدایی کشور ها از هم و  مشخص کننده حد اعمال مدیریت سیاسی قلمرو هر سرزمین هستند.مرز ها به طور کل به دو نوع طبیعی و مصنوعی تقسیم میشنود...

همه ما با مرز ها کم و بیش آشنایی داریم و چندان نیاز به ذکر مجدد تعاریف و ویژگی های آنها نیست. در این بخش قصد دارم به شما نمونه هایی از جالب ترین و یا حتی عجیب ترین مرز های جهان را نشان دهم.

لهستان – اکراین

مرز بین دو کشور لهستان و اکراین فقط یک خط مرزی بین دو کشور نیست بلکه یک اثر هنری است. اگر از آسمان به تکه زمینی که بین این دو کشور قرار گرفته است نگاه کنید، دو ماهی غول پیکر را می‌بینید که به کمک انواع مختلفی از گیاهان طراحی شده اند.

برزیل – آرژانتین – پاراگوئه

این مکان به مرز‌های سه گانه معروف است و جایی است که دو رود به هم پیوسته سه کشور برزیل، آرژانتن و پاراگوئه را زا هم جدا می‌کنند.

در این مکان هر کشور در مرز خود ستون‌های بزرگ سنگی را ایجاد کرده است که پرچم ملی هر کشور بر روی آن‌ها نقاشی شده است و از جاذبه های گردشگری به شمار میرود.

آمریکا – روسیه

جزایر دایومید (یک جفت جزیره صخره‌ای در میانه تنگه برینگ) بین منطقه سیبری و آلاسکا قرار گرفته اند و فاصله بسیار نزدیکی به یکدیگر دارند. اما تفاوتی ندارد که آن‌ها چقدر به یکدیگر نزدیک اند، زیرا هر یک از آن‌ها به کشوری جداگانه تعلق دارند و با مرزی بین المللی از یکدیگر جدا می‌شوند. یکی در اختیار آمریکا و دیگری در مالکیت روسیه است.

هلند – بلژیک

این منطقه یکی از عجیب‌ترین و پیچیده‌ترین وضعیت‌های مرزیِ جهان را دارد. در این منطقه خیابان‌های بسیاری دیده می‌شوند که پیاده روی سمت راست آن متعلق به یک کشور (بلژیک) است و پیاده روی سمت چپ متعلق به کشوری دیگر (هلند)است. این خط مرزی از وسط جاده ها، باغ‌ها و حتی خانه‌های مردم می‌گذرد.

واتیکان – ایتالیا

واتیکان کوچکترین کشور جهان است و خط مرزی دور تا دور آن که این کشور را از ایتالیا جدا می‌کند. واتیکان دارای تمبر، رسانه‌های جمعی، سرود و پرچم اختصاصی است.

برزیل – آرژانتین

از زیبا ترین مرز ها در تمام جهان است زیرا بزرگترین شبکه آبشاری جهان یعنی آبشار‌های ایگوآسا با ۸۰ متر ارتفاع و ۱۴۹ متر عرض که " گلوی شیطان" نام دارد چشم اندازی خیره کننده دارد و مرز بین دو کشور آرژانتین و برزیل را تشکیل می‌دهد.

مجارستان – اسلواکی – اتریش

نقطه‌ای که مرز سه کشور مختلف به هم میرسند را سه گانه می‌گویند و حدود ۱۷۰ عدد از این نقاط در جهان وجود دارد. یکی از این نقاط در اروپا قرار دارد و شبیه یک میز سنگی معمولی به نظر می‌رسد. اما در واقع این میز مرز بین سه کشور اتریش، مجارستان و اسلواکی است. امروز هر سه این کشور‌ها جز منطقه شنگن محسوب می‌شوند و به همین خاطر هیچ مرزبندی فیزیکی و یا نگهبانی در مرز این سه کشور وجود ندارد.

و...

(شما را به مشاهده ویدیو عجیب ترین مرز های جهان دعوت میکنم)

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران